מאיר שביט יתמנה למנכ"ל האיגודים של חברות הביטוח

זאת, במקום זאב אבן חן ■ כמנכ"ל איגוד חברות הביטוח והתאחדות חברות לביטוח חיים, שביט יידרש להוביל שינוי בשני הגופים הללו, ואולי אף למזגם לאיגוד אחד

מאיר שביט / צילום: יונתן בלום
מאיר שביט / צילום: יונתן בלום

מאיר שביט צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל איגוד חברות הביטוח ומנכ"ל התאחדות חברות לביטוח חיים, כך נודע ל"גלובס". שביט יחליף את זאב אבן חן, המנכ"ל הנוכחי של גופים אלה, המשמש גם כיו"ר התאחדות חברות לביטוח חיים, שהודיע לאחרונה על כוונתו לפרוש בתום 14 שנים. שביט צפוי להיכנס לתפקיד בתחילת 2015, עם העזיבה של אבן חן.

לשביט היכרות מעמיקה עם שוקי הביטוח, ההון והפיננסים, והוא גם בעל היכרות נרחבת עם הרגולציה, שהקשר עמה יהיה מרכזי בתפקידיו החדשים. ככל הנראה, שביט יידרש להוביל שינוי בשני האיגודים לאחר מינויו, ואולי אף למזגם לאיגוד אחד.

בשנים 1992-1995 כיהן שביט בתפקיד המפקח על הביטוח באוצר, ולמעשה מאז הוא קשור לענף בשורת תפקידים, ביניהם דירקטור בחברות ניהול קופות גמל, בבנקים שונים, ואף עסק בתחומים נוספים כגון אקטואריה. כעת הוא יידרש לחדול מעיסוקיו הפרטיים קודם לכניסתו לתפקיד.

מאז 1996 משמש שביט כבעלים של חברת מאיר שביט ניהול והשקעות, ועוסק בייעוץ וניהול בתחומי הביטוח והחיסכון ארוך הטווח, שוק ההון והבנקאות, עבור מגוון לקוחות מוסדיים ותאגידים אחרים, וכן הוא שימש ומשמש כדירקטור בחברות רבות.

הוא זוכה לאמונן של חברות הביטוח במשך שנים ארוכות. כך למשל, ב-2010-2011 שימש שביט גם כמנכ"ל החברה להקמת המסלקה הפנסיונית המרכזית, עוד כשהאוצר ניסה לקדם את המסלקה הפנסיונית באמצעות חברה שבבעלות גופים עסקיים מובילים הפעילים בשוק הפנסיוני, ובראשם חברות ביטוח ובנקים. ואולם, ניסיון זה לא צלח, והמסלקה הפנסיונית הוקמה לבסוף בהובלה ישירה של האוצר ולא באמצעות החברה שבראשה עמד שביט. כיום הוא משמש כדח"צ בחברות הציבוריות אוה"ה, גמול ופרוטאולוג'יקס.

ארגונים וולונטריים שלא למטרות רווח

שביט יחליף את ניצב בדימוס אבן חן (66), שזכה להערכה רבה בקרב ראשי ענף הביטוח וגורמים אחרים עימם בא בקשר. אות לכך ניתן למצוא במינויו ב-2011 לכהונה מקבילה גם כיו"ר התאחדות חברות ביטוח חיים - תפקיד שעד אז היה מסורתית בידיו של אחד ממנכ"לי קבוצות הביטוח הגדולות.

איגוד חברות הביטוח והתאחדות חברות לביטוח חיים הם ארגונים וולונטריים שלא למטרות רווח, המייצגים את ענף הביטוח בפני הרגולטורים, הכנסת, רשויות המדינה השונות ובעתירות לבג"ץ. האיגוד מייצג את החברות בתחום הביטוח האלמנטרי (הביטוחים הכלליים), ואילו ההתאחדות מייצגת אותן בתחום ביטוח החיים והביטוח הפנסיוני (כולל קרנות הפנסיה שבשליטת קבוצות הביטוח).

באיגוד חברות הביטוח 11 חברות מתשע קבוצות ביטוח נפרדות. זאת, לעומת 12 קבוצות ביטוח הפעילות בתחום הביטוחים הכלליים. בהתאחדות חברות לביטוח חיים חברות שמונה קבוצות ביטוח מתוך כ-13 קבוצות פעילות (וקבוצה נוספת צפויה להצטרף בקרוב).