מבחן דרכים: אופל MERIVA - תצוגת תכלית לרכב משפחתי

אופל MERIVA שייכת לקטגוריה אירופאית שמעולם לא זכתה להצלחה משמעותית בישראל ■ אבל עם תא נוסעים רב-תכליתי, נוחות נסיעה, ביצועים זריזים ומחיר אטרקטיבי - היא עשויה לשנות את התמונה

במשך עשרות שנים, ההגדרה היחידה של רכב משפחתי בישראל הייתה "מכונית סדאן ארוכה עם מנוע 1.6 ליטר", אבל כיום המגמה מתחילה להשתנות. מכירות המשפחתיות בתצורה "הקלאסית" יורדות בהדרגה, הלקוחות המשפחתיים מתחילים להיפתח לתצורות מרכב חדשות ואפילו ציי הרכב השמרנים מאמצים - בהדרגה, אמנם - מנועי טורבו קטני נפח, סטיישנים ואפילו, שומו שמיים, ג'יפונים.

לנוכח הרנסנס מקבלים גם היבואנים אומץ ומתחילים לייבא כלי רכב מסגמנטים, שבעבר לא זכו בארץ להצלחה יתרה. דוגמה אחת היא הסגמנט המכונה באירופה "מובילי נוסעים מקטגוריה B/C". הכוונה היא למיניוואנים משפחתיים קומפקטיים לחמישה נוסעים עם גג גבוה ותא נוסעים רב תכליתי. הסגמנט הזה פופולארי מאד באירופה וביפן אבל בישראל הוא תמיד נדחק לשוליים. זוכרים את יונדאי "מטריקס" ואת מאזדה "דמיו"? כנראה, שאתם לא היחידים ששכחתם.

לנוכח שינוי המגמה מגיעה אלינו אופל MERIVA, לאחר שעברה חידוש מקיף בשנה שעברה. למרות התרגום העצבני של השם בעברית ("אני רוצה מריבה. את/ה רוצה לריב על זה?") למכונית יש דווקא עיצוב ידידותי ותמים למראה עם מבנה קצר רחב-גבוה, שאופייני לדגמים בפלח הזה, חרטום מודרני וזנב רחב, שגורם לה להיראות גדולה מכפי מידותיה.

העיצוב נאה אך לא נחרט במיוחד בזיכרון. נראה, שגם מעצבי אופל סברו כך. לפיכך הם הוסיפו גימיק אולטימטיבי: צמד דלתות צד אחוריות, שנפתחות אחורה, הפוך לכיוון המקובל - ממש כמו אצל רולס רויס. התוצאה היא רכב שמושך הרבה יותר תשומת לב כשהוא בחניה עם דלתות פתוחות מאשר בתנועה.

תצורת הדלתות יוצאת הדופן מסייעת להטעין חפצים גדולים לתוך הרכב מהצד ובכלל, שימושיות היא שם המשחק בתא הנוסעים. כל אחד מהמושבים האחוריים נע על מסילה נפרדת, נשלף או מתקפל לתוך נישה נסתרת תוך שהוא מותיר משטח הטענה שטוח. הכניסה והיציאה מתבצעות בקלות תודות לגג הגבוה, הספסל האחורי מספק שפע של מקום לרגליים בזכות בסיס גלגלים נדיב באורך 2.64 מ', הראות לכל הכיוונים מצוינת וכאשר כל המושבים מקופלים הרכב יכול לשמש כמסחרית מזדמנת להובלות קלות.

שני מינוסים מרכזיים: המושב האמצעי מאחור מיועד כנראה בעיקר לכיסאות תינוק ולוקה במשענת גב קשיחה וצרה; ושטח השמשות הענק מתוכנן כנראה במחשבה על מדינות צפוניות קרירות ודלות באור שמש. ביום לוהט של אוגוסט, בישראל, זכינו לשיזוף מואץ והמזגן נדרש לתפוקת יתר.

עמדת הפיקוד אופיינית לדור האחרון של אופל עם עיצוב קלאסי ועשיר למראה והנדסת אנוש סבירה למעט גודש של מתגים באזור הקונסול המרכזי. בסך הכול קל מאד לתפעל את הרכב גם אם לא סיימת את האקדמיה למדעי האייפון. אייכות הייצור טובה ובידוד הרעשים עושה את מלאכתו נאמנה אם כי איכות חומרי הדיפון נוטה לצד החיסכון וכוללת בעיקר משטחי פלסטיק קשיחים.

מלפנים ממוקמת גרסה חדשה של מנוע ה-1.4 ליטר טורבו-בנזין המוכר של ג'נרל מוטורס. המנוע מסתפק ב-120 כ"ס (לעומת 140 כ"ס בגרסה של האסטרה) ו-17.5 קג"מ אבל אין לו חיסרון מעשי בכוח. זינוק ועקיפות מתבצעים במרץ, השיוט ב-140 קמ"ש לא מלווה במאמץ מוחשי, המהירות נצברת בקצב מכובד ולמרות, שעליות תלולות דורשות טיפוס לסל"ד רגוע ולא חרישי, עדיין אפשר לשמור על מומנטום סביר גם עם חמישה נוסעים. צריכת הדלק סבירה בהחלט ונהג עם רגל קלה לא יתקשה להשיג 11 קילומטרים לליטר ביום יום.

כראוי לרכב שפותח באירופה עבור אירופה, המריבה מצוידת בשלדה מודרנית, שמצליחה לשלב בין נוחות נסיעה טובה מאד להתנהגות כביש נעימה. ספיגת הזעזועים בעיר טובה מאד ללא רכות יתר ואפילו מקפצות האטה עירוניות לא חובטות בתא. באופן מפתיע ההיגוי כבד מאד ולא משנה את תגבורו במהירויות נמוכות, מה שעשוי להכביד בתמרוני חניה הדוקים.

בנסיעה נמרצת ההיגוי סביר, נטיית הגוף מרוסנת, אחיזת הכביש טובה, היציבות הכיוונית במהירות גבוהות ראויה לרכב גרמני, הבלמים מספקים "נשיכה" בריאה והרכב נעתר אפילו לשעשועים על כבישים מפותלים.

בשורה התחתונה, האופל מריבה היא ההתגלמות המודרנית של ההגדרה "רכב משפחתי". בימים הספורים שבהם שהתה במחיצתנו, היא הייתה עסוקה ללא הרף: נסיעה בין עירונית לפגישה חפוזה, הובלת ארגזים בגודל חריג, טיול עם תפוסת נוסעים מלאה, תמרונים הדוקים בעיר הפקוקה ואפילו גיחה לכמה כבישים תובעניים בשעת בוקר מוקדמת.

המכונית ביצעה את כל המוטל עליה בנאמנות והוכיחה את היתרונות שגלומים בקטגוריה הזו. הדובדבן בקצפת הוא תג מחיר של 112 אלף שקל לרכב מאובזר בצורה סבירה, שמציב אותה כיום בתחרות מול מכוניות סופר-מיני מאובזרות ומול משפחתיות בתצורה מקובלת. עם תג המחיר הזה ובהתחשב בשימושיות ובגימיק של הדלתות ההפוכות, מציעה המריבה תמורה טובה יותר ממשפחתיות סטנדרטיות, שעולות 15 אלף שקל יותר, ולא נופתע אם תתפוס מקום מכובד בטבלת המכירות.

חלק מהמתחרות

סקודה רומסטר

ב-122 אלף שקל מציעה סקודה את הרומסטר, מהוותיקות בפלח. המכונית מעט קצרה מהאופל אבל גבוהה ממנה וניצבת על בסיס גלגלים דומה. יש לה תא מטען נדיב, חלל פנים רב-תכליתי ומנוע 1.2 ליטר טורבו עם 105 כ"ס, שמשודך לתיבה כפולת מצמדים.

סיטרואן C3 פיקאסו

האחות החורגת של סיטרואן ברלינגו מותאמת למשימות משפחתיות. היא קצרה וצרה מהאופל ובסיס הגלגלים שלה קצר יותר. היא מציעה חלל פנים רב-שימושי מרווח ותא מטען גדול. ב-113 אלף שקל מקבלים מנוע 1.6 ליטר בנזין בהספק 120 כ"ס ותיבה אוטומטית.

קיה סול

קיה מנסה למצב את הסול החדשה כג'יפון אופנתי, אך בפועל מדובר במוביל-נוסעים קלאסי עם גג גבוה, ממדים מכובדים ותא נוסעים מרווח . היא יכולה לשאת הרבה מטען ומציעה גימיקים של עיצוב, כולל צביעה דו-גונית. מ-120 אלף שקל.