"גלובס" ממפה את חמשת ארגוני הטרור הבולטים במזה"ת

שחיטת אנשים, פיגועי חטיפה, התאבדות, פיצוץ מרחוק, הפלת מטוסים - אלה רק חלק מהדרכים שנוקטים הארגונים הקיצוניים להתקיים ולהתחזק ■ ואיך מממנים את הפעילות? שוד בנקים, השתלטות על מחצבי טבע והברחת סמים

אל בגדדי / צילום: רויטרס
אל בגדדי / צילום: רויטרס

חלקם שוחטים אנשים ברחוב, סתם, כי הם לא מוסלמים או שהם מוסלמים שנראים כמו כופרים; אחרים מבצעים פיגועי חטיפה, התאבדות, פיצוץ מרחוק, הפלת מטוסי נוסעים וכל פיגוע אפשרי שניתן להעלות על הדעת; ואחרים שותלים "זאבים בודדים", רדומים, בגופים ביטחוניים ומדיניים במדינות שונות במערב ומפעילים אותם לצורכי רצח והפחדה "ברגע הנכון".

כולם ארגוני טרור אסלאמיים.

חלקם פועלים ברצועת עזה; אחרים בלבנון, סוריה, עיראק או סיני; לחלקם יש מאות פעילים בלבד, ואחרים נהנים מגיוסים של עשרות אלפי פעילים; חלקם נלחמים זה בזה, הורגים גם מוסלמים שסוטים מדרך הישר, ואחרים "מעדיפים" להרוג רק את האויב המערבי; חלקם מאיימים על משטרים במדינות ערב, חלקם על ארה"ב והמערב - אבל כולם, ללא יוצא מן הכלל, שונאים אותנו ומאיימים עלינו - על ישראל, על הישראלים, על היהודים - בדרך זו או אחרת.

בימים אלה נחשף כל העולם לאכזריות הבלתי נתפסת של ארגון דאע"ש (פירוט בהמשך), מהריגות המוניות של מתנגדים, דרך אונס נערות וילדות ועד בעריפות ראשים ותליות פומביות. האכזריות הזאת, כך נדמה, גורמת לנו לשכוח את אכזריותם של שאר ארגוני הטרור המאיימים עלינו לאורך השנים.

יורם שוייצר, ראש התוכנית "טרור ומלחמה בעצימות נמוכה" במכון למחקרי ביטחון לאומי, מציע שלא נתבלבל, ולא נשכח מול מי אנחנו עומדים. לדבריו, "בעולם המטולטל שבו אנחנו חיים, בעקבות טלטלות 'האביב הערבי', המושג של קיצונים וקיצוניות מקבל ממדים חדשים ושונים. במצרים בשלוש שנים התחלפו שלושה משטרים. בסוריה המדינה בחלוקה דה פקטו ובעיראק המדינה מחולקת לאזורים שונים. כל העולם הערבי מתנדנד, והתנודתיות הזאת שמאפיינת את האביב הערבי באה לידי ביטוי במדדי קיצוניות של אכזריות, אבל צריך לזכור שכל ארגוני הטרור כולם אכזריים ומבצעים פיגועים רצחניים. היום בגלל הברוטליות הבוטה של דאע"ש, עריפת הראשים, ההריגות ההמוניות ועוד, ארגון אל-קאעידה מצטייר לידו כארגון מתון, מה שכמובן פרדוקסלי ומעורר גיחוך".

שוייצר מבהיר כי "אין בכלל שאלה מי אכזרי יותר. אנחנו נמצאים בפסגות של אכזריות וחוסר סובלנות, אבל הם אפיינו כל אחד מהארגונים בזמן זה או אחר. לכן, אני לא מציע להתבלבל מהקיצוניות והברוטליות של דאע"ש. אצל דאע"ש אסטרטגיית הפעולה מאופיינת במה שנקרא הטלת מורא בהפתעה, שאולי באה לחפות במידה מסוימת על היעדר עוצמה צבאית, והם מסתירים אותה מאחורי הוצאות להורג פומביות, עריפת ראשים וכדומה. שאר הארגונים פועלים כיום באופן פרגמטי יותר להשגת מטרותיהם, אבל האכזריות של כולם אינה נעלמת גם אם היא נדחית לטובת פרגמטיות והתרכזות ביעד המרכזי שלהם".

בנוסף, מבהיר שוייצר, כרגע חלק מהארגונים קצת עסוקים זה בזה, נלחמים על טריטוריה או אידיאולוגיה, אבל ברגע שהם יסיימו להיאבק זה בזה, הם יזכרו שאנחנו פה, ויפנו את האכזריות חזרה אלינו. "בעיני דאע"ש למשל, וגם במידה רבה בעיני אל-קאעידה, חמאס, ששייך לזרם האחים המוסלמים, נתפס ככופר, מכיוון שהם גם מוכנים להשתתף בהליך דמוקרטי, שבעיני דאע"ש נחשב לכפירה, וגם מדברים במונחים בינלאומיים. עבור דאע"ש ואל-קאעידה שני הדברים האלה הם כפירה בעיקר, כיוון שהשלטון היחיד הוא שלטון האל, שהאל הנחה אותו דרך הקוראן.

"דאע"ש היום פוגעים במי שהוא מוסלמי ולא מקבל את דרכם, כי הוא נחשב ככופר ובר מיתה, ולכן הם יורים במוסלמים סונים ומוסלמים שיעים כי הם סטו מהדרך. אנחנו נדחים לשלב מאוחר יותר. הם עסוקים כרגע בטיהור ארצות האסלאם והכופרים, וכשהם יסיימו איתם ויחילו את שלטון האסלאם כפי שהם רואים לנכון, הם יתפנו בשלב השני לטפל בכופר שהוא אמנם הכופר מדרגה ראשונה - המערב וישראל - אבל הוא יטופל בשלב ב'. הם קודם רוצים לטהר את ארצות האסלאם מהשלטון המתיימר להיות מוסלמי והוא כופר (לפי דאר אל איסלם), ואח"כ תהיה להם את העוצמה והכוח לטפל במה שנקרא דאר אל חרב - לטפל בכוח החרב בנו ובארה"ב".

מחקר עומק שערך עבור "גלובס" ד"ר אל"מ במיל' משה אלעד, מומחה לסכסוך הישראלי-פלסטיני ממכללת גליל מערבי, ומי שבעבר שימש בתפקידים בכירים בשטחים בצבא, ממפה את חמשת ארגוני הטרור האסלאמיים הבולטים כיום במזרח התיכון, ושלוחותיהם - ומציג באופן חד את האנשים והאיומים שמהם אנחנו צריכים לפחד. לגזור ולשמור.

דאע"ש - "אכזריות, אימה וסממנים קרימינליים"

על הארגון

"ארגון סוני קיצוני שהתפצל מאל-קאעידה, לאחר שנתפס כשורר על ידי מנהיגי אל-קאעידה. לכאורה מדובר בארגון סוני אסלאמי הפועל על פי העקרונות של מלחמה בכופרים, מתוך האסלאם או מחוצה לו, שזוהי כמובן האידיאולוגיה של כל הארגונים נסמכי אל-קאעידה. אלא שהתנהגות מנהיג הארגון, בקר אל בגדדי, אכזריות אנשיו ופעילותם האימתנית לצד האופי והסממנים הקרימינאליים שלו, גרמו אפילו לארגון טרור שורשי כאל-קאעידה להתנתק ממנו. למעשה, הארגון 'המציא' אסלאם משלו. הוא לא מבשר אידיאולוגיה או דרך מוסלמית ראויה לחיקוי או תורה שיש לה אחיזה במורשת העבר. האידיאולוגיה שלו אינה אלא גחמה של כמה מנהיגים שהצליחו לגייס לארגונם קבוצה מגוונת של פנאטים דתיים בצד אנסים רוצחים שברחו או שוחררו מבתי סוהר ופושעים נוספים שמצאו שם מקלט זמני. הארגון נודע באכזריות שאין שנייה לה. מדובר גם באחד הארגונים העשירים ביותר, שלא חסר מימון, כי בכל מקום שאליו נכנסו בסוריה ובעיראק הם השתלטו בכוח הזרוע על בסיסים נטושים, מחנות צבא ותחנות משטרה ושדדו נכסים פרטיים, בנקים ואוצרות טבע ומחצבים כמו נפט".

מנהיגי הארגון

"המנהיג הראשון של הארגון היה אבו-מוסעב אל-זרקוואי (שמו האמיתי היה אחמד פדיל אל-נזל חליאלה), שחוסל ביוני 2006 לאחר מאמץ אדיר של צבא ארה"ב. הוא חוסל ע"י חיל האוויר האמריקאי. בין מנהיגי העבר היו גם אבו עיוב אל מסרי ואבו עומר אל בגדדי, שניהם חוסלו באפריל 2010. המנהיג הנוכחי של התנועה, שגורם לכך ששמה כאכזרית במיוחד הולך לפניה, הוא אבו-בקר אל בגדדי (שמו האמיתי הוא איבראהים עוואד איבראהים עלי אל-בדרי). אל בגדדי, יליד 1971, הוא מנהיג כנופיות בעל עבר פלילי המטיל חתתו על הסובבים אותו. בשנים האחרונות הוא מרבה להופיע בכיסוי פנים, ויש הטוענים שהוא מושפע מהתנהגותם של טרוריסטים ערבים מהמאה ה-12, החששיון (פלג של השיעה), שהטילו אימה על תושבי סוריה דאז".

גודל הארגון

"הארגון מונה כ-20 אלף חברים, כך שמדובר בארגון גדול. המאפיין אותו זה שיש לו חיילים מכל העולם, עבריינים שיצאו מבתי כלא, פושעים, אנשי דת ורופאים. יש להם מגוון אדיר של אנשים, אמריקאים, קנדים, אוסטרלים ועוד. הגיוס לארגון נעשה מפה לאוזן ובאמצעות הרשתות החברתיות. בגיוס ובהכשרה מערבים שטיפת מוח, שימוש בסמים ו"מבחני אומץ" של קבלה לארגון כמו רצח בדם קר של עובר אורח תמים, זקן, ילד, תינוק או אישה".

מקום פעילות

"פעילי הארגון פזורים בעיראק ובסוריה. התפיסה שלהם היא להקים בשני המקומות האלה את המדינה האסלאמית, ומשם להתקדם ללבנון, ירדן ופלסטין".

על מי הארגון מאיים

"מעבר לאיום הישיר על סוריה ועיראק כיום, הארגון מאיים על ישראל, כי אם הוא יגיע לרמת הגולן והסורים ייכנעו לו, אז זו תהיה שאלה של זמן עד שיהיה לישראל עימות אלים איתו. כרגע הוא נאבק בעיקר עם האמריקאים שמנסים לרסן אותו".

ארגון אל-קאעידה ושלוחותיו - "יכולים בקלות להפוך לאיום המשמעותי עלינו"

על הארגון

"אל-קאעידה (החזית העולמית האסלאמית למאבק בצלבנים וביהודים) הוא ארגון טרור אסלאמי סוני בינלאומי, המוכר בכל העולם בעיקר לאחר פיגוע הטרור במגדלי התאומים בניו יורק ב-2001. מטרת הארגון היא להשליט את השקפת עולמו האסלאמית הקיצונית על כל הדתות, לרבות האסלאם המתון, תוך הפלת כל המשטרים האסלאמיים והמערביים השולטים כיום".

מנהיגי הארגון

"מיוני 2011 עומד בראש הארגון פעיל הטרור המצרי איימן א-זוואהירי. הארגון הוקם על ידי פעיל הטרור הפלסטיני עבדאללה עזאם ב-1988, ופעל בהנהגתו ובמימונו של הטרוריסט הסעודי אוסאמה בן לאדן, עד חיסולו במבצע חנית נפטון ב-2011".

על מי הארגון מאיים

"על כל מדינות המערב, בדגש על ארצות הברית, וכל המשטרים במדינות ערב שבהן הוא פועל".

מקום הפעולה של הארגון

"הארגון פעיל בעיקר באפגניסטן, פקיסטן, עיראק, סוריה, אלג'יריה, מרוקו, לוב, מאלי, מאוריטניה, סומליה וסודאן. גם במצרים, סעודיה, בחריין וירדן קיימות שלוחות של הארגון, אך שם פועלים השלטונות כנגד פעיליו. לארגון כמה ארגוני טרור שותפים ומזדהים באזורינו, שראוי לשים אליהם לב, ובהם:

גדודי עבדאללה עזאם

"מקורותיו של הארגון הם בערב הסעודית והוא מתבסס על כמה פעילי טרור סעודים שהצליחו לברוח מערב הסעודית לאחר שנכנסו לרשימת המבוקשים במדינה, להתמקם ברחבי המזרח התיכון ולהקים התארגנויות שפועלת ברחבי האזור. שמו של הארגון ניתן לו על שם אחד ממייסדי אל-קאעידה, ומי שהיה מפקד הארגון הבכיר לפני בן לאדן - עבדאללה עזם, שמקורו בג'נין, והיה מורה רוחני ומי שהשפיע מאוד על בן לאדן.

"מנהיגו הנוכחי של הארגון הוא סאלח אל-קרעאווי (32), המכונה כוכב החסד. אל-קרעאווי נשוי לבת של השייח' חייזמה, מראשי הארגון בערב הסעודית, והחליף את מנהיג העבר של הארגון, סאמי אל מאטירי.

הפעילות של הארגון ממוקמת בעיקר בלבנון, סוריה ומצרים. בלבנון יש לארגון פלוגה על שם זיאד אל-ג'רח, הטייס שהטיס את המטוס שנכנס באחד הבניינים בפיגוע התאומים.

"מדובר בארגון בינוני, המונה אלפי אנשים, שמתמקד במאבק בלבנון, סוריה ומצרים, אך מדי פעם יורה גם לעבר ישראל. בין היתר, באוגוסט 2013 ירה הארגון ארבע רקטות גראד לעבר יישובי הצפון מלבנון, ובאוקטובר 2009 שיגר הארגון רקטה מדרום לבנון לכיוון צפון ישראל".

אל-קאעידה בחצי האי ערב - סעודיה ותימן

"הארגון מונהג כיום על ידי אבו באשיר נאסר אל-ווחשי ימני. ווחשי משמעותו 'פרא אדם', ואכן הוא ידוע כאחד הדיקטטורים הקשים ביותר בקרב קבוצת האל-קאעידות, מנהיג מאוד קשוח ומאוד אכזרי. הארגון נולד באפגניסטן, ומקום הפעולה שלו כשמו כן הוא, באזור חצי האי ערב, סעודיה ותימן.

"רוב הפעילים בארגון נמצאים בתימן, שם הם מתאמנים במחנות אימונים, והארגון נהנה ממימון רב, בגלל מיקומו והמאבק שהוא מנהל נגד ערב הסעודית.

"הארגון מונה כיום עשרות אלפי פעילים ונחשב לאחד מארגוני הטרור הגדולים הפועלים באזורנו.

"הארגון פועל כנגד ארה"ב ואזרחיה, והאינטרסים של ארה"ב במפרץ, באמצעות ביצוע חטיפות ופיגועים נקודתיים במקומות אסטרטגיים בממשל בארה"ב. חלק משיטת הפעולה שלו הוא הפעלת "זאבים בודדים" - שתילתם של סוכנים רדומים בתפקידי מפתח במערב והפעלתם לפי הצורך. זאב בודד כזה היה נידאל חסאן, רופא ורס"ן אמריקאי, שרצח 13 חיילים בפורטהוד בטקסס ב-2009.

"ישראל מאוימת כל העת על ידי הארגון, אך בשלב זה הם עוד לא מצליחים ליישם את האיומים בפועל".

אל-קאעידה בארצות המגרב המוסלמי

"הארגון פועל במטרה להפיל את השלטון באלג'יריה, וחברים בו טרוריסטים מה-GIA - ארגון טרור ותיק משנות ה-70-80, שהשתתף במלחמת האזרחים באלג'יר, וביצע מעשי טבח קשים בתושבי אלג'יריה.

"מנהיג הארגון, המונה כמה אלפי חברים ונחשב לארגון טרור בינוני בגודלו, הוא מוסעב עבדל-ואדוד. הארגון מאיים על כל אירופאי שמסתובב במגרב, אך היות שחלק ממטרותיו המוצהרות של אל-קאעידה הוא התקפת יהודים, הוא מסוכן גם ליהודים, לישראלים ברחבי העולם ולישראל".

אל-קאעידה בלבנון

"שמו האמיתי של הארגון הוא עצבת אל-אנסאר, שפירושו חטיבת התומכים בנביא מוחמד. מדובר בארגון טרור פלסטיני קיצוני במיוחד, שמטרתו להיאבק ולפגוע בכל מי שאינו סוני בלבנון - בנוצרים ובשיעים של חזבאללה - והוא ממוקם בשני מחנות פליטים - עין אל חילווה בבירות, ונהר אל בארד בטריפולי.

"מייסד הארגון הוא הישאם אל-שארידי, שהיה מפקד לוחמים בצ'צ'ניה, באפגניסטאן ובקשמיר, ורכש המון ניסיון בלחימה, והיה אף זה שתבע את הסיסמא המופיעה בסמל הארגון, שאומרת 'אין ממשל בלי ג'יהאד, ואין ג'יהאד בלי דם'. מדובר בארגון קטן מאוד, המונה מאות אנשים בלבד, אך אכזרי מאוד, שמבצע פעולות טרור קטנות ואיכותיות".

חזית אל-נוסרה

"ארגון טרור אסלאמי-סוני, המהווה שלוחה של אל-קאעידה בסוריה. הארגון נוסד ב-2012 במלחמת האזרחים בסוריה.

"מייסד הארגון ומנהיגו הנוכחי הוא אבו-מוחמד אל-ג'ולאני (משמעות השם 'גולני שלי', המבהירה כי מקורו ברמת הגולן). בעבר פורסמו ידיעות שווא על כך שהוא חוסל, אך התברר שזה לא נכון.

"נכון להיום הארגון נלחם בשלטון הסורי ובפעילי דאעש בסוריה. שני הארגונים החלו כבני ברית, אך היום הם כבר מתעמתים על רקע של תפיסת שטחים. מדובר בארגון גדול, שמספר החברים בו הגיע ל-15-20 אלף, והם מובילים את האופוזיציה למשטר הסורי.

"למרות שהם מאיימים בעיקר על סוריה, בקלות רבה הם יכולים להגיע לרמת הגולן ולאיים גם עלינו, וכבר היו כמה מקרים שבהם הם ירו לעברנו רקטות. ההערכות אומרות שיש להם אנשים גם בצד הסורי של רמת הגולן, והם יכולים בקלות רבה להיות האיום המשמעותי עלינו מחר בבוקר, כשהם גומרים את העבודה שלהם בסוריה".

אנצאר בית אל-מקדס - "חברי הארגון מתחבאים"

על הארגון

"ארגון טרור הפועל מחצי האי סיני, מפברואר 2011, ראשיתה של ההתקוממות האסלאמיסטית נגד שלטון חוסני מובארכ. בתקופת שלטונו של מובארכ מומן הארגון, בין היתר, על ידי האחים המוסלמים במצרים, אך היום הם כבר מנסים למוטט את הארגון, בהצלחה חלקית. רבים מחברי הארגון מתחבאים אצל הבדואים בסיני וקשה לאתרם".

מנהיגי הארגון

"עד לאחרונה עמד בראש הארגון שאדי אל מניעי, אך לפני זמן קצר הוא נורה למוות על ידי המצרים, יחד עם הצוות הבכיר שלו, וכעת בארגון מחפשים מנהיגים חליפיים".

גודל הארגון

"מדובר בארגון בינוני, המונה אלפי חברים וכולל גם פעילים בדואים, שגויסו באזור סיני".

מקום פעילות

"חצי האי סיני".

פיגועים בולטים

"הארגון אחראי לפיצוץ צינור הגז בין מצרים לישראל; תקף חיילים ישראלים בספטמבר 2012 על גבול ישראל-מצרים; וירה רקטות לאילת".

על מי הארגון מאיים

"הארגון מהווה איום על מצרים ועל ישראל. על הרקע הזה, יש כיום שיתוף פעולה ישראלי-מצרי, כדי לקדם פני רעה. הארגון מנסה להשתלט על סיני, ומשם לתקוף את ישראל. הם רוצים להשתלט על הקטע שבין משולש הגבולות ישראל-הרשות הפלסטינית בעזה-וסיני במצרים, וכך להגיע לישראל. בינתיים הם תוקפים את המצרים שמפריעים להם".

חמאס ושלוחותיו ברצועת עזה - "שחרור פלסטין באמצעות טרור"

על הארגון

"ראשי תיבות של שם הארגון הם חארקת אל-מוקוומה אל-אסלאמייה - תנועת ההתנגדות האסלאמית, אבל למילה חמאס יש פירוש נוסף שמשמעותו 'התלהבות'. מדובר בתנועת ההתנגדות האסלאמית, תנועה אסלאמיסטית-סונית פונדמנטליסטית פלסטינית, המוגדרת על ידי מדינות רבות ארגון טרור. ואולם, חמאס אינו רק ארגון טרור, הוא גם תנועה עממית. מדובר בתנועה שמעורבת כמעט בכל תחומי החיים של הפלסטינים ברצועה. יש לה גם את הצד הטרוריסטי, שהוא צד חשוב ועיקרי, אבל אסור לשכוח את כל היתר שכולל פעילות דתית, חברתית ופעילות רווחה".

מנהיגי הארגון

"מדובר בתנועה צעירה שהוקמה ב-87 על ידי גרעין מייסד שכלל את שייח' אחמד יאסין, איסמעיל הנייה, איברהים ייזורי, סלאח שחדה, איברהים מקדמה ועבדל עזיז רנטיסי. לחמאס זרוע צבאית שנקראת עז אל-דין אל-קסאם, המונה כ-10,000 איש, ומפקדה הוא מוחמד דף, ויש להם כמובן עוד שני מוסדות - הלשכה המדינית בראשותו של חאלד משעל, שבה חברים איסמעיל הנייה ומוסא אבו-מרזוק, איש הכספים; והגוף העליון, מועצת אשורה שחבריה בוחרים את הלשכה המדינית".

פיגועים בולטים

"מאז ומתמיד היו פיגועי הארגון קשים מאוד, החל בפיגועי המהנדס יחיא עייש בתחילת שנות ה-90, בעיקר בתוך ישראל. שני הפיגועים הראשונים היו חטיפות ורציחות של החיילים אילן סעדון ואבי סספורטס, וקצרה היריעה מלפרט את כל הפיגועים והפעולות שביצע הארגון נגד ישראל, לרבות שיגור רקטות וטילים כפי שאנחנו רואים בימים אלה".

גודל הארגון

"מדובר בארגון גדול ומאוד, הכולל עשרות אלפי פעילים, והוא יושב על הרבה מאוד כסף ומימון.

"בתקופה הזו הוא נמצא במשבר כלכלי מסוים, אבל במשך השנים הוא נתמך על ידי איראן וסוריה, שם התאכסנו ראשי הארגון, וכיום הם מתאכסנים בקטאר".

על מי הארגון מאיים

"על ישראל".

מקום פעילות

"רצועת עזה. לארגון כמה ארגוני טרור קטנים שותפים ומזדהים ברצועה, שראוי לשים אליהם לב, ובהם:

צבא האסלאם

"מדובר בארגון קטן, בראשותו של מומתאז דע'מוש, פלסטיני מעזה, שפרש עם תומכיו מגוף קודם שנקרא ועדות ההתנגדות העממית, והקים את צבא האסלאם כדי לקבל תקציבים גדולים מאל-קאעידה. מרכזו של הארגון בשכונת סברה בעזה.

"הארגון ידוע כיום כגוף שחמאס משתמש בו מדי פעם למשימות שונות. כך, היה לו חלק גדול בחטיפת גלעד שליט, הוא חטף את כתב ה-BBC אלן ג'ונסון והצית את ביה"ס האמריקאי בעזה.

"בין המנהיגים הנוספים בארגון - בני המשפחה של דע'מוש. מדובר בארגון בעל אופי חמולתי-משפחתי. זכרייה דע'מוש, בן דודו של מומתז, הוא המזכ"ל, ואחיו של מומתז, איברהים דע'מוש, היה מנהיג עבר ונהרג בעימותים. חלק מאנשי המשפחה אף חוסלו ע"י חמאס כשנתפסו כסוררים.

"מדובר בארגון קטן מאוד הפועל בשיתוף פעולה רשמי עם אל-קאעידה אבל עובד עם חמאס, כעושה דברו, ואף מהווה איום משמעותי וכבד על ישראל. פעמים רבות החמאס עושה בו שימוש לצרכיו, ומצהיר 'זה לא אנחנו, זה הם' - בשפה המקצועית מדובר ב'ארגון חזית'".

צבאות האיחוד והג'יהאד בפלסטין או צבאות האמונה באל יחיד

"מדובר בארגון פלסטיני קטן שהוקם ב-2006, פועל בשיתוף פעולה עם אל-קאעידה וגם חמאס מפעיל אותו לצרכיו. מנהיג הארגון הוא אבו-וואליד אל-מקדסי, והוא פועל בשיתוף פעולה עם חמאס, בין היתר, כי הוא לא יכול אחרת בעזה. "באפריל 2011 חטפו פעיליו את העיתונאי הפרו-פלסטיני ויטוריו אריגוני ורצחו אותו. בנוסף, באוגוסט 2012 ביצע הארגון, בהוראת חמאס, הריגה של 15 חיילים ושוטרים מצרים בסיני, ולאחר מכן הם תקפו מוצב ישראלי באזור כרם שלום. כלומר הארגון מהווה סכנה ברורה ומיידית לישראל".

הג'יהאד האסלמי הפלסטיני

"מדובר בארגון בינוני, שמונה כמה אלפי פלסטינים, ונתמך על ידי איראן. הוא הוקם ברצועה ב-81 על ידי פתחי שקקי, שחוסל במלטה ב-1995 - על פי טענתם המוסד חיסל אותו - וממוקם כעת גם ביהודה ושומרון וגם ברצועה.

"הארגון אינו מהווה תנועה לאומית או דתית, אלא שם לעצמו למטרה לשחרר את פלסטין באמצעות טרור.

"בצמרת הארגון נמצאים אנשים מאוד איכותיים, כולם אקדמאים בכירים, דוקטורים, רופאים ואנשי אקדמיה מוכרים. המזכ"ל של הארגון הוא ד"ר רמדאן שלח. איש הכספים של הארגון הוא פרופ' סמי אל-עריין, המתגורר בארה"ב ונמצא במעקב של השלטונות שם כיוון שנתפס בעבר בעבירות כספים. הוא מלמד שם באחת האוניברסיטאות בפלורידה. מדובר באנשים איכותיים, וזה מה שמפחיד אצלם. הארגון רצחני מאוד, ומוציא פיגועים כואבים, ובהם פיגועי התאבדויות. אחד הפיגועים הקשים שבוצעו על ידם היה הפיגוע הכפול בצומת בית ליד ב-94. בימים של מבצע צוק איתן הם היו פעילים מאוד נגדנו, נלחמים לצד חמאס, אבל בנפרד. הם לא לוקחים על עצמם לעשות איחודים, ולא מוכנים לשתף פעולה באופן מלא, אבל הם לא יושבים בשקט.

"אחיו של פתחי שקקי, פרופ' חליל שקקי, גר ברמאללה ונחשב אחד המרצים המבוקשים בישראל בתחום הסטטיסטיקה וסקרי דעת קהל. הוא תמיד אומר 'אני לא אחי, תתייחסו אליי שונה'.

"הארגון הוא ארגון קיצוני ובעייתי, שיודעי להוציא פיגועים רצחניים המהווים טרור במיטבו, אבל הוא מונה לא יותר מכמה מאות אנשים בשני האזורים, גם בגדה וגם ברצועה".

מועצת אשורה של לוחמי הגיהאד בירושלים

"מדובר בארגון שנמצא לכאורה מתחת לרדאר ולא מדברים עליו הרבה, אבל הוא עשה בעיות. הארגון בולט ביותר בחצי האי סיני, למרות שחלק מהזמן המנהיגים שלהם פעלו גם ברצועת עזה. מקים הארגון הוא השייח' הישאם סעידאני, פלסטיני שגדל במצרים, וחוסל ב-2011. מחליפו הוא עבדאללה אל-אשכר.

"מדובר בארגון קטן מאוד, שמונה עשרות פעילים, שחיים מהיד אל הפה, אך הוא מאיים כל העת על ישראל. בין היתר, הם ירו גראדים על אילת, ירו על שוטרים מצרים ועל סיורים צה"ליים שעברו בגבול בשנים האחרונות".

חזבאללה - "הפכנו לאויב הגדול ביותר שלהם"

על הארגון

"חזבאללה הוא הארגון השיעי היחיד ברשימת הארגונים פה. הוא הוקם כמליציה ב-82 אבל רק ב-84 איראן אישרה לו לקום באופן רשמי, כי היא הייתה המדינה-המנטורית שלו. היא ציידה אותו בנשק ומימון, והקימה לו גם מנגנון פוליטי, שמטרתו הייתה להפוך את לבנון למדינה שיעית, ומנגנון צבאי שיהווה את הכלי לביצוע המשימה. בדומה לחמאס שיש לו את כל המרכיבים של תנועה עממית, שירותי רווחה ודת, וגם ארגון טרור".

מנהיגי הארגון

"כיום עומד בראש הארגון חסאן נאסר אללה, שירש את הארגון ממייסדו חוסיין מוסוואי".

גודל הארגון

"חזבאללה מונה כמה עשרות אלפי פעילים, ונחשב לארגון גדול מאוד".

מקום פעילות

"לבנון, אך פעילותו הצבאית ופעולות הגרילה והטרור שהוא מבצע מכוונות גם מחוץ ללבנון, נגד מטרות ישראליות, סוריות ובינלאומיות".

על מי הארגון מאיים

"בעיקר על לבנון וישראל, ובחלק מהפעילות שלו על האזרחים הסורים, כי הארגון הצהיר כי הוא תומך בשלטון הסורי ופעל לסייע לו. בהודעות הרשמיות הם מכנים את ישראל הישות הציונית או פלסטין הכבושה והאויב ציוני, למרות שהשיעים אף פעם לא היו יריב ולא היו אויב שלנו. האויבות הזו נוצרה כתוצאה ממלחמת לבנון הראשונה, והיום הפכנו לאויב הגדול ביותר שלהם, הם שונאים אותנו ורוצים להשמיד אותנו".

פיגועים בולטים

"לאורך השנים הם התעסקו בהרבה מאוד פיגועים נגדנו, כולל חטיפת חיילים וירי, וגם פיגועים שנעשו באירופה וחטיפות מטוסים. היו להם ניסיונות להכניס לארץ כל מיני אנשים בעלי חזות אירופית, והם ביצעו המון פיגועים בלבנון בזמן שהיינו שם ע"י מחבלים מתאבדים. הארגון פעל גם נגד האמריקאים וביצע פיגוע קשה נגד המרינס בארה"ב. הם ביצעו את הפיגוע בשגרירות ישראל בבואנוס איירס ב-92, אחרי החיסול של מוסוואי, והיו ניסיונות נוספים לפוצץ את שגרירות ישראל במקומות נוספים, כמו בבריטניה.

"היו לישראל שני מבצעים נגד חזבאללה: ב-93 'דין וחשבון', וב-96 'ענבי זעם', ויש לישראל היסטוריה ארוכה עם חזבאללה, אבל מאז מלחמת לבנון השנייה יש הרתעה מוחלטת".

מקורות המימון של ארגוני הטרור

כדי לממן לחימה נגד האויב המערבי, הציוני או האסלאמי הסורר צריך כסף. הרבה מאוד כסף. אמצעי לחימה, מטרות צבאיים, מקומות מסתור - הכול מיתרגם לכסף. אז מהיכן מגיע המימון של כל ארגוני הטרור שמצליחים פעם אחר פעם להרים את הראש מעל המים ולהתאושש ממכות קשות שמנחילה עליהם ישראל, ארה"ב או מדינות אחרות?

זה מתחיל בכך שלכל ארגון יש את המממן או את שורת המממנים הרשמיים שלו. כך למשל, אומר אל"מ במיל' משה אלעד, כי "לחזבאללה היו הכנסות של 800 מיליון עד מיליארד דולר בשנה, ושני שליש מהמימון הזה, במשך כ-30 שנה (1982 עד 2012), הגיע מאיראן".

גם לארגון דאע"ש היו "שוגר דדיז" שונים בעולם. אלעד: "בתחילת דרכו היה לארגון מימון מערב הסעודית, כווית, תורכיה, קטאר וממדינות מפרץ נוספות שראו בו ארגון פורץ דרך שישרת את מטרותיהן נגד עיראק ואיראן". כך גם לכל ארגון אחר. מדינות ערב רבות אימצו להם ארגון טרור תורן ומימנו את פעילותו, אך בכך לא תמו דרכי ההתעשרות של הארגונים הללו.

לדברי יורם שוייצר, ראש התוכנית "טרור ומלחמה בעצימות נמוכה" במכון למחקרי ביטחון לאומי ולשעבר יועץ לאסטרטגיות לוחמה בטרור למשרד ראש הממשלה ולמשרד הביטחון, מעבר למימון מהמדינות והתרומות שהם מקבלים, פועלים רבים מארגוני הטרור כארגוני פשיעה לכל דבר, וכך מממנים את פעילותם. "דאע"ש שודד בנקים, גובה מסים, מנהל מאגרי נפט ומוכר אותם וכיום הוא לא זקוק למימון, חלק מהארגונים פועלים כמבריחי סמים, למשל חזבאללה שניהל עסקי סמים בקולומביה. אל-קאעידה במגרב מתפרנס היטב מחטיפות ומכופר תמורת שחרור בני ערובה, ועוסק גם בסחר בסמים ובעבירות פליליות נוספות".

אל"מ במיל' אלעד מוסיף כי בין הכנסות חזבאללה יש הכנסות של מיליארדים "מפעילות פלילית בתחום הסמים.

כך, בבעלבכ יש מעבדות זיקוק סמים ושטח גידול שמניב 300 טון חשיש. בנוסף הם פועלים בתחום הזיוף לסוגיו - ובעיירה בריטאל יש מעבדות זיוף לכל העולם ברמה הגבוהה ביותר, מכסף ועד דרכונים; עוד הם פועלים בתחום הברחות סיגריות, מזון, ציוד יקר, גניבת מכוניות אירופיות והברחתן ללבנון, שם הן נמכרות בזול. ובדרך יש להם גם השקעות חוקיות בנדל"ן".

על פי נתוני הרשות הפדראלית האמריקנית למלחמה בסמים, 18 מתוך 42 ארגוני הטרור המוכרים על ידי ארה"ב, מממנים את פעילותם באמצעות סחר בסמים. "באפגניסטן לדוגמה, מקור התהוותו של ארגון הטאליבאן מראשוני היבודות באל-קאעידה, מיוצרים 93% מהאופיום בעולם המשמש לייצור הרואין. כ-10% מהאוכלוסייה במדינה עוסקת בנושא הסמים - גידול צמח הפרג, זיקוקו, עיבודו, משלוח ויצוא. כמה מברוני הסמים הפועלים בה, משתפים פעולה עם ארגון הטאליבאן (שלוחת אל-קאעידה), המספק להם הגנה תמורת מסים", אומר אל"מ במיל' אלעד.

ביוני 2008, תפסו כוחות נאט"ו שפעלו באזור קנדהר, לב פעילותו של הטאליבאן, 237 טונות חשיש בשווי של כ-400 מיליון דולר, ו-5 טונות של אופיום, כולם מוסתרים בבונקרים תת קרקעיים גדולים.

כאמור, גם שיטת החטיפות של אזרחים ארופאים ודרישת כופר משגשגת בקרב הארגונים, ומהווה דרך פופולרית ליצירת הכנסות. "בתחילת פברואר 2012 פקיד גרמני הגיע למאלי עם שלוש מזוודות מלאות ב-5 מיליון יורו, כדי 'לפדות' 32 אזרחי אירופה, ומהם שישה דיפלומטים בכירים. הפגישה שהתקיימה בין הפקיד לבין נשיא מאלי הוכתרה בכותרת 'סיוע כספי של אירופה למאלי', ולכולם היה ידוע כי קבוצת אסלאמיסטים קיצונית חטפה את האירופאים והחלה במו"מ לקבלת כופר נפש. הטרוריסטים, אל-קאעידה בארצות המגרב, נמצאו במדבר סהרה רחוק מאפשרות של התקרבות אליהם", מספר אל"מ במיל' משה אלעד.

מראיונות עם חוטפים וחטופים, רובם בעילום שם, עולה כי חטיפת אירופאים תמורת כופר הפכה לעסק בינלאומי עבור אל-קאעידה, המממן את הפעילות שלהם בכל רחבי העולם. "אירופה למעשה מממנת את אל-קאעידה בזכות אותן חטיפות", אומר אלעד.

דאע"ש נחשב כיום לאחד הארגונים העשירים ביותר ועושרו הנוכחי של הארגון נאמד ב-2-2.5 מיליארד דולר. רובו בא לו כאמור מפעילות פלילית, בנוסף למימון ותרומות ממדינות שונות (כווית, סעודיה וקטר).

"בנוסף", מתאר אל"מ במיל' אלעד, "בכל מקום שבו שהה גבה הארגון מס מהתושבים, השתלט על שוק הסמים שהיה בחזקתו של המשטר הסורי, ובעת שהותו של הארגון בעיר מוסול שדדו הטרוריסטים מזומנים מאחד הבנקים בסכום של 500 מיליארד דינר עיראקי (420 מיליון דולר או 308 מיליון אירו). בנוסף, הם עשו שימוש בכספי הנפט, למשל בהר חומרין, באג'יל ובקיארה שבצפון עיראק, מקום שבו מופק נפט ומכרו 100 חביות נפט גולמי במחיר של 10,000 עד 14,000 דולר לחבית. כמו כן, הם שדדו עדרי בקר וצאן במספרים גדולים, מכרו אותם, ושדדו כספים שהיו שייכים לארמונו של סדאם חוסיין".