איך לצאת מהשקעה בקרן נאמנות גרועה ב-6 צעדים?

הדרך הטובה ביותר להחליט מה למכור היא תהליך של בחינת הגורמים תוך מזעור הרגשות ■ הנה התהליך שלי

 וול סטריט אירופה  / צילום: בלומברג
וול סטריט אירופה / צילום: בלומברג

כמו משקיעים רבים בקרנות נאמנות בעשורים האחרונים, גם ביל וו. ווימאות ממסצ'וסטס הבחין בשינוי ברור אחד עם השנים: היום הוא פחות מעוניין בקרן לקנייה ויותר מעוניין בטכניקת יציאה מקרנות כאלה.

לכן, כשהוא קרא על המתודולוגיה המעודכנת שלי לבחירת קרן נאמנות לפני כמה שבועות, ביל שלח לי מסר. "הטור שכתבת לפני 20 שנה על קרנות נאמנות היה זה שגזרתי ושמרתי", הוא כתב. "ובניתי במרוצת השנים תיק שנראה לי טוב. בגילי אני כבר לא רוצה להוסיף כספים אלא רק לנהל טוב יותר את הכסף. אני לא צריך שתאמר לי איך לקנות קרן בשלב זה, אלא שתעזור לי להחליט מאיזו קרן שאני מחזיק כדאי לי לצאת".

ובכן, כמו עם רוב הדברים שקשורים להשקעות, הדרך הטובה ביותר להחליט מה למכור, היא תהליך של בחינת הגורמים תוך מזעור הרגשות. הנה התהליך שלי.

צעד 1: מהן הסיבות שלי להחליט על מכירה? האם הן ספציפיות לקרן, לתיק שלי או לצרכים האישיים שלי?

אם אתה צריך לשלם את שכר הלימוד של הבן/בת במכללה, או לקנות רכב חדש, זה שונה מהרצון לשנות את הקצאת הנכסים בשל החזקת קרן שרושמת ביצועי חסר בהשוואה לשוק או קרן שהיה שינוי בהנהלה שלה.

אם ההחלטה נובעת בעיקר מהצורך לשלם חשבונות ולא מהרצון לצאת מקרן/קרנות שמפגרות אחרי השוק, ההחלטה עשויה להסתכם בשאלה איזו קרן גדלה עד כדי כך, שמכירה שלה יכולה להחזיר אותה להקצאת הנכסים העדיפה עליך. פירוש הדבר הוא למכור קרן שרשמה ביצועים יפים באחרונה.

אם אתה כמו ביל - שמחפש לבטל השקעות כדי להקל את החיים - ההחלטה עשויה להסתכם בחיסול חשבונות קטנים או ויתור על הקרן הפחות טובה משתי קרנות שיש להן תיק נכסים דומה. זו החלטה של "הקרן הזו או ההיא", ולא מקרה של רצון לממש קרן שמפגרת אחרי הביצועים הממוצעים בתחום שלה.

צעד 2: האם הייתי קונה שוב את הקרן הזו כיום?

רוב המשקיעים מניחים לקרן לעבור יעד גבוה לפני שהם מחליטים לקנות אותה, אבל לאחר מכן הם מנמיכים את רף הציפיות וסובלים ביצועים שלא היו מזכים אותה בתשומת לב שלהם מלכתחילה.

בקניית קרן, המשקיע צריך לערוך רשימה של סיבות שהוא שוקל, כדי להיעזר בה כאשר הם בודקים את ביצועיה בעתיד.

אם קניתם בגלל מנהל קרן שהוא כוכב, בגלל ביצועים עדיפים או דירוג נהדר של חברת מחקר - או מפני שהקרן הזו הייתה האפשרות הטובה ביותר בתוכנית הפנסיה הפושרת של המעסיק שלכם לשעבר - והסיבות הללו כבר אינן רלוונטיות, יכול להיות שזה הזמן לשינוי. אם לא הייתם קונים את הקרן היום, אין הרבה סיבות להחזיק אותה.

צעד 3: אם לא את הקרן הזו, איזו קרן אחרת לממש?

אם לא הייתם קונים את הקרן הזו היום, מה הייתם רוצים להחזיק במקומה? עברו על כל תהליך הבחירה לפני שאתם זורקים לפח את ההחזקה הנוכחית. התהליך הזה מאלץ אתכם להביט על ביצועים השוואתיים, לחשוב מחדש על הקצאת הנכסים שלכם ולהתלהב מכך שהשינוי היה שדרוג של התיק.

בלי ההתלהבות מהדבר הבא, ייתכן שתזרקו קרן רק למען ההרגשה שאתם עושים משהו. זה לא ישפר את התיק שלכם.

צעד 4: לבדוק שיקולי מס, עלויות מכירה וכדומה

בחשבונות כפופים למיסוי, מכירת קרן מפסידה יוצרת הטבת מס, ואילו מכירת קרן מצליחה יוצרת חשבון מס. חשבון גדול מדי של מס רווחי הון יכול לגרום לכם להישאר בקרן שלא הייתם קונים שוב כיום.

אמנם אינכם רוצים שזנב המיסוי יכשכש בכלב, כלומר שהמסים ולא אסטרטגיית ההשקעה יכתיבו את החשיבה שלכם, אבל אל תתנו לדוד סם בוכטה של כסף מבלי להיות מודעים לכך.

באופן דומה, אם אתם משלמים דמי מכירה גבוהים כדי לצאת מהקרן, שאלו את עצמכם אם החופש שלכם שווה את זה.

צעד 5: תכננו מה לעשות בתקבולים

אם אתם לא משתמשים בכסף שקיבלתם, ודאו שהמכירה משפרת את התיק שלכם על ידי השקעת הכסף במשהו עדיף, ו/או על ידי שיפור או עדכון הקצאת הנכסים שלכם.

קבעתם את המטרה שלכם בצעד הראשון. ודאו שכל שינוי מתקרב אליה ככל האפשר.

צעד 6: לחצו על ההדק

יותר מדי משקיעים נשארים עם קרנות גרועות יותר מדי זמן. כאשר שכנעתם את עצמכם שהשינוי ייטיב אתכם, ואתם נלהבים מהדבר הבא ומוכנים לחשבון המס שבא עם המימוש, בצעו את המימוש בלי להסס ובלי להתחרט.

*** כל הזכויות שמורות ל-MarketWatch.com 2014