חיפה מקדמת הקמת בורסה שתתמחה בחברות היי-טק

העירייה תפרסם בימים הקרובים "קול קורא" ליזמים להגשת הצעות להקמת הבורסה החדשה ■ גורמים בעירייה: ישראל היא המדינה היחידה בעולם שבה יש מרכז כלכלי אחד; יש מתעניינים פוטנציאליים

יונה יהב / צלם: בן יוסטר
יונה יהב / צלם: בן יוסטר

בזמן שהבורסה לניירות ערך בת"א הולכת ושוקעת, פועל ראש עיריית חיפה, יונה יהב, להקמת בורסה נוספת בישראל. ל"גלובס" נודע כי עיריית חיפה עומדת לפרסם בימים הקרובים "קול קורא" ליזמים להגשת הצעות להקמת בורסה חדשה, שתתמחה בחברות טכנולוגיה ותתחרה בבורסה בת"א.

"עיריית חיפה רואה חשיבות בהקמתה של בורסה נוספת בישראל בעיר חיפה, תוך בידולה מהבורסה הקיימת", נכתב בקריאה, שמיועדת לגופים "בעלי ניסיון משמעותי בתחום שוק ההון והמסחר בבורסה" שיציעו תוכנית עסקית להקמת בורסה בעיר. נזכיר כי לפי חוק ניירות ערך, הקביעה אם להעניק רישיון לניהול בורסה לניירות ערך נמצאת בידי שר האוצר.

המכרז פונה ל"גופים בעלי יכולת מוכחת וניסיון מתאים בפעילות בשוק ההון, מסחר בניירות ערך, הקמת זירות מסחר, ידע בהקמת מערכות מחשוב רלבנטיות, ניסיון וידע בתחומי הרגולציה והיכרות עם הגורמים הרגולטוריים הנדרשים לצורך הקמת מיזם, לרבות יכול גיוס משקיעים".

ככל הידוע, היזם שהצעתו תיבחר יישא בעלויות ההקמה של הבורסה החדשה, כאשר עיריית חיפה תסייע לו בקידום הנושא מהפן הרגולטורי. בנוסף, היזם יתחייב להעניק לחברה הכלכלית של עיריית חיפה (שהינה שותפה מלאה לתהליך ומנוהלת על ידי גל פלד) אפשרות לרכוש אחוז מסוים מהבעלות על הבורסה המדוברת.

גורמים בעיריית חיפה אמרו היום ל"גלובס" כי היוזמה - שאותה יהב מנסה לקדם מזה כשנתיים - נשענת על התפיסה שישראל היא המדינה היחידה בעולם שבה יש מרכז כלכלי אחד. עוד הם מציינים, כי ההחלטה לפרסם קול קורא, ולמעשה להאיץ את היוזמה להקמת בורסה בעיר, התקבלה בעקבות בדיקת רקע שביצעה העירייה, שהעלתה התעניינות מצד מספר משקיעים פוטנציאליים.

במסגרת הגשת ההצעה יתבקשו היזמים להציג תוכנית עסקית מלאה להקמת הבורסה, לרבות פירוט בכל הנוגע לאחוזי האופציה שיינתנו כאמור לחברה הכלכלית. המציע יתבקש גם לנקוב בלוחות זמנים, לרבות המועד להגשת הבקשה לגורמים הרגולטריים וטווח הזמן הנדרש להשלמת המיזם.

הבורסה המתוכננת תתמחה, כאמור, בחברות טכנולוגיה. בעיריית חיפה מעוניינים ליצור פלטפורמה לחברות היי-טק, בדגש על כאלה שנמצאות בשלב ה-SEED, כלומר חברות שנמצאות בשלבי ההתפתחות הראשונים שלהן וזקוקות לגיוס הון. ההחלטה להתמחות בחברות טכנולוגיה התקבלה על רקע העובדה שבחיפה פועלות שורה של חברות טכנולוגיה מובילות, כגון אפל, גוגל ויאהו, וכן בשל פעילותו של הטכניון וחברות הסטרטאפ שפועלות בו.

הבורסה בת"א במצב קריטי

ההחלטה של עיריית חיפה להאצת התהליך להקמת בורסה חדשה מגיעה כאשר הבורסה בתל אביב נמצאת באחת מנקודות השפל שלה. כידוע, הבורסה המקומית נמצאת במצב קריטי, שכן היא מתמודדת עם צניחה במחזורי המסחר מחד ומחיקה של חברות ציבוריות מאידך.

בנוסף, הבחירה בבורסה שתתמחה בחברות טכנולוגיה משיקה בחלקה לתוכנית האסטרטגית שהתוו לאחרונה בבורסה של תל אביב. בתחילת השנה מונה לתפקיד מנכ"ל הבורסה יוסי ביינארט, במטרה להביא לשינוי משמעותי בארגון. במסגרת פרסום התוכנית העסקית של הבורסה, ציין ביינארט כי יש צורך בפעילות אקטיבית לגיוס חברות המתאימות להנפקה בבורסה, שהן חברות בינוניות וקטנות, ובכלל זה בניית חבילת הנפקות חדשה שתתאים לחברות הישראליות הרלוונטיות.

בבורסה בת"א כבר זיהו את הצורך של חברות היי-טק בגיוס הון, ואף קבעו כללים המקלים על חברות העוסקות במחקר ופיתוח (חברות מו"פ) להנפיק את מניותיהן לציבור. בתחילת השנה הגישה הוועדה לקידום השקעות בחברות ציבוריות הפועלות בתחום המחקר והפיתוח את המלצותיה הסופיות.

מסקנות הוועדה כוללות שורה של המלצות שנועדו לקדם פתרונות אפשריים למימון חברות היי-טק באמצעות הבורסה לניירות ערך בתל אביב וזאת באמצעות עידוד הנפקות ראשונות לציבור של חברות היי-טק גדולות יחסית ועידוד הקמת קרנות הון סיכון סחירות אשר ישקיעו ויתמכו במספר חברות היי-טק ובמיזמים בשלבים מוקדמים. בנוסף, הוועדה ממליצה על אימוץ מספר פתרונות מימון חוץ בורסאיים.

"אין מקום לשתי בורסות בישראל, אנחנו מדינה קטנה מדי", אמר היום ל"גלובס" גורם בכיר בשוק על היוזמה המתגבשת. עם זאת, על רקע מצבה הנוכחי של הבורסה בת"א, אותו גורם לא פסל את היוזמה. "אם תוקם בורסה נוספת יכול להיות שהיא תתפוס את מקומה של הבורסה בת"א. כרגע הבורסה הקיימת לא מצליחה לתקן את עצמה ויכול להיות שפשוט צריך להחליף אותה בבורסה חדשה, שתוקם מאפס. יחד עם זאת, היוזמה הזו יכולה להתרומם רק אם גוף רציני עם כיסים עמוקים יחליט להרים את הכפפה".