"בלחימה זמן זה מותרות; התכנון צריך לענות לאתגרים"

בשבוע שעבר המליצה המועצה הארצית לתכנון ובנייה לשר הפנים לחתום על צו מיוחד שיאפשר הצבת מיגוניות במקומות שבהן יחליטו המדינה או הרשות מקומית כי יש צורך בכך, ללא צורך בתוכנית או בהיתר בנייה

בשבוע שעבר המליצה המועצה הארצית לתכנון ובנייה לשר הפנים גדעון סער לחתום על צו מיוחד שיאפשר הצבת מיגוניות במקומות שבהן יחליטו המדינה או הרשות מקומית כי יש צורך בכך, ללא צורך בתוכנית או בהיתר בנייה. על פי ההחלטה שהתקבלה, מדובר במיגונית בשטח עד 10 מ"ר וכזו שאינה קבועה, וניתן להעבירה ממקום ולמקום, בהתאם להנחיות משרד הביטחון.

"ההחלטה על הפטור מתוכנית והיתר להצבת מיגוניות היא מענה לצורך דחוף שצף מהשטח, בימי הלחימה בדרום, והיה חשוב לתת לו מענה כמה שיותר מהר", כך השר סער. "ביקשתי מהמועצה הארצית לדון בנושא בדחיפות ולא להמתין עד ספטמבר, אז היא מתכנסת שוב, כדי שנוכל לקדם את הנושא. לאחר שההמלצה אושרה בוועדה, בעוד כמה ימים אחתום על הצו שיאפשר את הפעלתו ויפטור את המדינה ואת הרשות מהליך ביורוקרטי מעכב. במהלך המבצע הגיעו אלינו דרישות בנושא וגם הבנו שהדברים לוקחים זמן, וזמן זה דבר שהוא מותרות בזמן לחימה. גם מערכת התכנון צריכה להתאים את עצמה ולענות לאתגרים דחופים".

- כיצד נולד הצורך במיגוניות?

"אני מכיר את הצורך הזה היטב מהתקופה שכיהנתי כשר חינוך, כאשר מוסדות חינוך היו צריכים את הפתרון הזה במהירות האפשרית אבל זה לקח זמן. אין הרבה פתרונות מיגון שאפשר ליישם, ובמקרה הזה מדובר בפתרון נגיש והצו גם יהפוך אותו למהיר יותר".

- למה נקבע בסוף כי הפטור יינתן לכל הארץ, ולא רק לטווח 40 הקילומטר מרצועת עזה?

"בהתחלה חשבנו שנכון לקבוע שהצו יחול רק על טווח האפס עד ארבעים קילומטר מהרצועה. אבל לאחר מחשבה, ולנוכח העובדה שבמהלך מבצע צוק איתן ראינו שאיום הרקטות והטילים מגיע גם לאזורים נרחבים יותר, ולא בכולם יש מיגון נגיש וקיים, החלטנו לקבוע כי הצו יתייחס לכל הארץ".

- האם אין חשש שעכשיו כל אחד יציב מיגונית מחוץ לבית שלו, על כל המשתמע מכך?

"לא מדובר בהצבת מיגונית בכל בית ובכל מקום. הצו מוגדר לשנתיים בלבד ולאחר מכן ניתן יהיה להאריך אותו. בתקופה הזו המדינה או הרשות המקומית הן שיחליטו היכן הדבר נדרש. יש כללים שונים שחלים על קרקע מדינה או קרקע שנמצאת בבעלות פרטית. עיקר השימוש יהיה למוסדות חינוך שזקוקים לכך לפני פתיחת שנת הלימודים ולשימושים ציבוריים שהרשות או המדינה תחליט בנוגע אליהם, כמו הצבת מיגונית לצד תחנות הסעה.

"ההחלטה גם מתייחסת להשבת המצב לקדמותו לאחר שהצורך במיגונית כבר לא יידרש. כך, אם יש בית ספר שזקוק לכך כעת, אך בהמשך כבר לא יזדקק לה, המיגונית תילקח והשטח עליו הוצבה יוחזר לקדמותו. במקרים רבים מדובר במענה ביניים ולא בדבר קבוע וכעת יש צורך דחוף שלשמו ייחתם הצו".

- האם ההחלטה הזו תיושם גם בפזורה הבדואית, שבה חסר מיגון?

"בהחלט אפשרי שזה ייושם בפזורה הבדואית, אבל לא אני הוא הגורם שממליץ היכן לשים מיגוניות. בהגנת העורף יקבעו היכן נדרש, אנחנו נותנים את המענה לקיצור הביורוקרטיה. הצבת מיגוניות באזורים אלו רלוונטית וראוי שיוצבו מיגוניות גם בפזורה הבדואית. אני מאמין שיש כוונה כזו".