היום שבו נראה את מוצרי תנובה בסין עדיין רחוק

ראש פרויקט תנובה בברייט פוד: "מעולם לא החלטנו לייבא גבינה צהובה מישראל. אולי נייבא מישראל ואולי מהולנד, אנחנו מברכים על מוצרים טובים מכל העולם"

קוטג' תנובה / צילום: תמר מצפי
קוטג' תנובה / צילום: תמר מצפי

בזמן שבתנובה מביטים בהשתוקקות אל הפוטנציאל בשוק הסיני, במיוחד במוצרים כמו חמאה, גבינה צהובה ואבקת חלב שיש להם חיי מדף ארוכים המאפשרים יצוא - בברייט פוד כלל לא בטוחים בכדאיות הכלכלית של יבוא מוצרים מישראל.

נראה כי היום שבו המוצרים הישראליים ייפגשו עם מדפי המקררים בסין עדיין רחוק. גם השימוש של ברייט פוד בידע הטכנולוגי של תנובה מוגבל לפי שעה, בגלל המחסור החמור של חלב גולמי בסין, המונע ממנה לייצר גבינות.

- האם בדעתכם לייבא גבינה צהובה, חמאה ואבקת חלב של תנובה לסין?

צ'או קסיאופנג, ראש פרויקט תנובה בברייט פוד: "ההנהלה בתנובה עובדת כרגע על תוכנית עסקית. אנחנו יכולים לייבא גם מאוסטרליה".

- יש גבינות צהובות טובות מאוד באירופה, למשל בשווייץ ובהולנד. למה לייבא מישראל?

"מעולם לא החלטנו לייבא גבינה צהובה מישראל. אולי נייבא מישראל ואולי נייבא מהולנד, אנחנו מברכים על מוצרים טובים מכל העולם".

- אם כך, מהן המטרות שלכם בתנובה, ואילו צעדים אופרטיביים מתוכננים בה?

"אין לנו עדיין החזון הסופי, אבל יש לנו האופציות לעבוד יחד, כמו בגבינה. אולי נוכל להעביר את הידע שלנו ביוגורט לתנובה".

- איזה מוצר של תנובה הכי אהבת?

"קוטג'".

ואם אמרנו "קוטג'", בברייט פוד טרם הביעו עמדה ביחס לניסיון הפריצה של תנובה לשוק האמריקאי עם המוצר. הניסיון הזה עדיין בחיתוליו (תנובה מבצעת בימים אלה פיילוט ייצור לקוטג' בארה"ב), אך הוא מתאים לאסטרטגיה של ברייט פוד.

לאור ההתנגדויות שעוררה ברייט פוד במסע הרכישות שלה, יש להניח כי כניסתה לארה"ב באמצעות חברה ישראלית תהיה לה נוחה יותר מאשר כניסה באמצעות חברה סינית.

כך או כך, על מעורבותה העתידית של ברייט פוד בתנובה ניתן אולי ללמוד מסיפור השותפות שלה עם חברת דנונה העולמית. השותפות שלה בסין עם דנונה העולמית פורקה בשנת 2010, עשור לאחר שהחלה. כיום יש לברייט פוד מותגי יוגורט משלה, והיא שליטת הקטגוריה בשנחאי.

לדברי לילי ואנג, סמנכ"לית בברייט פוד, השותפות עם דנונה פורקה כי "בדנונה רצו שליטה, הם הציבו את השליטה כתנאי, והאלטרנטיבה הייתה להפסיק את השותפות. אנחנו, כאסטרטגיה, לא יכולים לאפשר זאת, אף שזאת הייתה שותפות מאוד מוצלחת. האסטרטגיה של החברות שונה. כיום דנונה מייצרת באמצעות יצרנים מקומיים, ויש לה לא מעט בעיות בסין. אתה רואה את דנונה בערים הגדולות ולא בערים הקטנות".

- דנונה עשתה טעות גדולה בפירוק השותפות?

ואנג: "כן. את יכולה לומר להם".