רווחי מיטב-דש זינקו בזכות ההתייעלות והצמיחה בפעילות הליבה

היקף הנכסים המנוהלים עלה ב-11% ברבעון, יחולק דיבידנד של 10 מיליון שקל ותיסגר פעילות ייעוץ המשכנתאות

אחרי חודשים של דשדוש, המיזוג בין מיטב ודש איפקס מתחיל להניב את פירותיו. הבוקר פרסם מיטב דש, בית ההשקעות שמנוהל על ידי אילן רביב, את דוחותיו הכספיים לרבעון השני של 2014 מהם עולה כי הוא רשם זינוק ברווח הנקי ל-18 מיליון שקל (לעומת 3 מיליון שקל בלבד ברבעון המקביל אשתקד). זאת, הודות לצמיחה בפעילויות הליבה של בית ההשקעות מחד, ותהליכי התייעלות אגרסיביים מאידך.

מנגד, בשורת ההכנסות רשם מיטב דש, שעם מיזוגו במארס אשתקד הפך לבית ההשקעות השני בגודלו בישראל, ירידה קלה של 1.5% (לעומת התקופה המקבילה אשתקד), ואלה הסתכמו בכ-193 מיליון שקל. בבית ההשקעות מציינים כי ירידה זו נובעת מיציאתו מפעילות החיתום, שברבעון המקביל אשתקד הניבה לו רווח של 4 מיליון שקל (כיום בית ההשקעות מחזיק 20% בחברת החיתום איפקס הנפקות).

את הרבעון חתם מיטב דש, שנמצא בשליטת צבי סטפק ואלי ברקת, עם נכסים מנוהלים בהיקף של כ-136 מיליארד שקל - גידול של כ-11% מאז הרבעון המקביל אשתקד.

בית ההשקעות נשען על ארבעה תחומי פעילות עיקריים: ניהול קופות גמל וקרנות פנסיה, ניהול קרנות נאמנות ותיקים, תעודות סל וברוקראז'. בסוף הרבעון השני הסתכם הרווח המגזרי מפעילויות אלה בכ-63 מיליון שקל - עלייה של 37% לעומת הרבעון המקביל.

עיקר ההכנסות של מיטב דש הגיעו מפעילות הגמל והפנסיה, מגזר שהכנסותיו גדלו בשיעור זניח לכ-81 מיליון שקל. מיטב דש מנהל נכסי גמל ופנסיה בהיקף של כ-40 מיליארד שקל, והכנסותיו מהתחום מהוות 42% מסך הכנסותיו. הרווח מהפעילות הזו ירד בכ-8% ל-21 מיליון שקל, ועל רקע זה תרומת הפעילות הזו לשורת הרווח המגזרי הסתכמה בכ-33% לעומת 50% ברבעון המקביל. המשמעות היא שלמרות שהתחום מהווה מנוע ההכנסות המרכזי של מיטב דש, פעילות הגמל והפנסיה היא כבר לא התורמת העיקרי לשורת הרווח.

חזרה לקרנות המסורתיות

כך, נכון לסוף הרבעון השני של השנה, הפעילות הרווחית ביותר של בית ההשקעות היא ניהול קרנות הנאמנות והתיקים. תרומת המגזר לשורת הרווח המאוחד עמדה על כ-40%, לאחר שכבר למעלה משנה שמנהלי קרנות הנאמנות נהנים מגיוסים בהיקפים גדולים. ואכן, מאז הרבעון המקביל נכסי חברת קרנות הנאמנות של מיטב דש גדלו בכ-8% לכ-39 מיליארד שקל.

עם זאת, במהלך הרבעון השני של 2014 ההכנסות מפעילות קרנות הנאמנות וניהול התיקים בבית ההשקעות הסתכמו בכ-63 מיליון שקל - גידול של 5% בלבד. נתון זה משקף תרומה של 33% לסך ההכנסות המגזריות (בדומה לפעילות הגמל והפנסיה).

בניגוד לשורת ההכנסות המאכזבת, הרווח מפעילות מגזר זה הוכפל לכ-25 מיליון שקל. זאת, בין היתר, הודות לגיוסים גבוהים בקרנות המסורתיות מחד ופדיונות בקרנות הכספיות מאידך. חברת קרנות הנאמנות של מיטב דש, נזכיר, היא הגדולה ביותר בענף קרנות הנאמנות, והשחקנית הגדולה ביותר באפיק הקרנות הכספיות, שדמי הניהול בהם אפסיים.

בהקשר זה ציינו היום במיטב דש כי רוב נכסי חברת קרנות הנאמנות רוכזו בקרנות כספיות (55%), אולם בעקבות השינוי שנרשם לאחרונה המגמה התהפכה וכיום למעלה מ-50% מסך הנכסים המנוהלים בחברה הם בקרנות נאמנות מסורתיות (שנחשבות לרווחיות יותר).

דיבידנד של 10 מיליון שקל

פעילות מרכזית נוספת של בית ההשקעות היא תעודות הסל. ההכנסות מפעילות זו, באמצעות חברת תעודות הסל תכלית שמנהלת כ-32 מיליארד שקל, גדלה במהלך הרבעון ב-16% ל-29 מיליון שקל (תרומה של 15% לסך ההכנסות). רווחיה זינקו בכ-75% והסתכמו בכ-14 מיליון שקל. חרף שיעור ההכנסות הנמוך יחסית, תרומתה של תכלית לשורת הרווח של מיטב הסתכמה בכ-22%, מה שהופך את תעודות הסל למגזר הפעילות היעיל ביותר.

כאמור, מאז הרבעון המקביל רשם מיטב דש גידול של 11% בסך הנכסים המנוהלים. עם זאת, הוצאות שיווק, הנהלה וכלליות קטנו בכ-8% לכ-140 מיליון שקל. הסיבה לכך היא שברבעון המקביל נאלץ בית ההשקעות להפריש לא מעט כספים בשל המיזוג. במקביל, בבית ההשקעות ממשיכים ביתר שאת בתוכנית ההתייעלות. תוכנית זו כללה בין היתר פתיחת כל הסכמי ההתקשרות עם הספקים השונים, ביטול תפקיד מנהל ההשקעות הראשי וכן סגירת פעילות ייעוץ המשכנתאות (ראו מסגרת).

ברקע לצעדי ההתייעלות, נאלץ בית ההשקעות להתמודד עם גל עזיבות. מתחילת 2014 עזבו את מיטב דש סמנכ"ל הכספים דוד דרעי, מנהל ההשקעות הראשי, יאיר ספלטר, מנכ"ל חברת ניהול התיקים, עופר דורי, ולאחרונה גם מנכ"ל חברת הגמל והפנסיה, איציק אסטרייכר.

בעקבות פרסום הדוחות אמר היום רביב כי "התוצאות משקפות עלייה בכל תחומי פעילות הליבה של בית ההשקעות". לדבריו, "העלייה ברווחיות לעומת הרבעון המקביל אשתקד נובעת מגידול בנכסים, כתוצאה מגיוסים מרשימים ומתשואות טובות שתרמו לעלייה בהכנסות, לצד ירידה בהוצאות כתוצאה מיישום תכניות חסכון והתייעלות".

במקביל לפרסום הדוחות הכספיים הודיע מיטב דש על חלוקת דיבידנד בגובה 10 מיליון שקל. מניית בית ההשקעות נסחרת כיום לפי שווי של 830 מיליון שקל, ירידה של 5% לעומת שוויו עם השלמת תהליך המיזוג.

מיטב דש סוגר את פעילות הייעוץ למשכנתאות

במסגרת תוכנית ההתייעלות החריפה שלו, הודיע היום מיטב דש על סגירת פעילות הייעוץ למשכנתאות. פעילות זו אינה רווחת בענף, ולצד מיטב דש פועלים בה שני בתי השקעות נוספים בלבד: פסגות ואקסלנס.

במיטב דש מציינים כי ההחלטה לסגור את הפעילות - שהושקה רק לפני כשנתיים - התקבלה משום שהיא אינה סינרגטית לפעילות הליבה של בית ההשקעות: ניהול קופות גמל ופנסיה, קרנות נאמנות ותעודות סל.

עם זאת, בריאיון שהעניק רביב ל"גלובס" לפני כשנתיים (אז כמנכ"ל מיטב) לרגל השקת פעילות הייעוץ למשכנתאות, הוא דווקא ציין כי "הפעילות מתאימה לפעילות הליבה שלנו, וזה בהחלט פיזור נוסף של תחומי העיסוק, כדי להציע מדף מוצרים רחב יותר".

על רקע זה, סביר להניח שההחלטה לחסל את פעילות הייעוץ למשכנתאות נשענה בין היתר על תוצאותיה המאכזבות.

החלטה זו מצטרפת לשורה של צעדי התייעלות שנקטה הנהלת מיטב דש מאז המיזוג, ביניהם צמצום במצבת כוח האדם של הארגון, הפחתת עלויות מול ספקים וצמצום עלויות נדל"ן על ידי מעבר לבניין צ'מפיון ברמת גן.

הרווח מפעילויות הליבה ממשיך לצמוח
 הרווח מפעילויות הליבה ממשיך לצמוח

תוצאות מיטב דש
 תוצאות מיטב דש