נתניהו: "מול התשה חמאס יקבל כתישה. נכתוש את מפקדיו. יירו - יחטפו שבעתיים. אציג אופק מדיני חדש"

(עדכונים שוטפים) - רה"מ התחמק משאלה האם מוחמד דף חוסל אך אמר שכל מפקדי החמאס הם "יעד לגיטימי לחיסול" ■ חמאס שיגר היום קרוב ל-160 רקטות ומאיים לטווח מחר בבוקר את נתב"ג

בנימין נתניהו משה בוגי יעלון - צוק איתן / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו משה בוגי יעלון - צוק איתן / צילום: רויטרס

רה"מ בנימין נתניהו שיגר הערב (ד') איום חריף לפגוע במפקדי חמאס והבטיח כי "מול התשה - חמאס יקבל כתישה. יירו - יחטפו שבעתיים". נתניהו התחמק מהשאלה האם מוחמד דף חי או מת, והסתפק באמירה שכל מפקדי החמאס הם יעד לגיטימי. בנוסף הפתיע נתניהו כשאמר כי בכוונתו להציג "אופק מדיני חדש לישראל" בתקופה הקרובה, על רקע "השינויים במזרח התיכון".

"היעד שלנו הוא שתושבי כרם שלום, שדרות ושאר יישובי עוטף עזה, אשקלון ותל אביב -- כולם ילכו לישון בשקט", אמר נתניהו בהצהרה מיוחדת בבסיס הקריה בת"א. "שילדי אופקים, נתיבות ואשדוד ובאר שבע לא יצטרכו לרוץ למרחבים המוגנים בבתי הספר. לא התלהמות, לא מימין ולא משמאל, ושום אינטרס אחר לא מוביל אותי ואת שר הביטחון. רק האחריות לביטחונם ולשלומם של כלל אזרחי ישראל. בהתאם לכך אמשיך לפעול באחריות ובשיקול דעת".

נתניהו - ואחריו שר הביטחון יעלון - עקצו את שרי הקבינט שחלקם אמר בתקשורת כי יש למוטט את שלטון החמאס בעזה ושהייתה זו טעות לנהל מו"מ מדיני עם חמאס בקהיר. נתניהו אמר כי "אני מצפה מהשרים לנהוג כפי שאני נהגתי כשלא הייתי ראש ממשלה - תמיד הענקתי גיבוי לראשי ממשלה בזמן מלחמה. תמיד פעלתי כתף אל כתף".

לדברי נתניהו, "כל המערכים שחמאס בנה לפגוע בנו סוכלו. הרגנו מאות רבות של מחבלים, השמדנו אלפי רקטות ומשגרים ופירקנו את מערך המנהרות ההתקפיות שחמאס בנה במשך שנים כדי לפגוע ביישובינו. סיכלנו את כל ניסיונותיו לפגוע בנו. זו המכה הקשה ביותר שספג החמאס מאז הקמתו".

ראש הממשלה המשיך ואמר כי "היעד שלנו שתושבי הדרום, אשקלון ות"א יוכלו לישון בשקט. יחד עם עמיתי אנו נוקטים בכל האמצעים על מנת להשלים את המערכה ואת היעדים שהצבנו לעצמנו - השבת השקט. שיקול אחד עומד לנגד עיני - טובתה של מדינת ישראל. אני מגנה כל התלהמות, רק אחריות לביטחונם ולשלומם של אזרחי ישראל מנחים אותי. מבצע צוק איתן לא הסתיים, אפילו לא לרגע. מדובר כאן במערכה מתמשכת".

בהמשך נתניהו טען כי חמאס הוא חלק מרשת הטרור העולמית והתייחס גם לארגון דאע"ש שהצטרף לאחרונה לרשת הזו. הוא חזר ואמר כי חמאס ספג פגיעה קשה: "פגענו פגיעה קשה מאוד בחמאס. אנו נחושים להמשיך במערכה ככל שיהיה צורך. החמאס חושב שהוא יתיש אותנו. הוא טועה. העם בישראל חזק. מול ההתשה החמאס יקבל כתישה. המדיניות שלנו כלפי החמאס היא פשוטה - יירו - יחטפו, ויחטפו פי שבעתיים. במזרח התיכון דרוש לא רק כח צבאי דרוש גם כח התמדה".

חמאס מאיים במטח לנתב"ג

ירי הרקטות לעבר ישראל נמשך גם היום בעוד גורם מדיני מאשר כי ישראל ניסתה לחסל אתמול בערב את בכיר החמאס מוחמד דף. לקראת השעה 18:45 חמאס שיגר מטח רקטות כבד לעבר ישובי הדרום, השפלה וגוש דן. כיפת ברזל יירטה בהצלחה 2 רקטות מעל קריית אונו. לא דווח על נזק או נפגעים. חמאס שיגר היום קרוב ל-160 רקטות.

חמאס מאיים כי ייחדש מחר בשש בבוקר את הירי לנמל התעופה בן-גוריון. "אנחנו מזהירים את המטוסים שמגיעים לבן גוריון כי אנחנו נירה מחר בשש בבוקר. אנחנו נירה למגרשי הכדורגל שלהם ולא לשטחים פתוחים. על הכובשים ועל העולם צריכים למלא אחר בקשתינו ולהפסיק את הכיבוש", אמר "אבו עוביידה", דובר מטעם הזרוע הצבאית של חמאס, בהצהרה מיוחדת בערוץ "אל-מנאר" של הארגון.

מוחמד דף חוסל?

תעלומה סביב גורלו של מוחמד דף. מקור בחמאס מסר היום לרשת "אל-ג'זירה" כי ניסיון החיסול של מוחמד דף נכשל. הרשת מדווחת גם כי ישראל ניצלה לכאורה את הרגיעה על מנת להשיג מידע מודיעיני על מוחמד דף ועצרה אתמול את השיחות בקהיר כדי לבצע את ההתנקשות בחייו.

עם זאת, לפי דיווח בחדשות ערוץ 2, דובר חמאס סמי אבו זוהרי הודיע בצהריים רשמית כי ראש הזרוע הצבאית של הארגון לא נפגע בתקיפת הבית בשכונת שייח' רדואן בעזה. אבו זוהרי לגלג על ישראל ואמר כי היא "נכשלת פעם אחר פעם בעימות עם חמאס" - אך הוא כינה את דף "שאהיד" בפתח דבריו, ורק אחר כך תיקן ל"מפקד החמאס".

גורם מדיני ישראלי הכחיש היום אחר הצהריים את הדיווח ברשת "פוקס ניוז" האמריקנית מפי גורמי מודיעין ישראליים, לפיו ראש הזרוע הצבאית של חמאס, מוחמד דף, נהרג בתקיפת צה"ל אמש על בית בשכונת שיח רדואן בעזה. "אין לנו מידע על מותו של דף. מי שהתראיין לכלי תקשורת זרים פשוט לא יודע", טען הגורם המדיני. "הייתה הזדמנות ופעלנו", הוסיף הגורם, והדגיש כי "צריך להיזהר. כבר ראינו בעבר איך הוא נחלץ".

דובר חמאס, סאמי אבו זוהרי הבהיר היום כי דף לא היה בבית שהותקף אמש. נוסף על כך, בשעות הערב מסר דובר מטעם הזרוע הצבאית של חמאס הצהרה מיוחדת בערוץ "אל-אקצא" של הארגון. "ישראל הפרה את הפסקת האש, בייחוד ההפצצה שבה חשבו שבה נמצא מוחמד דף", אמר. "חמאס מבטיח לכם שדף יהיה בעזרת אללה המפקד הכללי של הצבא שייכנס לחצרות מסגד אל-אקצא וישחרר אותה. אנחנו נטהר את ארצנו כולה מאחרון הכובשים. דעו לכם שמוחמד דף ומאחוריו עיז א-דין אל-קסאם ושאר ארגוני ההתנגדות יוכלו עליכם".

במקביל החל צה"ל לקצר חופשות של חיילי מילואים שגויסו במבצע "צוק איתן" ומחזיר אותם לפעילות. הקבינט יתכנס בשעה 14:00 לדון בהתפתחויות האחרונות ובהמשך המבצע.

הבוקר יורטו רקטות בשמי אשדוד ואשקלון. לא דווח על נזק או על נפגעים. אזעקות נשמעו הבוקר במועצה אזורית אשכול ובאזור אשדוד ואשקלון, כאשר רקטות נפלו בשטחים פתוחים. המטחים הכבדים לדרום נמשכו ובצהריים נשמעה שוב אזעקה באשדוד ו-4 רקטות יורטו בשמי העיר. רקטה אחת פגעה פגיעה ישירה בבית בחוף אשקלון, אך איש לא נפגע.

צה"ל מתגבר כוחות בדרום רצועת עזה. התגבור כולל כלים כבדים, בהם טנקים ונגמ"שים. לאורך כל היום נורו מטחים כבדים לאזור עוטף עזה, הדרום וכן ירי רקטות לגוש דן.

גורם מדיני ישראלי אישר הבוקר (ד') בשיחה עם וואלה! חדשות כי ישראל ניסתה להתנקש אמש בראש הזרוע הצבאית של חמאס, מוחמד דף, בתקיפה בעזה. הגורם התייחס לכך שחמאס נמנע מלפרט את מצבו של דף בשעה זו, ודיווח על מותן של אשתו ובתו של דף, לצד הדיווח על מותו של אדם נוסף שאת זהותו חמאס סירב לפרסם. עוד הוסיף הגורם, כי ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה להמשיך בתקיפות ברחבי הרצועה.

הלילה הודיע סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, מוסא אבו מרזוק, כי ישראל ניסתה לחסל את דף, בתקיפה מהאוויר אמש בעיר עזה. "ישראל הפרה את הפסקת האש כדי להתנקש בחייו של דף", אמר, "אבל אזרחים נהרגו במקום". לפי סוכנות הידיעות הצרפתית, בתקיפה בשכונת שייח רדואן שבעזה נהרגו אשתו ובנו התינוק של דף (ודאד בת ה-28 ועלי בן ה-7 חודשים). בעקבות התקיפה שיגרו ארגוני הטרור עשרות רקטות למרכז ולדרום.

אין עדיין עדכון רשמי מהפלסטינים לגבי מצבו של דף, אם נפגע, אם נהרג או אם כלל היה שם. ישראל ניסתה לחסל אותו ארבע פעמים בעבר ללא הצלחה. עם זאת, באחת התקיפות הוא נפצע קשה וכעת הוא סובל מנכות.

לפני שלושה שבועות, במהלך מבצע "צוק איתן", ואחרי כמעט שנתיים בהן לא נשמע קולו, העביר דף הודעה מוקלטת ברשת הטלוויזיה של חמאס בעקבות פעולת צה"ל ברצועת עזה. בהודעה נשמע דף אומר: "הבסנו את הצבא הציוני, הצלחנו לנצח אותו גם במהלך המתקפה הקרקעית. אנחנו רואים את המתקפה הברברית של האויב עלינו, הוא הורס את בתינו - וניצחנו אותו".

דף, בן 49, נולד במחנה הפליטים חאן יונס שברצועת עזה. כבר ב-1989 הוא נעצר בידי ישראל ונידון למאסר של שנה וחצי. עם שחרורו ב-1991 הצטרף לזרוע הצבאית של חמאס. את דרכו בארגון הטרור החל כתלמיד של יחיא עיאש (שכונה "המהנדס" ושחוסל בהמשך). ב-1993 מונה לראש הזרוע הצבאית בעזה.

מאז 2002 משמש כמפקד הזרוע הצבאית כולה. בין היתר, הוא אחראי לפיגועי ההתאבדות בשנות התשעים, ולחטיפת חיילים, בהם החייל נחשון וקסמן. בהמשך גם לקח חלק פעיל בפיתוח יכולת ירי הרקטות של חמאס לשטח ישראל. ישראל ניסתה כאמור לחסל אותו מספר פעמים.

דף מוגדר "בכיר מבוקשי עזה". השמועות ברצועה מספרות שעל אף הפציעות הקשות שספג בניסיונות החיסול, הוא עדיין מתפקד ברוב איבריו. הוא אחת הדמויות שמדרבנות חלקים בזרוע הצבאית להקצין את פעילות הטרור, לקדם ירי על ישראל ולהתרחק מהגישה הפייסנית של הזרוע המדינית.