מועדון הטריליון: תראו מי מנווט את השקעות הפנסיה שלכם

אלו הם יושבי הראש של ועדות ההשקעה בגופים המוסדיים המובילים, האחראים על כמעט טריליון שקל מכספי הציבור בחיסכון הפנסיוני ■ יוצאי בנקים ומשרד האוצר, לצד מקושרים אחרים שחברים בהרבה הרבה דירקטוריונים נוספים

שקלים כסף ישראלי שטרות / צלם: בלומברג
שקלים כסף ישראלי שטרות / צלם: בלומברג

שני יושבי הראש של הבנקים הגדולים במשק - יאיר סרוסי מהפועלים ודוד ברודט מלאומי - עברו בדרכם לצמרת העולם הפיננסי בישראל במסלולים שלא אחת השיקו זה לזה. לשניהם היסטוריה ארוכת שנים במשרד האוצר, ושניהם היו בין היתר יושבי ראש של ועדות ההשקעה בקרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר, שהולאמו על ידי המדינה ב-2003.

לא רבים הכירו את השניים כאשר שימשו במקביל כיו"רים של ועדות ההשקעה בעמיתים, למרות שדובר אז, בדומה להיום, בתפקידים מרכזיים מאוד בצומת קבלת ההחלטות לגבי האופן בו מושקעים כספי הפנסיה של הציבור הרחב. גם כיום רבים לא מודעים לזהותם של השחקנים המובילים בוועדות ההשקעה של הגופים המוסדיים הגדולים, למרות שיש להם, לצד מנהלי ההשקעות שפועלים לצידם, השפעה מכרעת על קצבת הזקנה של החוסכים לפנסיה.

חשיבות גדולה ונטל כבד

מדובר בסכומי עתק שמרוכזים בידי מספר גופים מוסדיים - חמש קבוצות הביטוח הגדולות, כמה בתי השקעות וקרנות עמיתים. כל זאת, כשבשוק מועלים לא אחת חששות בנוגע לאיכות הממשל התאגידי בגופים המוסדיים, שצוברים באופן קבוע סכומים אדירים והופכים לענקים פיננסיים שהשפעתם על הפעילות במשק כבר מתקרבת לזו של הבנקים.

חשיבותם של האנשים האלה, על שלל הקשרים, התפקידים הנוספים והכישורים שלהם, הולכת וגדלה משנה לשנה, כפועל יוצא מהגידול המהיר והאדיר בכספים שהם מנהלים (שנבנים על הכספים הפנסיוניים של הציבור, בעיקר באפיקי הפנסיה הצוברת).

בימים אלה - בהם הריביות בארץ ובעולם נמוכות מאוד, המניות בבורסות הגלובליות נמצאות ברמות שיא לאחר תקופה ארוכה של עליות, ובשוקי החוב הפוטנציאל לתשואות הולך ונעלם - הנטל שרובץ על מנהלי ההשקעות הללו כבד מאי פעם.

לאור זאת, "גלובס" ממפה לראשונה את מנהלי ההשקעות ויושבי ראש ועדות ההשקעה ב-15 גופים פנסיוניים מובילים, שמנהלים יחדיו סכום אדיר של כ-850 מיליארד שקל, שעוד ילך ויגדל.

מבדיקתנו עולה כי תפקיד יו"ר ועדת ההשקעות, שלא במפתיע, מגיע לעתים מזומנות עם היסטוריה במשרד האוצר או בעולם הבנקאות. חלקם אנשים עם הצלחות וניסיון, ובמקרים אחרים מדובר בדמויות שניתן להגדירן בעיקר כ'קשורים ומקושרים', והם לא בהכרח מהווים אוטוריטות בתחום ההשקעות.

מועדון הטריליון
 מועדון הטריליון

מועדון הטריליון
 מועדון הטריליון