הטייקונים צוחקים כל הדרך

כמה קל להסית אנשי שמאל ליברלים נגד זכויות עובדים

ברשת AM:PM החליטו ללחוץ על הנקודה הכי כואבת של התל-אביבים. על השבת. על החופש מדת. וואלה זה עובד להם. עשרות קבוצות נפתחו בפייסבוק, עשרות הצהרות הוצהרו ולעיריית תל-אביב לא נותר אלא להתיישר לדעת הציבור ולשמור על אופיה החילוני של העיר, כי ברור שבמאבק הזה הם בצד החילוני.

בישראל בכלל ובתל-אביב בפרט אדם ששולף את דגל הכפייה הדתית הופך בן-רגע להיות החלילן מהמלין שכל העיר נוהה אחריו. אנחנו כל-כך בלחץ שיגעו לנו בחופש ובחילוניות - בצדק אגב - שאנחנו לפעמים הולכים לקיצון השני. בערי הבירה האירופאיות, מושא ההערצה התל-אביבי שלנו, לא תראו חנויות מכולת או סופרים פתוחים בימי ראשון.

שם אין בכלל שאלה. החילוניות מובנת מאליה, והזכויות של העובדים קודמות לכל. יום חופשי אחד בשבוע - יום ראשון. אבל מה? יש להם תחבורה ציבורית בראשון, יש להם שירותים - אבל לא סופרמרקטים.

אז למה בכל זאת בתל-אביב אנחנו רוצים את כל הסופרמרקטים פתוחים? כי זה נוח. למי זה פחות נוח? לעובדים, לבעלי המכולות ולעסקים הקטנים - לאלה שבקושי מצליחים לסגור את החודש.

טיב טעם וחברותיה טוענות כי אם יסגרו את העסקים בשבת, משפחות שלמות יאבדו את הפרנסה שלהם. הן טוענות כי יש משפחות שחיות על המשכורת של שבת. בכך הן משסעות את העובדים המוחלשים בבעלי העסקים העצמאיים, שגם הם עצמם מוחלשים.

האנשים הפשוטים רבים והטייקונים צוחקים כל הדרך לקופה. הבדיחה היא בעיקר על חשבוננו. להם לא אכפת מהשבת שלנו, בטח ובטח שלא אכפת להם מזכויות העובדים. אם היה אכפת להם, הם לא היו רומסים בכזו קלות את הזכות הבסיסית שמגיעה לכל עובד ליום חופש. הדבר היחידי שמעניין אותם זה כמה הכיס שלהם תופח בסוף החודש.

הם משלמים קנס איזוטרי על עבירה על החוק, משלמים לעובדים שכר מינימום ומגדילים את ההכנסות על חשבון הרגש החילוני של תל-אביב. כל זאת בלי שאף אחד יאמר את האמת הפשוטה: לכל עובד מגיע יום חופש קבוע באותו יום שכל המשפחה שלו נמצאת בחופש. כדי לתקן את העוול יש להעלות את שכר המינימום של העובדים. אבל הכי חשוב, לא הגיוני לכופף את חוקי המשחק בשביל בעל ההון. לא הגיוני שיהיה משתלם לעבור על החוק במדינת ישראל או ברשויות המקומיות.

מאיתנו התל-אביבים נדרשת משימה לא פשוטה: נדרש מאיתנו ללכת כנגד היצר הטבעי שלנו. אסור לנו להיות כלי משחק בידיי הטייקונים. יוקר המחיה שמקשה על העובד בטיב טעם מקשה גם על הסטודנט שמנסה לסגור את החודש ולשלם שכר דירה.

המחויבות שלנו צריכה להיות האחד לשני ולא לטייקונים. אז לא נקנה בקבוק יין בדרך לארוחה בשישי עם חברים, אז נתכנן את הדברים קצת לפני. אבל מה? המצפון שלנו יהיה נקי, כי לא נתנו יד להמשך הניצול השקוף של כל עובדי הסופרמרקטים למיניהם.

עיריית תל-אביב כעירייה פועלת באופן הגיוני, אך עם זאת עליה לעמוד ולשמור על תושביה ולא על טייקוניה. רוצים להיאבק על חופש מדת? תפעילו תחבורה ציבורית בשבת. תליחמו על זה. תטיבו עם העובד עם האזרח הפשוט, ולא עם הטייקון שמנצל עובדים.

■ הכותבת היא יו"ר ארגון הסטודנטים העובדים.