כל האמיצים והתמימים

התעוזה של גדעון סער, הכסף של מאיר שטרית והתום של דני דנקנר

גדעון סער / צילום: איל יצהר

גדעון, מאיר ורותי - הארנונה והאישה

השבוע חגג שר הפנים גדעון סער צעד אמיץ, סוג של רפורמה אגררית שמייחלים לה עשרות שנים. חלוקה חדשה בין כמה יישובים ותיקים חזקים ועתירי ארנונה לכמה יישובים שאליהם נשלחו עולי שנות ה-50 מהמזרח ומצפון אפריקה ומאז הם שמורות של ערי פיתוח, פריפריה, במצב סוציו-אקונומי נמוך.

סער ניצל הזדמנות נדירה במיוחד שבה הלובי החקלאי, לא חשוב מימין או משמאל, אינו שולט ואינו יושב על הברזים של משרד החקלאות ופיתוח הכפר. המשרד נשלט על ידי השר יאיר שמיר מישראל ביתנו והמנכ"ל רמי כהן.

אילו ישבו שם תותחי הלובי מפעם - אריאל שרון, שלום שמחון, אורית נוקד או ישראל כ"ץ - אפילו סער לא היה מצליח לגעת בגבולות העושר של הלובי.

אבל אז, בתוך הילולת הניצחון, תפס ח"כ מאיר שטרית כותרת כשהצהיר שסגירת מרכולים בתל אביב בשבת, עוד משימה ציבורית של סער, היא כולה חלק מ"דיל" גדול שבגללו הוא, שיטרית, הפסיד את הנשיאות.

התגלה לו, לטענתו, שסער הבטיח לראשי הסיעות החרדיות שתמורת בחירה בראובן ריבלין הוא ייתן להם סגירת סופרמרקטים בשבת. אבל סער לא נשאר חייב ובאותו יום כבר ענה: "ח"כ שטרית נמנע מלציין כי מקורבו, דודי וייסמן, בעלי רשת AM:PM, המפעילה עשרות סופרמרקטים הפועלים בשבת בניגוד לחוק במשך שנים, הינו לקוח עיקרי בעסקיה של רעייתו, רותי שטרית, שעל פי פרסומים משלם למשרדה מיליוני שקלים בשנה".

מה שמזכיר שבספטמבר 2013 נבחר שטרית למקום חמישי בדירוג הפוליטיקאים העשירים של "פורבס" ישראל, עם הון של 57 מיליון שקל, הנובע מעסקי יחסי הציבור של רעייתו.

וכל זה מזכיר לנו גם את הכלל הגדול: מי שיש לו חמאה על הראש - שלא יעמוד בשמש.

דנקנר ווינרוט - "תמימה וימימה"

"דני דנקנר - כמו כולם - לא ידע שהעסקת מאכער כשלעצמה היא עבירה של שוחד". כך, ביום א' השבוע, פתח עו"ד ד"ר יעקב וינרוט את ערעורו של מי שהיה פעם יו"ר ובעלים בבנק הפועלים ותעשיות מלח, על שלוש שנות המאסר בתיק הולילנד.

זה לא רק שדני שובבני, אליבא ד'דוקטור יענקל'ה, "סבר" שהעסקת מאכער בתשלום כדי שיפעיל קשרים ברשויות אינה מהווה עבירת שוחד, אלא שבגן עדן של שוטים הזה הוא לא לבד! כווולם, כל עמישראל חושב שלהעסיק מאכער זה לא שוחד.

אומר העו"ד בשם מרשו: "עד להכרעת הדין, אף אחד לא סבר שהעסקת מאכער על בסיס קשריו היא עבירה". ברצינות וינרוט? אתה, בביתך ובעסקיך, גם מפעיל ומשלם למאכערים? ושותפיך? וחבריך? אתה, מעורכי הדין החכמים, המבריקים והמצפוניים, באמת "סובר" שלקחת מאכער, לשים בידיו כסף גדול ולכוון אותו להשיג מטרה ברורה ברשויות השלטון - זה איננו מעשה עמוס ומתפוצץ משוחד?

אולי, אומרים, וינרוט הצליח לשכנע את עצמו שהוא מסתמך על תורת ישראל שבה מוצג איסור שוחד כאיסור על המקבל, "ושוחד לא תיקח" (שמות כ"ג, 8), ואין התייחסות לנותן. אלא שחז"ל כבר הרחיבו את האיסור גם לנותן השוחד, בבחינת "לפני עיוור לא תיתן מכשול ויראת מאלוהיך, אני ה'" (ויקרא יט, 14).

הדבר האמיתי

חנין מורדי ועמית ארז, חוקרת וחוקר ילדים עד גיל 14, במשרד הרווחה, שלא תפסו אף כותרת השבוע, קיבלו תעודת הוקרה על פענוח תיק רצח מורכב במיוחד: ילד-נער מוגבל שכלית שביצע רצח בתוך המשפחה ואחותו, ילדה-נערה, שהייתה עדת ראייה לרצח.

הם הכחישו, נחקרו שוב ושוב על ידי שני חוקרי הילדים, עד שהאחות העידה, בתוך חשש כבד לחייה, כשהחוקרת מלווה אותה ומבטיחה את שלומה. בצדק אמר שר הרווחה מאיר כהן שהם "דוגמה ומופת לעבודתם של חוקרי הילדים, שעושים עבודתם נאמנה גם כשהמצב נראה קשה ובלתי אפשרי".

stella-k@globes.co.il