בלומברג: עסקאות גז ב-60 מיליארד דולר בין ישראל למצרים

סוכנות הידיעות מצטטת הערכות לפיהן הסכמי המכירה ייחתמו עד סוף השנה ■ "הגז הישראלי יגיע לאירופה ולאסיה דרך מצרים"

קידוח לוויתן אסדה / צלם: אלבטרוס, צילומי אוויר
קידוח לוויתן אסדה / צלם: אלבטרוס, צילומי אוויר

ישראל ומצרים ממשיכות לנהל מו"מ מתקדם לעסקאות גז בהיקף של עד 60 מיליארד דולר למרות המתיחות הרבה באזור על רקע מבצע צוק איתן, כך מציין אתר "בלומברג". בכתבה המתפרסמת היום (ה') באתר האינטרנט שלה מסבירה "בלומברג" מדוע יצוא גז ישראלי דרך מצרים לאירופה ולאסיה הוא האופציה המובילה כיום לפיתוח מאגרי הגז הישראלים היום.

חברות דלק ונובל נמצאות במגעים מתקדמים עם חברות BG הבריטית וחברת יוניון פנוסה הספרדית, למכירת 6.25 טריליון מטר מעוקב (TCF) של גז לאורך תקופה של 15 שנים. לאחר שבחודשים מאי ויוני נחתמו מזכרי הבנות בין הצדדים צופים בדלק כי הסכמי מכירת הגז הסופיים ייחתמו עד סוף השנה. לחברת BG מתקן באידקו והיא במגעים לקניית הגז ממאגר לוויתן, ולחברת יוניון פנוסה מתקן הנזלה בדמייטה והיא במגעים לרכישת גז ממאגר תמר.

"תחת שלטונם של האחים המוסלמים לא היה הדבר אפשרי, אך מאז שעלה א-סיסי לשלטון, היחסים בין ישראל למצרים השתפרו", מציינים ב"בלומברג". ברקע המגעים העובדה כי BG ויוניון פנוסה לא היו מסוגלות למלא את התחייבויותיהן ללקוחותיהן בשווקים הבינלאומיים עקב מחסור גז בשוק המקומי המצרי, ויבוא הגז מישראל יכול להועיל לשלושת הצדדים: המצרי, הישראלי והבינלאומי. מבחינת המצרים, יבוא הגז מישראל יכול לענות על דרישות השוק המקומי. אירופה מבחינתה רוצה להקטין את התלות שלה ברוסיה, והגז הישראלי אשר יונזל במתקן אשר ממילא קיים במצרים יכול להוות פיתרון משמעותי בשבילם. במזרח הרחוק לעומת זאת הגז יקר כמעט כמו הנפט, והיבוא מישראל יכול להקטין להם עלויות. מה יוצא לשוק הישראלי מזה? יצוא הגז למצרים יכניסו לקופות המדינה סכום לא מבוטל מדי שנה. מעבר לזה, יצוא הגז יכול לחזק משמעותית את הקשר בין ישראל למצרים.

ב"בלומברג" מוסיפים כי מלבד האופציה של יצוא הגז למצרים קיימות שתי אופציות מרכזיות נוספות העומדות על הפרק. האופציה הראשונה היא כמובן האופציה של הקמת מתקני הנזלה בשטח ישראל, והשנייה היא יצוא גז לתורכיה דרך צינור. לגבי האופציה הראשונה מצטטת "בלומברג" את האנליסט גיל בשן מ-IBI המעריך כי בניית מתקן הנזלה בשטח ישראל תארך שנים רבות בגלל העיקובים הביורוקרטיים, בעוד האופציה השנייה (יצוא לתורכיה) - מורכבת מאד מבחינה פוליטית בייחוד לאחר התבטאויותיו של ארדואן נגד ישראל בעקבות מבצע צוק איתן.

עד 2012, הייתה זו מצרים שייצאה גז לישראל, אך סדרת תקיפות על צינור הגז בסיני, ועלייתם לשלטון של האחים המוסלמים הפכו את הגלגל. כעת זה תורם של מצרים לייבא את הגז, והכדור בידי ישראל, מסכמים בסוכנות הידיעות האמריקנית.