"אני מקים בתוך העיר דימונה את שכונת רמת אביב"

יזם הנדל"ן אילן רג'ואן: "הבאנו מוצר של מגדלי יוקרה במיקום מרכזי. משקיעים שיודעים לזהות מקום לפני עליות מחירים יודעים שירוויחו בטווח הארוך"

אילן רג'ואן / צילום: אוריה תדמור
אילן רג'ואן / צילום: אוריה תדמור

"לפני חמש שנים הציעו לי קרקע בדימונה", מספר יזם הנדל"ן אילן רג'ואן, "נסעתי לדימונה וראש העירייה לשעבר, מאיר כהן, הראה לי את העיר. למדתי אותה וזיהיתי פוטנציאל בגלל ההשקעות שהמדינה צפויה להשקיע בנגב". רג'ואן החליט לרכוש את הקרקע שכללה 30 דונם ב-2009, והוא מקים עליה כיום את "רג'ואן טאוארס" מיזם מגורים שבו 504 דירות ב-13 בניינים בגובה 11 קומות - בדימונה.

- אתם חברה ירושלמית, לא חששת להיכנס למקום כמו דימונה?

"היה לי עיקרון אחד: שאם אני הולך לדימונה, אני הולך למיקום הכי טוב של העיר. קרוב לתחנת הרכבת, קרוב למרכזי קניות, ולא בשכונות המרוחקות. הפרויקט נמצא במרחק חמש דקות הליכה מהרכבת, על רחוב הרצל, ליד הקניונים בלב העיר. דימונה אינה עיר קטנה. כל ירוחם זה כמו שכונה בדימונה. מה שקורה בנגב היום זה היסטורי. המדינה כבר השקיעה בכבישים וברכבות ובמעבר צה"ל לנגב. זה בלתי הפיך. עיר הבה"דים מתאכלסת ב-2015 וישרתו בה לא פחות מאלף אנשי קבע. היא תהיה מקור אדיר לתעסוקה גם לנותני שירותים אזרחיים. בנוסף לזה, קרית התקשוב עוברת לבאר שבע, ושם ישרתו 6,000 חיילים שלפחות חצי מהם יזדקקו לפיתרון דיור, ובקרית המודיעין שתעבור ב-2019 צפויים להיות 25 אלף משרתים, שחלק ניכר מהם אנשי קבע".

- למה שלא יגורו בבאר שבע?

"המרחק בין דימונה לבאר שבע הוא פחות מרבע שעה. בעצם דימונה הופכת לפרבר מגורים משודרג של באר שבע, ומי שגר בדימונה מקבל הטבות מס רציניות שהוא לא יקבל בבאר שבע, כמו מענקים של 18% עד 160 אלף שקל לכל אחד מבני הזוג לשנה, יום לימודים ארוך בחינם ועוד. אולי זה מפתיע, אבל רמת ההכנסה לנפש בדימונה גבוהה יותר מבאשקלון, בחדרה ובירושלים. אין רשת שיווק שלא נמצאת בדימונה. יש בה עוגני תעסוקה גדולים כמו מפעלי ים המלח, אזור התעסוקה מישור רותם, הקריה הגרעינית ואתרים סולאריים. אנשים שעובדים במפעלים האלה מרוויחים משכורות יפות וזו הסיבה שבדימונה יש בנייה טורית גדולה של צמודי קרקע".

- מי קונה דירות בדימונה?

"אנשים שמכירים את העיר, לא אנשים מתל אביב. משפרי דיור שעוזבים צמודי קרקע בדימונה ואין להם אופציות. הבאנו מוצר של מגדלי יוקרה במיקום מרכזי. זה יהיה הרמת אביב של דימונה. אנחנו גם מזהים אנשים מבאר שבע שגדלו בדימונה, או שיש להם משפחה בדימונה ומתעניינים בחזרה לעיר. גם משקיעים שיודעים לזהות מקום לפני עליות מחירים ויודעים שירוויחו בטווח הארוך".

- כמה דירות מכרתם עד עכשיו?

"מכרנו עשרות דירות, אבל תוכנית מע"מ אפס עצרה הכל. מחיר דירת 4 חדרים נע בין850 ל-950 אלף שקל. ההטבה לצעירים ולמשרתי צבא היא דבר נכון והיסטורי - אבל תלוי איך נותנים אותה. אני חושב שאם הממשלה הייתה רוצה לעזור לצעירים לקנות דירה, היא הייתה צריכה לתת מענק על פי אזורים שהמדינה רוצה לתת בהם מענק. לא לכל מי שקונה דירה עד 1.6 מיליון יקבל הטבה גדולה, ומי שקונה דירה במיליון שקל, יקבל הטבה פחותת ערך. למה איפה ואיפה? ההטבה הייתה צריכה להיקבע לפני אזור. למשל מי שקונה בנגב מקבל הטבה בשווי 200 אלף, ואם לא שירת בצבא אז פחות, ואם הוא קונה ברחובות או ביבנה יקבל 150 אלף, ואם בראש העין, יקבל 100 אלף. מדרג כזה היה נותן תוצאה יותר טובה".

- מע"מ 0% הוא פתרון ליוקר הדיור?

"מה שבטוח הוא שאם יבטלו את התוכנית, תהיה עלייה במחירים, ולכן עדיפה תוכנית מע"מ 0% מכלום. בעיה שהמדינה לא נגעה בה הוא העיוות של ההון העצמי. לא ייתכן שצעיר שקונה דירה ב-800 אלף שקל, צריך להביא הון עצמי של 25%, וגם זה שקונה ב-1.6 מיליון צריך להביא אותו הון עצמי".