צו הקפאת ההליכים של צ. לנדאו הוארך עד סוף ספטמבר

בעוד כ-30 יום יוחלט האם להמשיך בהקפאת ההליכים במטרה לחתור להסדר נושים - או לפנות להליך פירוק ■ הנאמנים מעמידים חלק מנכסי החברה למכירת חיסול ■ ומה עם העסקאות הבעייתיות ערב הקפאת ההליכים?

דודי לנדאו / צילום: תמר מצפי

סגן נשיאת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופט איתן אורנשטיין, האריך את צו הקפאת ההליכים של חברת צ. לנדאו עד 30 בספטמבר, אז יתקיים דיון שבו יוחלט האם להמשיך בהקפאת ההליכים במטרה לחתור להסדר נושים - או לפנות להליך פירוק.

בנוסף קבע אורנשטיין כי על נושי החברה להגיש תביעות חוב עד 21 בספטמבר, ובמקביל יוכלו הנאמנים הזמניים לפרסם הזמנה להצעת הצעות לרכישת הפרויקטים שהזרוע היזמית של חברת צ. לנדאו טרם החלה לבנות, האחד באשקלון והשני בראש-העין.

לגבי הפרויקטים שכבר נמצאים בשלבי ביצוע, שמבצעת צ. לנדאו עבור יזמים אחרים, נעתר אורנשטיין לבקשת הנאמנים הזמניים לשכור שירותיה של חברת פיקוח שתנהל את הפרויקטים שעל החברה להשלים ושנמצאים בשלבי ביצוע שונים.

סוגייה נוספת שעלתה בדיון הייתה הטענה לניגוד העניינים שבהם נתונים הנאמנים הזמניים של החברה, עו"ד חגי אולמן, שותף במשרד יהודה רוה, ועו"ד אהוד גינדס ממשרד גולדבלט-גינדס-יריב.

באולם הדיונים, אגב, נכח דודי לנדאו, מבעלי חברת צ. לנדאו. כשנשאל על-ידי אורנשטיין לעניין ניגוד העניינים, השיב עו"ד גינדס כי משרדו ייצג את אלון נתן, המחזיק ב-20% ממניות צ. לנדאו, בחברות אחרות שבבעלותו.

מלבד בעלותו בחברה, לנדאו גם משמש כמנכ"ל צ. לנדאו. אורנשטיין העיר כי בפועל, עו"ד גינדס מייצג נושא משרה בחברה, ועל כן היה עליו לציין את הדברים בתצהיר מיוחד. עו"ד גינדס טען כי יידע לעשות את ההפרדה.

טענה נוספת כנגד עו"ד אולמן התייחסה לכך שמשרדו מייצג את בנק ירושלים, נושה של צ.לנדאו. לשאלתו של אורנשטיין בנושא, השיב עו"ד אולמן כי משרדו לא מייצג את בנק ירושלים בענייני צ.לנדאו. "לא פנו אליי מבנק ירושלים בעניין זה, ואני מרגיש נוח עם האמירה שאין לי ניגוד עניינים", אמר עו"ד אולמן.

אורנשטיין קבע כי עד 28 באוגוסט יגישו אולמן וגינדס תצהירים שבהם ייפרטו כל זיקה שקיימת בינם לבין החברה או בעליה, באופן ישיר או עקיף, נוסף לתצהיר של נתן לגבי ייצוגו על-ידי משרד גינדס-גולדבלט-יריב. לאחר הגשת התצהירים ימסור כונס הנכסים הרשמי את עמדתו, ואז תתקבל החלטה בסוגיית זהות בעלי התפקיד.

עוד" רונן מטרי, המייצג את שיכון ובינוי, הסביר בדיון כי צ. לנדאו מבצעת עבור שיכון ובינוי פרויקטים המסתכמים ב-700 דירות, 200 מתוכן אמורות להימסר עד סוף אוקטובר 2014. לדבריו, מדובר במשפחות הנמצאות במציאות לא פשוטה, וכל איחור שייגרם במסירה ישית על שיכון ובינוי חובת פיצוי של מיליונים לדיירים על-פי חוק המכר החדש.

"התמונה עגומה", אמר עו"ד מטרי, "ישנם 70 מיליון שקל חובות לספקים, וכדי לסיים פרויקטים מבקשים מהיזם לוותר על ערבויות. ננסה להגיע לפתרון עד סוף השבוע. אם לא נגיע לפתרון, לשיכון ובינוי יש אחריות כלפי הדיירים, והיא מסוגלת להחליף את קבלן הביצוע".

עו"ד אופיר פדר, שמייצג את שפיר הנדסה, ציין כי שפיר נמצאת במצב מורכב יותר מזה של שיכון ובינוי - ראשית כיזמית ששני פרויקטים שיוזמת חברת שפיר מגורים בנתניה מבוצעים על-ידי צ. לנדאו, אחד בשלבים מתקדמים אך השני בחיתוליו, וגם כספקית בנייה, שסיפקה סחורות וחומרי בנייה לצ. לנדאו.

עו"ד פדר העיר הערה מעניינת, לפיה בדוח שהוגש אמש (ב') על-ידי הנאמנים לבית המשפט, צוין כי בעלי מניות בחברה והסמנכ"ל לשעבר יקי רייסנר העמידו סך של 400 אלף שקל לטובת קופת הנאמנים. רייסנר, כזכור, טוען כי אינו קשור יותר עסקית עם צ. לנדאו.

בהקשר זה מסר דודי לנדאו ל"גלובס" כי "לצורך הבטחת תזרים מזומנים חיובי, היה נדרש מימון בסך של 700 אלף שקל לתוכנית ההפעלה שבראשה תשלום משכורת העובדים לחודש הקרוב. יקי רייסנר, כידיד אישי של המשפחה שנים רבות, התבקש על-ידי לתת לנו הלוואה ולעזור תזרימית בתהליך ההקפאה בכך שיזרים הון לנאמנים, ואנו מודים לו על פעולה זו. הכסף הועבר על-ידי רייסנר בכפוף לאישור בית משפט שהסכום יושב לו בעדיפות על פני נושים אחרים".

השופט אורשנטיין התייחס גם לחשיפת "גלובס" השבוע בדבר שתי עסקאות שביצעה צ. לנדאו בשנה החולפת, עם חברת רייסדור שבבעלות רייסנר, בחריש ובגבעת-שמואל, ושלא הניבה לחברה רווח, ושאל את הנאמנים הזמניים אם הן מודעים להן. עו"ד אולמן השיב כי בכוונת הנאמנים לבחון עסקאות אלה ועסקאות נוספות.

"בחברה יש 3 נושאים מרכזיים לטפל בהם, תחום הייזום, תחום הביצוע שכולל 11 פרויקטים, ובתחום הבדק שכולל למעלה מ-1,000 דירות שבנתה צ. לנדאו ובהן יש רוכשים שמצפים לבדק בית", אמר עו"ד אולמן בדיון. "מנוע הפעילות כאן הוא השלמת פרויקטים כדי לצמצם משמעותית את הערבויות, אז יתפנו עודפים לטובת הנושים הבלתי מובטחים. הכנו תוכנית התייעלות שכוללת צמצום בכוח-אדם, בהדרגה יחד עם התקדמות הפרויקטים".

בימים הקרובים יפרסמו הנאמנים הזמניים הצעה למכירת שני נכסים של החברה - הראשון מגרש בשכונה החדשה בראש-העין המיועד להקמת 53 יחידות דיור בבנייה רוויה נוסף לשטחי מסחר בשטח 450 מ"ר; ומגרש נוסף בשכונת אגמים באשקלון המיועד להקמת 88 יחידות דיור, שעבודות הבנייה בו החלו, ואף נמכרו בו 20 דירות.