הגימיק של יונה יהב

במקום פיל לבן "בורסה בחיפה" עדיף לעודד את הבורסה בת"א

יונה יהב / צלם: איל יצהר
יונה יהב / צלם: איל יצהר

בעוד הנהלתה המחודשת של בורסת תל אביב יושבת על המדוכה על מנת לנסות וליישם את מסקנות ועדת האוזר, ולחלץ את הבורסה המקומית מן הבוץ העמוק בוא היא שקועה, מתברר כי בעיר חיפה ישנו ראש עיר שסבור כי במדינת ישראל יש מקום לבורסה נוספת, שתתמקד בחברות טכנולוגיה.

לא ברור על מה מבסס יונה יהב את החזון המוזר שלו לבורסה מבוססת מניות טכנולוגיה, שכן חברות טכנולוגיה בעלות שווי שוק מגוון נסחרות מזה שנים ארוכות בבורסת תל אביב, ואלו שאינן רשומות למסחר ומתאימות לרישום כזה מחוזרות על ידה במרץ.

יהב טען בתקשורת כי כשם שעיריית חיפה הצליחה למשוך חברות בינלאומיות להקים שלוחות בעיר הצפונית, כך תוכל העירייה למשוך חברות טכנולוגיה לרישום בבורסה החיפאית שתקום. חברות בינלאומיות מכובדות ניתן לפתות בנגישות לכוח אדם איכותי, בתשתיות פיזיות משופרות ובתשלום מסים מופחתים, אולם כל אלה לא רלוונטיים כאשר חברה שוקלת האם ובאיזו זירת מסחר להציע את מניותיה לציבור הרחב.

חברות טכנולוגיה ישראליות גדולות שאינן רשומות למסחר בת"א ויחליטו לשקול את המהלך יתמקדו בניתוח הסחירות הנוספת הצפויה מצעד כזה ביחס לעלות הנגזרת מן הרגולציה המקומית והעלויות הכרוכות ברישום. בורסה בחיפה או בדימונה לא תוכל לספק סביבה רגולטורית שונה לחברות אלו, וספק אם תוכל להציע סחירות ונזילות משופרות אל מול הבורסה הקיימת והבשלה.

מנגד, התמקדות בגיוס חברות טכנולוגיה קטנות הוא מהלך בעייתי גם כן. כבר כיום ישנו היצע לא מבוטל של חברות כאלה בבורסה בת"א והן אינן זוכות לרוב לעניין גדול בקרב המשקיעים, ויעידו על כך מחזורי המסחר המכווצים בהן. היקף הכספים הגדול המנוהל על ידי הגופים המוסדיים מגביל אותם בכל הנוגע להשקעות בחברות בעלות שווי שוק נמוך, ובדרך כלל אין להם עניין בבניית פוזיציה קטנטנה בחברת טכנולוגיה ציבורית צעירה, לאור ההשפעה המינורית של השקעה כזאת על ביצועי תיק ההשקעות העצום שהם מנהלים.

המוסדיים נהנים גם מגישה ישירה ומוקדמת להשקעות בחברות טכנולוגיה צעירות במחירים משופרים, וגם על רקע זה הם לא צפויים להיות שחקנים משמעותיים בבורסה החיפאית המיועדת. ולכך צריך להוסיף גם את חברות הטכנולוגיה הקטנות עצמן, שיידרשו לעמוד במתכונת דיווח של חברות ציבוריות ולהתנהל בשקיפות המתחייבת מכך. מדובר במחיר כספי וניהולי לא מבוטל, שספק רב אם חברה "חצי אפויה" יכולה ורוצה לשלם.

חבל על הארנונה של החיפאים

יהב צוטט בעבר לא פעם כשהוא מעביר ביקורת חריפה על "מדינת תל אביב" והתמקדות קברניטי המדינה בהשקעה במרכז ולא בפריפריה. ייתכן כי המהלך הנוכחי שלו נובע מאג'נדה זו ולא מבדיקת שוק מושכלת באשר לפוטנציאל האמיתי שלו. אם מדובר על מהלך יחצני בלבד, מוטב ליהב לגנוז אותו בטרם יגבה סכומים מיותרים ממשלמי הארנונה החיפאים.

במקום להשקיע משאבים רבים בהקמת פיל לבן בורסאי מוטב ליהב לחבור לקברניטי הבורסה התל אביבית כשותף פעיל, ויחד אולי יוכלו לבנות מודל שירחיב את פעילותה של הבורסה הקיימת לחיפה, ויחזק את הקשר שבין בורסה זו למוסדות החינוך החיפאים ולחברות בצפון. כך ירוויחו גם העיר חיפה, גם בורסת תל אביב המקרטעת וגם מדינת ישראל.

הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון