לא משחק ילדים: שוק הצעצועים הישראלי מתעורר לחיים באינטרנט

אתר Toyz, שבין מקימיו השחקן שלום מיכאלשווילי, מבטיח מחירים זולים ■ במקביל מחדשת רשת טויס אר אס את האתר שלה ומבטיחה עד 25% הנחה

שלום מיכאלשווילי ואייל ברעוז / צילום: עדי אורני
שלום מיכאלשווילי ואייל ברעוז / צילום: עדי אורני

השוק המקומי של הצעצועים מגלגל לפי הערכות מיליארד שקל בשנה ונשלט בעיקרו על-ידי מספר רשתות מרכזיות, בהן טויס אר אס, הפיראט האדום, כפר השעשועים ועידן 2000, לצד חנויות מקומיות קטנות.

זירת המסחר האינטרנטית, זו שמנסה בשנים האחרונות לחולל מהפכות מחירים ושירות בעולמות כמו רשתות השיווק והפארם, לא ממש התעוררה עד לאחרונה בעולם הצעצועים, ולא ברור למה. צעצועים הם לא ירקות ופירות שצריך למשש, או איפור שצריך להתנסות בו לפני הקנייה. עגלת בובה, מכונית על שלט או לגו חלל זה לא בדיוק משהו שצריך להרגיש בידיים לפני שמשלמים עליו.

והנה, בחודשים האחרונים הזירה לא רק מתעוררת לחיים אלא מתחממת. אחד המיזמים שאמורים להניע את התעשייה הזו לכיוון האינטרנט היא אתר חדש בשם Toyz, שמאחוריו עומדים יחד השחקן שלום מיכאלשווילי ("עספור", "הבורר" ו"מה קשור") וחברו אייל בר-עוז, שמביא איתו ידע וניסיון של מספר שנים בעולם המסחר המקוון בחו"ל.

"אני ושלום מכירים כמה שנים. עולם הצעצועים מדבר לשנינו, כי שנינו קצת ילדים, ועד היום אנחנו משחקים בצעצועים", מסביר בר-עוז בשיחה עם "גלובס".

"הכרתי כמה יבואני צעצועים, נסעתי לסין וחקרתי את התחום, שעד כה לא התעסקתי בו, וגיליתי שיש אפשרות להוזיל מחירים בצורה משמעותית ועדיין להרוויח", הוא אומר ומצביע על כך ששוק הצעצועים המקומי, בדומה לשווקים אחרים, מקפיץ מחירים בשרשרת המזון שעוברת מהיצרן, ליבואן, למשווק ועד לצרכן, שמשלם פי 3-4 על המחיר שהיבואן שילם.

- איך עד היום לא הייתה כמעט נוכחות למכירת צעצועים באינטרנט הישראלי?

בר-עוז: "תחום המסחר המקוון לא מפותח מספיק בישראל, כי המדינה קטנה, ויש נגישות פיזית לחנויות. גם תודעת השירות כאן בעייתית יותר לעומת אירופה או ארה"ב. בישראל אתה נתקל לעיתים בקשיים לקבל מענה אמיתי, לקבל החזר על רכישת מוצרים ועוד. מה שכן היה קיים עד היום בארץ בתחום הצעצועים זה כמה אתרים קטנים ולא מספיק מוכרים, שהגולש הממוצע עלול לחשוש לקנות בהם אפילו אם המחיר נמוך בעשרות אחוזים".

עניין זה היה גם אחת הסיבות שהשניים חברו זה לזה. העובדה שמיכאלשווילי הוא דמות מוכרת בישראל מייצרת לאתר Toyz, שם הוא משמש גם כפרזנטור, אמינות וביטחון בקנייה לעומת פתיחת אתר חדש ואנונימי יחסית.

טויס אר אס מקדמת את האתר

הכניסה של אתר Toyz לשוק הצעצועים המקומי מגיעה במקביל לכניסה לעולם המקוון של טויס אר אס. רשת הצעצועים השיקה באחרונה אתר מכירות אינטנרטי ידידותי ומעוצב ומעניקה הנחה לרוכשים באתר לרגל ההשקה. הכניסה של האתרים במקביל לשוק לא מפותח דיגיטלית כמו שוק הצעצועים תבטיח כנראה תחרות מחירים בזמן הקרוב.

ב-Toyz אין מותגים

בינתיים, גלישה באתר Toyz החדש מגלה כי לא נמכרים בו מותגים כמו פישר פרייס, לגו ואחרים.

"כרגע אנחנו עדיין בתהליך בנייה ולמידה, אבל נתחבר ליבואנים ולזכיינים של מותגים בעתיד הקרוב", אומר בר-עוז ומוסיף: "אנחנו מוכרים דברים שמאוד דומים למותגים במחיר אטרקטיבי".

- ומה בנוגע לבטיחות המוצרים?

"מכון התקנים הישראלי הוא הכי מחמיר בעולם. אין שום מוצר שאתה מכניס לארץ ולא עובר דרכם. לכן, למובייל של פישר פרייס יש את אותה רמת הבטיחות שיש לחיקוי שאנחנו מוכרים אצלנו באתר".

בר-עוז ומיכאלשווילי מתחייבים באתר למחירים הנמוכים ביותר, אך הם פועלים בזירה תחרותית שבה יצטרכו להיות בכל רגע עם אצבע על הדופק.

בדיקה מדגמית של "גלובס" מגלה כי לא לא כל המוצרים זולים מהמתחרים, אך חשוב לציין כי יש מגוון יצרנים בענף, ולכן הבדיקה היא של מוצר דומה ולא של מותג זהה.

כך, למשל, מובייל של פישר פרייס נמכר באתר טויס אר אס ב-212 שקל עם הנחה של 15% לרגל השקת האתר וב-250 שקל בחנות, בעוד חיקוי דומה במיוחד נמכר באתר Toyz ב-290 שקל.

מוצר נוסף שנבדק - מכונית בימבה ממוצעת - נמכרת ב-Toyz ב-190 שקל, בעוד שבכפר השעשועים אפשר למצוא מוצר דומה ב-80 שקל, בפיראט האדום ב-100 שקל, ובטויס אר אס ב-127-150 שקל.

מנגד, חיקוי אוניברסיטה של פישר פרייס נמכר ב-Toyz ב-175 שקל, בעוד שדגם מקורי אפשר למצוא בטויס אר אס ב-212-250 שקל, ובכפר השעשועים ובפיראט האדום ב-200 שקל.

מוצר אחר שנמצא זול יותר ב-Toyz הוא לוח ציור מחיק, שגרסה צבעונית נמכרת באתר ב-49 שקל - במחיר זהה למוצר דומה בכפר השעשועים או ב-150 שקל בפיראט האדום תחת המותג Tomy.

על אף פער המחירים, שלא תמיד משחק לטובת Toyz, מבהירים באתר כי הם מתכוונים לנקוט מדיניות שבה לקוחות שיפנו לחברה עם הוכחה למחיר זול יותר במקום אחר, יקבלו הנחה של 5% על המחיר הזול שמצאו לאותו המוצר. במקרה שרכשו כבר את המוצר הזול במקום אחר, יוכלו לקבל - בכפוף להוכחת המחיר - הנחה לקנייה עתידית באתר.

באתר Toyz גובים דמי משלוח של 17 שקל עם שליח עד הבית עד 4 ימי עסקים ולכל הזמנה, ללא הבדל של משקל או סכום קנייה, ומאפשרים גם איסוף עצמי חינם מהמחסנים במודיעין. בטויס אר אס מעניקים משלוח חינם למזמינים מעל ל-150 שקל ומשלוח עד 7-8 ימי עסקים או איסוף עצמי בחינם מהמחסנים שלהם בשפיים.

■ טויס אר אס היא חלק מקבוצת פישמן של אליעזר פישמן, בעל השליטה ב"גלובס".