הגזבר של החבר'ה: Paybox מקל על איסוף הכסף בין חברים

Paybox מקל על תהליך איסוף כסף למתנות לחברים, או למפגש על האש, ומאפשר גם העברה כספית בין החברים

דוד רחמים אודי ליברמן טל גרינברג ואימרי הפנר / צילום: תמר מצפי
דוד רחמים אודי ליברמן טל גרינברג ואימרי הפנר / צילום: תמר מצפי

איסוף כסף עבור קולגה שחוגג יום הולדת או עמיתה לעבודה שילדה, יכול להיות משימה מייגעת. זה מתחיל במשלוח מיילים, באיסוף פיזי של הכסף וברצון לטפל במי שמגיע עם שטר של 200 שקל כשאין לך עודף. גם כשמתאספים כמה חברים כדי לעשות על האש ואוספים כסף מראש, יכולים להיתקל בלא מעט בעיות ולהגיע למצב שמישהו משלם יותר כי הוא זה שקנה את הבשר, בעוד מישהו אחר הביא שתייה וסכו"ם חד-פעמי.

זו הבעיה שמנסים לפתור ארבעת המייסדים הצעירים של Paybox - טל גרינברג, אודי ליברמן, דוד רחמים ואימרי הפנר - באמצעות אפליקציה לתשלומים חברתיים שפיתחו, שהושקה במהלך אוגוסט. הרעיון עלה במסגרת החממה היזמית של בית-הספר למנהל עסקים של המסלול האקדמי המכללה למנהל, שם למדו שלושה מהיזמים.

"כשאתה מארגן אירוע אתה צריך לאסוף כסף, ובנקודה הזה כל האלמנטים הכיפיים של האירוע נשכחים ואתה מרגיש קצת לבד בתור האחראי על האיסוף. צריך לרדוף אחרי אנשים ולא תמיד יש לך את העודף", מסביר גרינברג, המשמש כמנכ"ל. "בסופו של דבר אתה משלם יותר מכולם ונוצרים משקעים חברתיים. המטרה שלנו היא להביא חוויה פשוטה לעולם חברתי ודיגיטלי".

איך זה עובד? פותחים קבוצת תשלום, מזמינים חברים מרשימת אנשי הקשר בטלפון, וכל אחד מהחברים מקבל הזמנה בהודעת SMS עם בקשה להוריד את האפליקציה. לפני ההצטרפות לקבוצה אפשר לצפות בפרטי האירוע - כמה כסף נדרש לשלם, מי הצטרף עד כה ועוד.

חסכון בעמלה בנקאית

את התשלומים ניתן לבצע באמצעות הכנסה חד-פעמית של פרטי כרטיס האשראי ולאחר מכן פשוט לשלם. הכסף נסלק באמצעות האפליקציה (ומופיע בפירוט חשבון האשראי בתור "פייבוקס פתרונות תשלום"), ומשם מחליט מנהל האירוע כיצד לנצל את הכסף. הוא יכול לרכוש בעצמו את המתנה או את הציוד והאוכל לאירוע, ובעצם מזכה את כרטיס האשראי שלו במלוא הסכום שנאסף או לחלופין לחלק את הכסף בין המשתתפים, כך שכל אחד יקבל את הכסף הנדרש כדי לרכוש את הציוד שהוא אחראי להביא לאירוע. בנוסף, ניתן לעקוב דרך האפליקציה על היתרה בחשבון הקבוצתי ואף לסרוק חשבוניות כהוכחה על קניות שונות שנעשו בכסף הקבוצתי.

גרינברג מסביר, כי התהליך מיידי אך את הפירוט על חיוב וזיכוי בחשבון האשראי ניתן לראות תוך יום אחד עד שלושה ימי עסקים.

אף שהאפליקציה מתמקדת בתשלומים קבוצתיים, גרינברג מסביר כי ניתן לבצע דרכה גם העברת כספים ממשתמש אחד לשני, בדומה להעברה בנקאית אך ללא עמלות (כיוון שבטווח הקרוב לא ייגבו עמלות על השימוש באפליקציה). כך, למעשה, ניתן לפתוח קבוצה של שני אנשים ולהעביר כסף מאחד לשני. הכסף נגבה מכרטיס האשראי ולא בהעברה בין חשבונות בנק, ולכן חוסך עמלות בנקאיות.

מודל עסקי: "בטווח הרחוק נגבה עמלות מהתשלומים שמתבצעים באמצעות האפליקציה, שזה מודל מוכר בעולם התשלומים והאשראי. לרגל ההשקה, השירות בחינם".

משמעות השם: חיבור בין תשלום (Pay) וקופסה (Box).

Paybox

שנת הקמה: 2014

תחום פעילות: אפליקציה לתשלומים קבוצתיים

מייסדים: טל גרינברג, אודי ליברמן, דוד רחמים ואימרי הפנר

היקף גיוס: עשרות אלפי דולרים

משקיעים: משקיעים פרטיים

אתר: payboxapp.com