שת"פ בין הסלולריות ביו"ש יפתור בעיית אי-הכיסוי?

במטרה לעמוד בדרישת משרד התקשורת למקסימום כיסוי ביהודה ושומרון, מעלות חברות הסלולר רעיונות כמו נדידה פנים-ארצית בין החברות כדי לעמוד במשימה

בתגובה לשימוע שפרסם משרד התקשורת בעניין הכיסוי המלא שהוא דורש מהחברות הסלולריות לקיים גם ביהודה ושומרון, עולות הצעות מצד חלק מחברות הסלולר להציע למשרד לאפשר להן לפעול במשותף על מנת להגיע למקסימום כיסוי. זאת באמצעות אפשרות של נדידה בין הרשתות כך שמפעיל באזור מסוים יכסה שטח מסוים והלקוחות ינדדו בין המפעילים, כפי שקורה היום בין החברות הוט מובייל וגולן טלקום שמשתמשות ברשתות הוותיקות כדי להעניק כיסוי ורציפות ללקוחותיהם.

המטרה של החברות היא לאפשר עמידה במטרה של המשרד של כיסוי מקסימלי של הכבישים והיישובים ביהודה ושומרון תוך כדי הצגת פתרון הנדסי שיאפשר זאת. נדגיש שכרגע מדובר ברעיונות שמעלות החברות כדי להתמודד עם דרישת המשרד והן אינן מתואמות ביניהן.

ביו"ש, כמו בכל הארץ אך ביתר שאת, קיים קושי גדול מאד לייצר כיסוי מלא של הרשתות הסלולריות. תוואי השטח ופיזור היישובים אינם מאפשרים התמודדות רצינית עם הבעיה, שכן החברות לא יהיו מסוגלות לעמוד במשימה כל אחת בנפרד ולכן עלה הרעיון לפתור את הבעיה בדרך של שיתוף פעולה בין החברות, כך שניתן יהיה לאפשר לכל מנוי רציפות מקסימלית בשיחות גם כאשר לחברה בה הוא מנוי אין כיסוי.

הבעיה ביו"ש מוחרפת בשל הצורך הבטחוני. קיימים "איים" גדולים מדי של אי כיסוי ולא אחת בעת אירוע בטחוני לא ניתן להתקשר דרך הרשתות הסלולריות. הבעיה מתחילה בכך שקיים קושי אדיר להקים אתרים ביו"ש, מפני שישנם יישובים שמתנגדים להקמת אתרים בתוך שטחיהם, וגם בבסיסים הצבאיים לא תמיד ניתן. תוסיפו לזה את תוואי השטח והחלוקה מול שטחי הרשות הפלסטינית והתוצאה היא קשיים גדולים בכיסוי רציף. אגב, הבעיה קיימת במקביל גם עבור התושבים הפלסטינים.

לחברות הסלולר הפלסטיניות לא מאפשרים להקים אתרים סלולריים באזורים שמחוץ לשליטתן המלאה, והדבר גורם להם לבעיות קשות של אי כיסוי. קיים גם קושי בהעברת תמסורות לכל נקודה ונקודה בשטח וכך גם קיימת בעיה של חשמל, במידה וצריך להוסיף אתרים שאין אליהם נגישות.