ערב המכירה לסינים: ירידה בהכנסות וברווחי תנובה ברבעון

בחברה מסבירים זאת ב"הכנסת מוצרים לפיקוח, ירידה במכירת בקר וביצים וההאטה במשק" ■ הרווח התפעולי שמר על יציבות יחסית ברבעון ובמחצית

סדרנית של תנובה / צילום: תמר מצפי
סדרנית של תנובה / צילום: תמר מצפי

ענקית המזון תנובה, שבשליטת קרן אייפקס ומבטח שמיר , אשר צפויה לעבור בקרוב לשליטת קונצרן ברייט פוד הסיני, סיכמה את הרבעון השני של 2014 עם ירידה של 33% ברווח הנקי, לכ-85 מיליון שקל. בסיכום המחצית הראשונה רשמה תנובה רווח נקי של כ-170 מיליון שקל, המהווה קיטון של כ-21% ביחס לתקופה המקבילה. בשורה העליונה רשמה החברה קיטון של כ-4% בהכנסות, לכ-3.45 מיליארד שקל, וזאת גם כתוצאה מ"ירידה במכירת בקר וביצים".

לדברי מנכ"ל הקבוצה, אריק שור, "הכנסת מוצרים לפיקוח וההאטה במשק מורגשים בתוצאות הקבוצה. תוצאות הרבעון השני משקפות את האתגרים מולם ניצבת הקבוצה בהבאת ערך מוסף לצרכנים במוצריה, תוך התאמת הוצאותיה לסביבה התחרותית, פיקוח המחירים והרגלי הצרכנות שהתפתחו בשוק המזון".

בתנובה הסבירו היום (ה') כי הירידה בהכנסות "נובעת בעיקרה מהוספת הגבינה הלבנה והשמנת המתוקה לסל המוצרים המפוקחים בתחילת ינואר 2014, מירידה במחירי המוצרים המפוקחים וכן מירידה במכירת בקר וביצים".

עם זאת, הודות לירידה במחירי התשומות הצליחה החברה לשפר בכ-5% את הרווחיות הגולמית שלה ביחס להכנסות.

הרווח התפעולי שמר על יציבות יחסית, כשהרווח מפעולות רגילות ירד בשיעור דו-ספרתי הן ברבעון והן במחצית.

בשורה התחתונה הרווח של ענקית המזון, שהודיעה לאחרונה על חלוקת דיבידנד בהיקף כולל של כ-400 מיליון שקל, קטן בכ-42 מיליון שקל ברבעון השני ובכ-46 מיליון שקל במחצית, לעומת התקופות המקבילות. בחברה מסבירים זאת בעיקר ב"הכנסות נדל"ן משמעותיות בתקופה המקבילה אשתקד".

בתנובה מדגישים בנוסף כי "הרווח הנקי ללא הכנסות והוצאות אחרות (הכוללות בתקופה המקבילה בעיקר רווחים ממימוש נדל"ן והמס בגינם) עמד ברבעון השני על כ-95 מיליון שקל, בהשוואה ל-99 מיליון שקל בתקופה המקבילה - ירידה של 4.6%. במחצית עמד הרווח על 187 מיליון שקל בהשוואה ל-185 מיליון שקל אשתקד - עלייה של 0.9%".

לקראת ההשלמה הצפויה של מכירתה לברייט פוד, תנובה מציינת במאזן שלה כי בידיה מזומנים ושווי מזומנים בהיקף של 241 מיליון שקל, לעומת סך של 844 מיליון שקל בסוף 2013. סך המאזן של החברה נכון לסוף הרבעון השני הוא כ-6.7 מיליארד שקל, בדומה לסך המאזן לפני שנה מהיום ולמול סך של 7 מיליארד שקל בסוף 2013.

ומה הלאה? ביולי הושלמה עסקת מכירת מקרקעין השוק הסיטונאי בצריפין, שצפויה להניב לתנובה רווח הון של כ-19 מיליון שקל.

אין חדש לגבי המכירה ושמיר

בחברת מבטח שמיר, שבשליטת מאיר שמיר, לא שופכים אור חדש על המתרחש בעסקת הענק למכירת השליטה בתנובה לברייט-פוד, ולגבי השאלה האם שמיר יישאר בגרעין השליטה בחברה גם לאחר עזיבתה של השותפה הנוכחית קרן אייפקס, בראשות זהבית כהן.

מהחברה נמסר כי "נכון למועד זה, המשא-ומתן עם ברייט פוד טרם הבשיל לכדי הסכם מחייב, ומבטח שמיר ממשיכה לקיים מגעים עם הקונצרן הסיני בקשר עם אפשרות הישארותה בתנובה. נכון למועד זה, אין כל ודאות לגבי הבשלת המגעים לכדי הסכם מחייב ו/או לגבי השלמת הסכם אייפקס-ברייט פוד".

לפני מספר ימים הודיעה מבטח שמיר כי מועד השלמת רכישת השליטה בתנובה הוארך ב-45 ימים, עד ל-5 באוקטובר 2014, מהמועד המקורי שנקבע בחתימת הסכם הרכישה, 21 באוגוסט. הדחייה נעשתה מאחר שעדיין לא הושגו כל האישורים הנדרשים להשלמת העסקה.

מדובר בעסקת ענק שנחתמה מוקדם יותר השנה, בחודש מאי, כשקרן אייפקס חתמה על הסכם למכירת מלוא החזקותיה (56%) בתנובה לברייט פוד לפי שווי של 8.6 מיליארד שקל.

מבטח שמיר, שמחזיקה בכ-21% ממניות תנובה, נמצאת במגעים עם הסינים על מנת להגיע להבנות שיותירו אותה בשליטה בקבוצה, לצד הרוכשים והקיבוצים והמושבים.

תוצאות תנובה
 תוצאות תנובה