משבר חמור בדואר: נכשל המו"מ עם העובדים

(עדכון) - בין הצדדים ישנם חילוקי דעות גדולים והם לא מצליחים לגשר על הפערים ■ העובדים דורשים שחלק מהעובדים הארעיים שעובדים מעל 5 שנים יקבלו קביעות וכן ישנו ויכוח לגבי גובה הפיצויים שיקבלו המפוטרים

משבר חמור בדואר ישראל מאיים על המשך תפקוד החברה. ל"גלובס" נודע כי היום בערב זומן דירקטוריון החברה על מנת לדון בהתפתחויות החמורות בעקבות הודעת רשות החברות על כך שלנוכח המשבר עם העובדים היא מפסיקה למעשה את המשא ומתן עימם ומבקשת מהדירקטוריון לדון במשמעויות הנובעות מכך.

ביום רביעי הקרוב יתקיים דיון בבית המשפט בעקבות בקשת מחזיקי האג"ח למנות נציג מלווה מטעמם לחברה בגלל החשש שהחברה עשויה להגיע לחדלות פרעון.

היום הודיעו העובדים על החלטתם לשבש את עבודת החברה בעקבות הפיצוץ במו"מ והעובדה שלא הצליחו להגיע לסיכום לגבי מספר המפוטרים.

בין הצדדים ישנם חילוקי דעות גדולים והם לא מצליחים לגשר על הפערים. העובדים דורשים שחלק מהעובדים הארעיים שעובדים מעל 5 שנים יקבלו קביעות וכן ישנו ויכוח לגבי גובה הפיצויים שיקבלו המפוטרים. עוד נודע שקיימת מחלוקת לגבי הגמישות הניהולית שמבקשת הנהלת החברה לקבל לאחר שייחתם ההסכם, נושא שהעובדים לא מוכנים לקבל.

רשות החברות הציעה להכניס שותף שירכוש 20% ולהנפיק עוד 20% לציבור על מנת לגייס הון לתהליך ההבראה ולהותיר את השליטה בידי הממשלה, וגם סביב נושא זה ישנן מחלוקות. כאמור הדירקטוריון יכונס היום בערב והוא יצטרך לקבל החלטות בעקבות פיצוץ המו״מ ולנוכח הדיון הקרוב בבית המשפט

על פי תוכנית ההבראה המתגבשת, עובדים רבים יצטרכו לעזוב את החברה ואולם המתווה הכולל לפתרון מצבה החמור של החברה רחוק מסיום עקב מחלוקות על היקף העובדים שיפרשו ורצונו של שר התקשורת גלעד ארדן להבטיח פתרון ארוך טווח לפני שהחברה תוצא להפרטה.

העובדים הודיעו מוקדם יותר היום שהחל מהערב ועד להודעה חדשה יערכו משמרת מחאה מול ביתו של שר האוצר יאיר לפיד, וממחר יושבת שירות דואר נע (למעט גזרת עוטף עזה).

העובדים מסרו כי לפני כחמישה חודשים החלו עובדי הדואר בעיצומים ואף השביתו את הדואר וזאת במחאה על הכוונה לפטר אלפי עובדי החברה ללא תוכנית שיש בה כדי לפתור את המשבר בחברה לטווח ארוך. בתחילת חודש מאי החלו נציגי העובדים, ההסתדרות, הנהלת החברה ונציגי האוצר במשא ומתן אינטנסיבי ואף הגיעו להבנות משמעותיות.

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעו הצדדים, הוסכם כי מאות עובדים ייצאו לפרישה מוקדמת, אולם בימים האחרונים הנהלת החברה ונציגי משרד האוצר הציבו דרישה לפיה כ-1,500 עובדים קבועים נוספים יפוטרו.

שמעון פרג'ון, יו"ר ועד עובדי הדואר, מסר: "במסגרת המשא ומתן, הסכמנו לצעדי התייעלות כואבים ונרחבים שכוללים גם פיטורי עובדים וזאת מתוך תחושת אחריות לגורל החברה ולגורל פרנסתם של אלפי עובדים אחרים. הסכמנו לשלם מחיר כבד וכואב מאד. למרות שכבר הגענו לישורת האחרונה במשא ומתן, עכשיו מתברר שהאוצר וההנהלה רוצים לפטר עוד אלפי עובדים קבועים - אנחנו לא יכולים להסכים לזה. אני קורא למשרד האוצר ולהנהלת החברה לחזור בהם מהדרישה האיומה הזאת ולחתום על הסכם המסגרת הקיים על מנת להציל את החברה ולא כדי לקבור אותה".

מדואר ישראל נמסר: "דואר ישראל והמדינה עשו כברת דרך ארוכה לקראת ההסתדרות והעובדים בניסיון לייצב את החברה ולשפר את שירותיה לציבור הלקוחות, אלא שהצעת הרפורמה שהוגשה להסתדרות ולעובדים, אשר מחייבת את אוצר המדינה להשקיע מאות מיליוני שקלים ביישומה, נתקלה בטריקת דלת מהדהדת בצורת הכרזה על שביתה בשירות הדואר הנע.

עוד נמסר כי: "התכנית שנדונה עם ההסתדרות והעובדים כללה הרחבת שעות הפעילות של סניפי הדואר בשעות הערב, חלוקת דברי הדואר בשעות אחר-הצהריים והערב, מסירת דברי דואר ללקוחות גם באמצעות רשתות חיצוניות כדי להפחית את העומס בסניפים, מתווה להפרטה חלקית של החברה וצמצום במספר המשרות של העובדים הקבועים. כל זאת, כדי ליעל את החברה ובעיקר כדי לשפר את שירותיה לציבור לקוחותיה ולהתאים אותם לעידן החדש ולצרכי השוק. אנו מקווים שההסתדרות וארגון העובדים יתעשתו בטרם ימיטו אסון על החברה, על עובדיה ועל לקוחותיה ויבחרו לשוב לשולחן המשא ומתן במטרה להגיע להבנות, אשר בלעדיהן עתיד החברה לוט בערפל".