סיכום מחצית 2014: חברות הנדל"ן המניב מודות לקרנית פלוג

ה-NOI הכולל של החברות הגדולות עזריאלי, מליסרון, אמות, נצבא, גב ים וריט 1 עלה ב-3% בממוצע, כתוצאה מהשכרת שטחים חדשים ■ ה-FFO הכולל של החברות, המייצג את הרווח התזרימי למשקיעים, עלה ב-4%

מגדל לוינשטיין / צילום: איל יצהר
מגדל לוינשטיין / צילום: איל יצהר

חברות הנדל"ן המניב מסכמות את המחצית השנייה של שנת 2014 בסביבת שוק מאתגרת הן ברמה המאקרו כלכלית של המשק והן בשל מחירי השכירות. עם זאת, החברות הפועלות בישראל הציגו תוצאות חיוביות המלמדות על צמיחה. נסקור את החברות הגדולות: עזריאלי, מליסרון, אמות, נצבא, גב ים וריט 1.

ה-NOI (הכנסות מהשכרת הנכסים) מנכסים זהים עלה ב-2% במחצית הראשונה של 2014 בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2013, שינוי גבוה מעט מקצב האינפלציה. היחידה שדיווחה על ירידה היא אמות, שירדה ב-3% כתוצאה מחברות גדולות שפינו שטחים בבנייניה. אנו מצפים שתצליח להשכיר אותם מחדש, לפחות במחיר שהשכירה בעבר.

שיעורי התפוסה, גם כשמביאים בחשבון שטחים חדשים שטרם הושכרו, ממשיכים להיות גבוהים - עם ממוצע של 97%. תפוסה הדומה למצב לפני שנה, לכן מבטאים נתון גבוה באופן אבסולוטי. ה-NOI הכולל של החברות עלה ב-3% בממוצע, כתוצאה מהשכרת שטחים חדשים.

ה-FFO הכולל של החברות, המייצג את הרווח התזרימי למשקיעים, עלה ב-4%, וכל החברות דיווחו עלייה בסעיף זה. העלייה ב-FFO גבוהה מהעלייה ב-NOI בזכות כך שהחברות הורידו את הריבית הממוצעת על ההתחייבויות הפיננסיות שלהן.

אנו צופים כי מגמה זו תימשך, בשל הריבית הנמוכה ולאור תשואות האג"ח שנרשמו בגיוסי החוב האחרונים של החברות הציבוריות במגזר. השינוי הממוצע ב-FFO למניה היה נמוך יותר, כיוון ששתי חברות שבחנו, אמות וריט 1, הנפיקו מניות חדשות.

תשואת NOI הממוצעת של נכסי החברות במחצית הראשונה של 2013 עמדה על 8%, וירדה ל-7.93% בתקופה הנוכחית. מנגד חברת המחקר מאן נכסים הצביעה על ירידה מ-8% ל-7.5% באותה תקופה, והריבית של בנק ישראל ירדה גם היא. לפיכך, אנו סבורים כי הערכת תשואות הנכסים היא שמרנית.

השוואת ביצועי החברות
 השוואת ביצועי החברות

הכותב הוא אנליסט הנדל"ן של לאומי פרטנרס