דוחות אסם: החברה מוכרת פחות משטראוס - ומרוויחה יותר

‎‎שיפור בולט נרשם בפעילות בחו"ל, אך גם בארץ עלו המכירות בשיעור מתון למרות ירידה של 0.7% בהיקף הפעילות בשוק המזון המקומי ■ ‏‎‎המנכ"ל איציק צאיג: "נערכנו להאטה באמצעות הגדלת פעילות של קידום מכירות ומבצעים"

איציק צאיג/ צילום: יוסי צבקר
איציק צאיג/ צילום: יוסי צבקר

‎‎למרות ההאטה המאפיינת בתקופה האחרונה את הפעילות בשוק המקומי, יצרנית המזון אסם סיכמה הבוקר (א') מחצית שנה ראשונה מוצלחת עם צמיחה בפעילות השוטפת ושיפור הרווחיות. ‏

בשורה התחתונה, הציגה החברה שבשליטת קונצרן נסטלה העולמי עלייה נאה של 7% ברווחיה במחצית השנה, ואלה הגיעו ל-197.5 מיליון שקל.‏ באסם מייחסים את העלייה ברווח הנקי לשיפור בפעילות התפעולית, וכן לירידה משמעותית בהוצאות המימון. ‏

מהשוואה מתבקשת בין שתי יצרניות המזון הבורסאיות הגדולות עולה כי כי למרות שקבוצת שטראוס (שעיקר פעילותה מתבצעת בחו"ל) מציגה מחזור מכירות כפול מזה של אסם (קרוב ל-4 מיליארד שקל), שיעורי הרווח הגולמי והתפעולי של אסם גבוהים יותר, וגם בשורה התחתונה רווחיה גדולים מרווחיה של המתחרה שבשליטת משפחת שטראוס.

‏‏היקף המכירות של אסם עלה במחצית בשיעור מתון של 1.1% ל-2.1 מיליארד שקל. בפעילות בחו"ל נרשם שיפור בולט, שם עלו המכירות ב-4.4% ל-337 מיליון שקל, ובנטרול השפעות מטבע מדובר בשיפור של 6.9% ביחס למחצית המקבילה. ‏

‏‏מכירות אסם בארץ - שוק הפעילות העיקרי שלה, המהווה כ-85% מהמחזור - עלו בשיעור מתון של 0.5% והתקרבו ל-1.8 מיליארד שקל. זאת על רקע מצב שוק המזון המקומי, שלפי נתוני חברת סטורנקסט רשם במחצית השנה ירידה של 0.7% בהיקפי הפעילות בו.‏

‏‎‎‏"חו"ל - יעד מרכזי"

‏אסם מייצרת יותר מ-2,000 פריטי מזון בתחום הקולינרי (פסטות, מרקים, תבשילים וכו'), החטיפים ודגני הבוקר, המאפה והמשקאות, המזון המוכן, מזון לתינוקות (מטרנה) ועוד. בחו"ל עיקר פעילותה מתרכז בתחום הסלטים ותחליפי הבשר. ‏

מפילוח תרומת תחומי הפעילויות לרווח עולה כי מרביתם מציגים מגמת שיפור. בצד השלילי, רווחי התחום הקולינרי ירדו במחצית ב-11% ל-53 מיליון שקל - מגמה המיוחסת לעלייה בהוצאות שיווק וקידום מכירות. ‏

‏הרווח בקטגוריה המוגדרת "פעילויות אחרות" צנח במחצית השנה ב-34% ל-13 מיליון שקל, ירידה המיוחסת למצב המשק שלפי אסם השפיע בעיקר על ענף המשקאות (נסטי) ועל ענף הגלידות. ‏

‏‏איציק צאיג, מנכ"ל אסם, אמר היום עם פרסום הדוחות כי "השיפור בפעילות בחו"ל, גם באירופה וגם בארה"ב, הוביל את מרבית הצמיחה בתקופת המחצית. בתחילת השנה הקמנו חטיבה בינלאומית ושמנו לנו את חו"ל כיעד מרכזי לפעילות, שאני מעריך שתצמח בשנים הקרובות. חיזקנו שם את הפעילות השיווקית שלנו, החדרנו מוצרים חדשים, יצאנו מפעילויות הפסדיות ושמנו שם פוקוס ניהולי". ‏

‏‏לגבי השוק המקומי אמר צאיג כי בחברה זיהו את ההאטה כבר בסוף 2013, ו"נערכנו בהתאם, על-ידי הגדלת פעילות של קידום מכירות ומבצעים. עשינו יותר טוב מביצועי שוק המזון, ואני מקווה שקצב ההאטה בו יקטן, ושהפעילות שלנו ושל השחקנים האחרים יובילו לשיפור בענף". ‏

‏בכל הנוגע להשפעות מבצע "צוק איתן" על החברה מסביר צאיג כי "מה שנפגע זה בעיקר הפעילות מחוץ לבית. הצריכה הביתית, שם עיקר הפעילות שלנו, נפגעה פחות, כך שאני מעריך שהפגיעה בנו תהיה פחות משמעותית מבחברות אחרות". ‏

‏בסיכום הרבעון השני צמח הרווח הנקי של אסם ב-9% ל-98 מיליון שקל, כאשר גם ברבעון השני נהנתה אסם משיפור הרווחיות התפעולית. הכנסות הרבעון השני שהושפעו מעיתוי חג הפסח נחלשו ב-3.2% ל-1.03 מיליארד שקל. ‏

‏‏אסם הצליחה לצמצם את הוצאות המימון שלה, ובמקביל עלו הכנסות המימון, כך שעלויות המימון נטו שלה הצטמקו בכמעט 90% ל-1.1 מיליון שקל במחצית השנה. ‏באסם מציינים כי ירידה זו נרשמה בין היתר בשל פירעון מלא של האשראי הבנקאי לזמן ארוך, צמצום האשראי הבנקאי לזמן קצר, עלייה ביתרות המזומנים והחזרי חוב מהרשויות הנושאים ריבית והצמדה.

פנחס קימלמן, סמנכ"ל הכספים של אסם, מסר כי "על רקע המצב המסתמן במשק, אנחנו נכנסים לתקופה זו בעמדה חזקה בזכות האיתנות הפיננסית שלנו, עם אפס הלוואות לזמן ארוך והלוואות לזמן קצר המהוות רק 0.8% מסך המאזן שלנו. תזרים המזומנים שלנו מספק לנו מספיק מקורות להשקעות ולחלוקת דיבידנדים".

‏אסם נסחרת בבורסה בשווי של 8.75 מיליארד שקל, אחרי עלייה של כ-8% בערכה בשנה האחרונה. ‏‎‎‏

תוצאות אסם ושטראום במחצית 2014
 תוצאות אסם ושטראום במחצית 2014