ירושת הנשיא: יועציו של פרס עברו לעבוד בשביל לפיד ויש עתיד

יועצו המדיני של פרס, מנכ"ל מרכז פרס ודוברת בית הנשיא עברו לעבוד במשרד האוצר ובכנסת

שמעון פרס ויאיר לפיד / צילום: מארק ניימן לע"מ
שמעון פרס ויאיר לפיד / צילום: מארק ניימן לע"מ

שורה של עוזרים ויועצים שעבדו עד לאחרונה עם הנשיא לשעבר שמעון פרס החלו לייעץ באחרונה לשר האוצר, יאיר לפיד, או לשמש בתפקידים שונים במפלגתו יש עתיד. חלקם עושים זאת בשכר וחלקם בהתנדבות.

כך למשל, בנושאים מדיניים מתייעץ לפיד לאחרונה עם אבי גיל, ששימש יועצו של פרס לעניינים מדיניים. יש הקושרים בין רעיון הוועידה הבינלאומית שהציג לפיד במהלך מבצע צוק איתן לבין גיל, שליווה את פרס בתהליכים דומים. גיל אינו נמנה על רשימת מקבלי השכר ביש עתיד.

בנוסף, מי ששימש כמתאם לתקשורת הזרה במשכן הנשיא, יאיר זיוון, עבר גם הוא לשורות שר האוצר ובאחרונה מונה ליועץ לתקשורת הזרה של לפיד. מינוי זה מצטרף למינויו של מנכ"ל מרכז פרס לשלום בשנתיים האחרונות, עידו שריר, למנכ"ל משרד המדע, שבראשו עומד השר יעקב פרי מיש עתיד.

במינויו פינה שריר את תפקיד מנכ"ל מרכז פרס עבור אפרת דובדבני, שמלווה את פרס מאז 1995 ושימשה מנכ"לית בית הנשיא תחת פרס. בנוסף, לתפקיד יועצת התקשורת של שר המדע מונתה עופרי אליהו, ששימשה סגניתה של איילת פריש, לשעבר דוברת בית הנשיא וכיום ראש מערך התקשורת של לפיד ויש עתיד. פריש משמשת במקביל דוברת מרכז פרס לשלום.

צוות היועצים מצטרף ללפיד בתקופה לא קלה. בסקרי סוף השבוע האחרון צנחה המפלגה לראשונה מאז הבחירות אל מתחת לעשרה מנדטים. בסקר מכון רפי סמית שנערך עבור "גלובס" ירדה מפלגתו של שר האוצר לשפל של 9 מנדטים. בפני שר האוצר עומד כעת אתגר לא פשוט לשמר את קהל בוחריו, שצפוי להיפגע מהגזירות הקשות שיביא עמו תקציב 2015 ועל רקע הקיצוץ הרוחבי שהושת אתמול.

אם לא די בכך, יאלץ לפיד להכריע בקרוב האם יתקפל ויעלה מסים, דבר שלא יתקבל באהדה בציבור, או יוותר על תוכנית מע"מ אפס שנועדה, בראייתו, להביא להפחתה במחירי הדיור.

בנוסף, לפיד נכנס לאחרונה לעימות מתוקשר עם נגידת בנק ישראל קרנית פלוג. במקביל, מנסה שר האוצר לחזק את תדמיתו המדינית-ביטחונית - דבר שלא צלח עד כה. השאלה אם הצוות שטיפל במותג הכי אהוד במדינה, יצליח להציל את הפוליטיקאי שבסקרים מצבו בכי רע.