פרשת דליפת תמונות העירום: אפל מאשרת - הענן שלנו נפרץ

אפל וה-FBI חוקרים את הפריצה לשירות הענן של החברה - iCloud: "זה קשה לכל אחד, בין אם אתה סלבריטאי ובין אם אתה קורבן של פורנוגרפיה ללא הסכמה"

ג'ניפר לורנס / צילום: רויטרס

חברת אפל, אשר מתכננת להשיק מכשירי אייפון חדשים בשבוע הבא, בודקת - בשיתוף עם ה-FBI - דיווחים על אודות פריצה של האקרים לשירות הענן של החברה, iCloud, על מנת להגיע לתמונות עירום של השחקנים ג'ניפר לורנס וסלבריטאיות אחרות.

האקרים העלו תמונות עירום באתר 4chan, שבו ניתן לשתף תמונות באופן אנונימי, כך דיווח העיתון טלגרף הלונדוני. על-פי העיתון, התמונות, שכללו יותר מ-100 סלבריטאים מארה"ב ומבריטניה, הושגו לכאורה על-ידי פריצה לחשבונות iCloud. נציג מטעמה של לורנס, שזכתה בפרס האוסקר, אישר כי התמונות אכן שלה וכינה את המעשה "הפרה בוטה של פרטיות", כך דיווח הטלגרף.

"אנחנו מתייחסים מאוד ברצינות לנושא הפרטיות של משתמשים וחוקרים באופן פעיל את הדיווח הזה", אמרה נט קריס, דוברת מטעם אפל, מבלי לספק פרטים נוספים.

שירות ה-iCloud, המהווה חלק מרכזי באסטרטגיה של אפל לאחד בין מכשירי האייפון, מחשבי הטאבלט והמחשבים השולחניים מתוצרתה, מאפשר למשתמשים לאחסן פרטי קשר, הודעות דוא"ל, תמונות ומידע אישי אחר על מערכות חיצוניות שאליהם הם ניגשים באופן וירטואלי.

אפל תיקנה באג בתוכנה Find My Phone, שעשוי היה לאפשר להאקרים לפרוץ לחשבונות של הסלבריטאים ב-iCloud, כך מסר אתר הטכנולוגיה Endgadget, שציטט מפתחי תוכנה.

"דברים רגישים"

ה-FBI פרסם אתמול הצהרה, לפיה הסוכנות מודעת להאשמות "בדבר פריצות למחשבים ופרסום בלתי חוקי של חומר הקשור לאנשים בעלי חשיפה ציבורית גבוהה". הסוכנות "מטפלת בנושא", כך אמר לורה איימילר, דוברת מטעם ה-FBI בלוס אנג'לס.

בדרך-כלל, ה-FBI אינו מאשר את דבר קיומן של חקירות, כך מסרה אתמול איימילר בטלפון. "ברור שיש כאן עניין בעל חשיבות ציבורית רבה, ולכן חשנו שראוי לפרסם הצהרה מצומצמת", כך אמרה.

הסכנה למשתמשי iCloud תהיה תלויה בשאלה האם הפריצה התרחשה בתוך גבולות מערכת האבטחה של אפל או בתוך החשבונות הפרטיים של הסלבריטאים, כך אמר קליפורד ניומן, מנהל ה-Center for Computer Systems Security באוניברסיטת דרום קליפורניה. בכל מקרה, חלק מהמשתמשים אינם מבינים מתי וכיצד הם משתמשים בשירותים כאלה, בעיקר בעת ההתקנה.

"הנתונים עוזבים את המכשירים שברשות המשתמשים וכעת הם מאוכסנים על שרת אי-שם", כך אמר אתמול ניומן בראיון טלפוני. "עבור רוב הדברים, זה כנראה משהו טוב, אבל כשמדובר בדברים רגישים, יש כאן בעיה".

הפריצה לחשבונות הסלבריטאים התרחשה כמה ימים לפני ההודעה הצפויה של אפל על מוצריה החדשים, האמורה להתקיים ב-9 בספטמבר ליד המטה שלה. אפל תציג באירוע מכשירי אייפון בעלי צגים גדולים יותר ומכשיר לביש, כך מסרו אנשים המקורבים לתוכניות. הציפיות לקראת האירוע העלו את מחיר המניה של אפל למחיר שיא ב-29 באוגוסט - 102.50 דולר, עלייה של 28% השנה.

הסלבריטאים שחשבונותיהם נפרצו כוללים את כוכבת הריאליטי קים קרדשיאן והזמרת ריהאנה, כך דיווח העיתון טלגרף. השחקניות סלינה גומז וקירסטן דנסט היו גם הם בין הנפגעות, כך דיווח המגזין "טיים" באתר האינטרנט שלו. ההאקרים הבטיחו להעלות תמונות נוספות, כך על-פי "טיים".

"לאלה מכם שמתבוננים בתמונות שצילמתי עם בעלי לפני שנים, בפרטיות בביתנו, אני מקווה שאתם מרוצים מעצמכם", כך כתבה השחקנים מרי אליזבט וינסטד בציוץ בטוויטר. "מכיוון שאני יודעת שהתמונות האלה נמחקו לפני זמן רב, אני יכולה רק לדמיין את המאמץ המצמרר שהושקע בזה".

אחד ההסברים לפריצה הנרחבת של תמונות פרטיות היא דרך מערכת אחזור הסיסמאות, כך אמר וודרו הרצוג, המלמד פרטיות בבית-הספר למשפטים על שם קמברלנד ב-Samford University שבבירמינגהם, אלבמה.

לקוחות בדרך-כלל מאחזרים סיסמאות על-ידי מסירת מידע או מענה על שאלות לגבי עצמם. סלבריטאים פגיעים במיוחד לפריצות של התוכנות הללו, מכיוון שנתונים רבים על תולדות חייהם, כמו מקום הולדתם, זמינים בביוגרפיות, כתבות בעיתונים וכו'.

"אבטחת נתונים חשובה יותר מאי-פעם", כך אמר הרצוג בראיון טלפוני. "אנחנו מאחסנים את התמונות האינטימיות ביותר שלנו ברשת, וזה קריטי לגמרי שהמידע יישאר מוגן ככל האפשר".

"ברגע שמידע פרטי כמו תמונות עירום מתפרסם, החוקים בארה"ב לא מאפשרים לעשות הרבה בנידון", כך אמר הרצוג. לדבריו, "רוב הסיכויים שהתמונות האלה יישארו ברשת. זה דבר קשה מאוד לכל אחד - בין אם אתה סלבריטאי ובין אם אתה קורבן של פורנוגרפיה ללא הסכמה, ויש לטפל בכך כראוי".