הקרנות המסורתיות גייסו כ-2.7 מיליארד שקל באוגוסט

בקרנות הכספיות חזרה מגמת הפדיונות, וקצב הגיוסים בתעשייה נותר נמוך - 1.9 מיליארד שקל ■ ירידה חדה של 77% בהיקף הגיוסים בתעודות הסל

בורסה / צלם: פוטוס טו גו
בורסה / צלם: פוטוס טו גו

בעקבות פריצת מבצע "צוק איתן" בחודש יולי, ברחו המשקיעים בקרנות הנאמנות לנכסים סולידיים. המבצע נמשך אמנם גם לתוך חודש אוגוסט, אך למרות זאת חזרו המשקיעים בקרנות להגדיל את רמת הסיכון בחודש החולף.

לאחר פדיונות גבוהים יחסית של 1.2 מיליארד שקל ביולי, קרנות הנאמנות המסורתיות (כולל קרנות מחקות) גייסו באוגוסט כ-2.7 מיליארד שקל. מנגד, הקרנות הכספיות - שבעקבות המבצע גייסו ביולי למעלה מ-3 מיליארד שקל (הסכום שנפדה מהן במהלך המחצית הראשונה של 2014) חזרו לדמם, ובחודש החולף נפדו מהן כ-850 מיליון שקל.

בסופו של דבר, ענף קרנות הנאמנות חתם את אוגוסט עם גיוסים בהיקף של 1.9 מיליארד שקל, בדומה לסכום שגייס ביולי. ואולם, עדיין מדובר בקצב נמוך לעומת היקף הגיוס בחודשים האחרונים, שעמד לפני פרוץ המבצע על כ-4 מיליארד שקל בחודש בממוצע מתחילת השנה.

את עיקר הכסף הזרימו המשקיעים בחודש החולף לקרנות אג"ח מדינה - כ-1.7 מיליארד שקל - זינוק של 40% לעומת יולי. קרנות אלה ממשיכות ליהנות מקצב גיוס נאה, שיחסית לא נפגע בעקבות המבצע. במקביל, התשואה בהן הסתכמה באוגוסט בכ-0.9%, בעוד שהתשואה הממוצעת בכלל התעשייה עמדה על 1.6%.

זינוק בגיוסי הקרנות המחקות

הודות לגידול בהיקף הגיוס בקרנות אג"ח מדינה, באוגוסט נרשם זינוק של כ-70% בקצב הגיוסים בקרנות המחקות, לכ-1.2 מיליארד שקל (רובו לקרנות המחקות את מדד האג"ח הממשלתיות).

כאמור, בניגוד למגמה שנרשמה ביולי, ולמרות שהלחימה נמשכה, באוגוסט המשקיעים בקרנות הנאמנות שבו להזרים כספים לקטגוריה החביבה עליהם: קרנות אג"ח כללי. לקרנות אלה זרמו בחודש החולף קרוב למיליארד שקל - בדומה לסכום שנפדה מהן ביולי - והן אלה שגייסו את הסכום הגבוה ביותר מתחילת השנה, כ-16.7 מיליארד שקל (55% מסך הגיוסים בתעשייה).

קטגוריית האג"ח הכללי כוללת קרנות מעורבות (קרנות 90/10, 80/20 וכו') שהן הדרך המועדפת על המשקיעים להיחשף למניות. ואולם, באוגוסט הן הניבו תשואה של 1.1%, שהיא כאמור נמוכה מהממוצע בענף.

במקביל, המשקיעים המשיכו להזרים כספים גם לנכסים מעבר לים. כך, קרנות מניות בחו"ל גייסו באוגוסט כ-280 מיליון שקל, וקרנות אג"ח בחו"ל גייסו כ-250 מיליון שקל. חרף הסכומים הנמוכים יחסית, שתי הקטגוריות הללו רשמו באוגוסט את התשואות הממוצעות הגבוהות בתעשייה: 6.2% ו-2.7%, בהתאמה.

לאחר המהפך שנרשם כאמור ביולי - פדיונות בקרנות המסורתיות מחד וגיוסים בקרנות הכספיות מאידך - באוגוסט חזרו הקרנות הכספיות לשגרת הפדיונות. הפדיונות בקרנות אלה הואצו לקראת סוף החודש, בעקבות הורדת הריבית לשפל של 0.25% (צעד שפגע באטרקטיביות שלהן). שלא במפתיע, גם בחודש החולף קרנות אלה רשמו תשואה ממוצעת של 0.1%.

מי שעוד ספגו פדיונות היו קרנות אג"ח קונצרניות, בהמשך למגמה שמלווה אותן בשלושת החודשים האחרונים. ואולם, בחודש החולף חלה ירידה חדה של 66% בהיקף הפדיונות שנרשמו בקרנות אלה, לכ-570 מיליון שקל.

מגמת הפדיונות בקרנות הקונצרניות החלה בעקבות התשואה השלילית שהניבו מדדי תל בונד, אולם מאז - לרבות באוגוסט - מדדים אלה חזרו לרשום עליות. על רקע זה, התשואה הממוצעת בקרנות אג"ח קונצרניות הסתכמה בחודש החולף בכ-0.9%.

אפיק נוסף שהמשיך לסבול מיציאת כספים היה קרנות מניות בארץ, שאיבדו באוגוסט כ-200 מיליון שקל. גם כאן נרשמה ירידה חדה בקצב הפדיונות, של כ-45%, בין היתר בעקבות העליות שנרשמו בחודש החולף במדדי המניות בתל אביב. במקביל, קרנות אלה, שביולי הניבו תשואה שלילית, חתמו את אוגוסט עם תשואה חיובית ממוצעת של 1.4%.

פדיונות בתעודות על מניות בארץ

בעוד המשקיעים בקרנות הנאמנות חזרו באוגוסט לשגרה, בענף תעודות הסל נרשמה מגמה הפוכה. בחודש החולף גייסה תעשיית תעודות הסל 480 מיליון שקל בלבד, ירידה של 77% לסכום הנמוך ביותר מתחילת השנה. גם בחודש יולי נרשמה קורלציה הפוכה בין הקרנות לתעודות, לאחר שקצב הגיוס באחרונות רשם זינוק של 60% לכ-2.1 מיליארד שקל.

מנתוני איגוד תעודות הסל עולה, כי גם באוגוסט עיקר הגיוס, כ-830 מיליון שקל, זרם לתעודות על מניות בחו"ל, אולם מדובר בירידה של 45% לעומת הגיוס ביולי. גיוסים גבוהים יחסית נרשמו גם בתעודות אג"ח בארץ - 306 מיליון שקל, עלייה של 118% לעומת החודש הקודם, ואילו תעודות אג"ח חו"ל חזרו לגייס, ובאוגוסט זרמו אליהן 47 מיליון שקל.

מנגד, מגמת הפדיונות בתעודות סל על מניות בארץ העמיקה לכ-600 מיליון שקל - למעלה מפי שניים מהפדיונות שהן ספגו ביולי. פדיונות נרשמו גם בתעודות הפיקדון, שאיבדו כ-145 מיליון שקל - שינוי חד לעומת גיוס של כ-700 מיליון שקל בחודש הקודם.

נכון לסוף אוגוסט מנהלות קרנות הנאמנות ותעודות הסל כ-268 מיליארד שקל וכ-114 מיליארד שקל, בהתאמה. מדובר בעלייה של כ-16% וכ-13% בנכסיהן מתחילת 2014.

ענף תעודות הסל באוגוסט 2014
 ענף תעודות הסל באוגוסט 2014

התשואה בענף קרנות הנאמנות אוגוסט 2014
 התשואה בענף קרנות הנאמנות אוגוסט 2014

ענף קרנות הנאמנות באוגוסט 2014
 ענף קרנות הנאמנות באוגוסט 2014