מניית אפריקה ישראל קפצה ב-15% ביומיים האחרונים

בעקבות הרגיעה נחלשו החששות מפני פגיעה בפעילות אפי פיתוח, שמתמקדת ברוסיה ■ עליות חדות גם באג"ח אפריקה הנסחרות בתשואה של כ-6%

לב לבייב / צילום: איל יצהר
לב לבייב / צילום: איל יצהר

מניית חברת ההשקעות אפריקה ישראל בלטה ביומיים האחרונים בזינוק של כ-15% בערכה, בעקבות חדשות חיוביות מהארץ ומהעולם. מגמה חיובית אפיינה גם את המסחר באג"ח החברה, עם עליות של 8.5%-9.5% תוך שלושה ימים, והן נסחרות כעת בתשואות של עד 6%.

ברקע למגמה החיובית עמדו הדיווחים מהיום על הפסקת אש מלאה המסתמנת בין רוסיה לאוקראינה, שעודדה את השווקים בכלל, ותמכה בביצועי החברות הפועלות שם. במקביל, בזירה המקומית, נהנתה החברה שבשליטת לב לבייב מהעלאת דירוג החוב שלה, לקראת הנפקת אג"ח גדולה, שנועדה למחזור חוב.

עיקר הפוטנציאל של אפריקה, הנסחרת בשווי של כ-1.4 מיליארד שקל, נמצא בפעילות החברה הבת אפי פיתוח, שפעילותה מתרכזת ברוסיה בתחום הנדל"ן המניב והיזמי.

בחודשים האחרונים, על רקע המתיחות בין רוסיה ואוקראינה, התגברו חששות המשקיעים מהשלכות שליליות העלולות להיות למצב הגיאופוליטי הנפיץ על המשך פיתוח הפרויקטים של אפי פיתוח, ובהמשך גם לגבי חלוקת הדיבידנד שתוכל לספק לבעלת השליטה. כעת, עם הדיווחים על הפסקת האש, נראה כי החששות נרגעו.

שעבוד על מניות אפי פיתוח

במקביל, עדכנה אתמול חברת מידרוג על העלאת דירוג החוב של אפריקה, מ-Baa1 ל-A3 באופק יציב, לקראת הנפקת אג"ח בהיקף של עד 750 מיליון שקל שהיא מקדמת, במטרה לשפר את יכולת שירות החוב שלה. החוב הפיננסי סולו של אפריקה עומד כיום על כ-3.5 מיליארד שקל.

האג"ח החדשות שאפריקה מעוניינת להנפיק יובטחו בשעבוד על מניות החברה הבת אפי פיתוח, כך שגם במקרה הזה שיפור המצב ברוסיה פועל לטובתה.

במידרוג ציינו, כי העלאת הדירוג וייצוב האופק נובעים בין היתר "מחיזוק מיצובן הפיננסי והעסקי של החברות הבנות המרכזיות - אפי פיתוח, אפריקה נכסים, דניה סיבוס ואפריקה מגורים". חיזוק זה, נכתב, "כולל התקדמות בפיתוח ובאכלוס נכסים מרכזיים, באופן המשפר את יכולת מימושם בעת הצורך, וצפוי להביא לשיפור בתזרים הפרמננטי וביחסי הכיסוי של החברות הבנות, ובהתאם ליחסי הכיסוי של החברה".

עוד ציינו במידרוג כי "ירידה בהיקף החוב סולו, לצד ירידה בעלות גיוס החוב ושינוי תנאי שטר הנאמנות, תורמות ליכולת מיחזור החוב של החברה. נזילות מספקת לשירות החוב בטווח הבינוני משפרת את הפרופיל הפיננסי. מנגד, תלות תזרימית באפי פיתוח בטווח הארוך עשויה לחשוף את החברה לתנודתיות".

שי עזר, אנליסט הנדל"ן של בית ההשקעות אי.בי.אי, אמר כי "אפריקה ישראל יוצאת למהלך של גיוס אג"ח עם מניות אפי פיתוח כשעבוד, ולפי המצב הנוכחי נראה שהיא תצליח. החדשות הטובות הן שאחרי הגיוס יהיו לחברה שנתיים שקט, שבמהלכן לא תהיה תלויה כלל בתזרים של אפי פיתוח. הפסקת האש בין רוסיה לאוקראינה מחזקת את הסנטימנט, משום שלאחר שהתעוררה המתיחות בין רוסיה לאוקראינה, התעוררו חששות בקרב המשקיעים מהשלכות המצב".