מבחן דרכים: שברולט מאליבו - מכונית מנהלים כהלכתה

במחיר של 176 אלף שקל, ועם רשימת אבזור נאה, מציעה שברולט מאליבו החדשה חבילה מרשימה: היא גדולה מספיק לצרכי סטטוס, הזריזה ביותר בפלח שלה ונוחה מאוד בעיר

בעידן המדיה ההמונית והרשתות החברתיות קיימת נטייה לזלזל בכוחה של העיתונות הכתובה, אבל יצרני הרכב מתייחסים אליה ברצינות יתרה. כשרכב חדש יוצא לשוק וסופג ביקורת נרחבת בעיתונות המקצועית, מגיבים על כך חלק מיצרני הרכב במהירות וביעילות מפתיעה עד כדי ביצוע שינויים ועדכונים הנדסיים וקוסמטיים יקרים מאוד, ולא משנה אם בפיתוחו הושקעו עוד לפני כן מאות מיליוני דולרים.

בארצות הברית זה כבר קרה בשנים האחרונות לכמה יצרנים גדולים ובשנה שעברה הצטרפה לרשימה שברולט מאליבו החדשה. עם צאתה לשוק האמריקני, בשלהי 2012, היא זכתה לתגובות פושרות בעיתונות הרכב האמריקנית, שהתבטאו מיידית במכירות נמוכות מהחזוי בשוק. בג'נרל מוטורס מחלו על האגו ושלחו את המכונית למקצה שדרוג מקיף. בישראל זה התבטא בשיווק קופצני של המכונית: כמה משלוחים של המכונית המקורית הגיעו ואז הופסק הייבוא וחודש שוב רק במחצית הראשונה של 2014.

המאליבו החדשה היא מכונית נעימה לעין, שעיצוב מתרחק מהמורשת האמריקנית. היא נמתחת לאורך של כמעט 4.9 מ' - כמו מכוניות הסאלון הגרמניות - אבל היא לא מתהדרת בנוצות ראוותניות ומציגה פרופורציות מאוזנות ושריריות וזנב מפוסל ונאה. החרטום המפוצל והגריל המאסיבי הם עדיין סמלי היכר מובהקים של המותג אבל מאחור ומהצדדים היא הייתה יכולה לשאת עליה גם תג של הונדה או טויוטה. זו לא מכונית מסובבת ראשים ואפילו עם חישוקי 18 אינץ' היא לא זכתה לעודף תשומת לב. מי שירצה, יכול לראות בכך יתרון בעידן של מיתון ותסכול כלכלי גואה ברחוב הישראלי.

תא הנוסעים מנסה גם הוא להיראות יותר יפני מיפני. עמדת הפיקוד מציגה קווים סימטריים וקימורים אורגניים, שכמותם התרגלנו לקבל בלקסוס ושות'. מערך המתגים והמנופים מסודר בצורה קלה לשימוש, ובאמצע יש מסך מגע גדול עם רזולוציה גבוהה, כמו בשאר דגמי הדור החדש של ג'נרל מוטורס. בתא אין אמירה עיצובית יוצאת דופן והפריט המקורי היחיד שמנסה למשוך תשומת לב הוא לוח המחוונים, שמציב את השעונים במסגרות מרובעות, במתכונת של הפנסים האחוריים.

איכות החומרים והייצור מפתיעה לטובה: החומרים רכים ונעימים למגע, המתגים מעבירים תחושה סולידית, הריפוד משובץ העור נראה יוקרתי והצבעים הרמוניים. מרחב הפנים סביר לחמישה מבוגרים בגודל סביר, אם כי אינו נדיב כפי שניתן היה לצפות ממכונית כה ארוכה. בסיס הגלגלים מסתפק ב-2.74 מ' וניתן למצוא כיום מכוניות מקבילות בפלח, דוגמת מאדה 6, שמציעות כמעט עוד עשרה סנטימטרים למרחב הרגליים מאחור. תא המטען, לעומת זאת, רחב ושימושי.

הגרסה היחידה שמגיעה לארץ מצוידת במנוע בנזין בנפח 2 ליטר אך הוא עדיין החזק ביותר שמוצע בפלח המחיר הזה: טורבו גדול ומחשב מנוע שאפתני מוציאים מארבעת הצילינדרים לא פחות מ-259 כ"ס ומומנט של כ-41 קג"מ ב-3000 סל"ד.

כבר פגשנו את המנוע הזה בדגמי קדילק, ולמאליבו הצנועה הוא מעניק כוח משעשע מאוד, שעשוי להפתיע נהגים בסביבתה הקרובה. לחיצה בריאה על הדוושה הימנית בקו ישר מעיפה את המכונית במשקל 1.7 טון עם תאוצה נוסח מרוצי הדראג האמריקנים. חובבי שריפת הצמיגים, ואפשר להניח שבקרב לקוחות המותגים האמריקניים נותרו כאלה, יוכלו גם להפיק חריקות גלגלים מרשימות בזינוק, למרות בקרת המשיכה. גם נתוני התאוצה מאפס ל-100 קמ"ש והמהירות הסופית, כ-6.3 שניות ו-250 קמ"ש בהתאם, מציבים את המכונית כזריזה ביותר בפלח המחיר שלה. בקיצור, האמריקנים לא חסכו בכוח.

מנגד, הכוח הזה לא תמיד זמין וזורם. כמקובל במנועי טורבו קטנים במהירויות נמוכות תגובת הדוושה לא חדה ומיידית ואילו התיבה האוטומטית, החלקה בדרך כלל, מתוכנתת להעלות הילוכים לעיתים תכופות לטובת צריכת הדלק והפליטה. התוצאה היא תחושה לא לינארית: או תגובה פושרת או המון כוח. צריכת הדלק גם היא לא לינארית. בעלי רגל קלה וחובבי שיוט רגוע יזכו לראות 9 עד 11 ק"מ לליטר. מי שינצל את פוטנציאל המנוע יגלה שהממוצע צונח לכ-6 ק"מ לליטר.

באגף הדינמי, המאליבו מספקת בדיוק את מה שלקוחותיה מצפים לקבל: מכונית סופר-נוחה אבל ללא התנהגות כביש מלוטשת במיוחד. ספיגת הזעזועים היא אחת הטובות בפלח. המתלים והבולמים מנטרלים את המהמורות הישראליות הקשוחות באורח כמעט אגבי ונסיעות ארוכות ומהירות מתבצעות בתחושה של ריחוף נטול מאמץ. על כבישים מפותלים ההגה משדר תחושה קלה ומעורפלת למדי והשלדה מפגינה נטיות צד לא מבוטלות וקצת יותר מדי תנודות מיותרות בעת העברות משקל חריפות. לכך יש להוסיף גם סימנים של לחימת הגה ("היגוי מומנט") בעת האצה נמרצת.

מכיוון שהתנהגות ספורטיבית ממילא לא נמצאת ברשימת הדרישות של הלקוחות בפלח הזה, הוויתור אינו משמעותי. אבל אם כבר מעניקים למכונית ביצועים כה נמרצים, שווה היה ללטש כמה פינות.

שברולט מאליבו 2014 מתמודדת בפלח תובעני, שכולל מתחרות רציניות ושלקוחותיו נוהרים לכיוון רכבי השטח והפנאי. אבל במחיר של 176 אלף שקל לפני מבצעים והנחות, ועם רשימת אבזור שאינה מותירה הרבה מקום לשאיפות, זו עדיין חבילה מרשימה: אולי לא מלוטשת דינאמית אבל גדולה מספיק לצורכי סטטוס, נוחה מאד בעיר, מסייעת להפגת מתחים בנסיעות עבודה לאורכה ולרוחבה של הארץ, ואם נחה הרוח על הנוהג בה היא גם יכולה להשאיר לנהגים שמאחור פס של גומי חרוך. בקיצור, מכונית מנהלים כהלכתה, ותודה לעיתונות הרכב על התרומה.

שברולט מאליבו
 שברולט מאליבו

חלק מהמתחרות

מאזדה 6

ב-177 אלף שקל תקבלו את גרסת ה-2.5 ליטר של המאזדה 6. המנוע מסתפק ב-188 כ"ס ומאיץ ל-100 קמ"ש ב-8 שניות, אבל הוא חסכוני מאוד ומצויד בתיבה אוטומטית מתקדמת. הבסיס גלגלים של 2.83 מ' מאפשר מרחב ענק ליושבי המושב האחורי.

ניסאן אלטימה

אחת המתחרות של מאליבו מארה"ב נחתה כאן לאחרונה. לניסאן אלטימה יש עיצוב מתקדם וממדיה דומים לשברולט. בסיס גלגלים ארוך יותר והמנוע 2.5 ליטר בהספק 182 כ"ס שמשודך לתיבה רציפה. 175 אלף שקל לדגם הבסיס המאובזר ו-200 אלף לדגם המפואר מאוד.

יונדאי I40

ב-169 אלף שקל מציעה יונדאי את מכונית המנהלים I40, לשעבר סונטה. העיצוב שופע קימורים, הממדים נאים, תא הנוסעים מרווח ומאובזר, המנוע הוא 2 ליטר בהספק 177 כ"ס, התיבה האוטומטית היא בת 6 מהירויות והביצועים סבירים