תיקון 20: כ-30 חברות טרם אישרו את מדיניות התגמול

8 חודשים אחרי הדד-ליין, חלק מהחברות שדחו את האסיפות שנקבעו לאישור מדיניות התגמול, כדי להתייעץ בנוגע להסתייגויות, עדיין לא קבעו כלל מועד חדש לדיון

בורסה- מניות / צילום: שאטרסטוק
בורסה- מניות / צילום: שאטרסטוק

"תיקון 20" היה ביטוי שחזר על עצמו בכותרות הכלכליות של שנת 2013. התיקון לחוק החברות, שנכנס לתוקף בסוף 2012, נתן בידי בעלי מניות המיעוט בחברות הציבוריות כוח רב יותר בהצבעות על תגמול הבכירים באותן חברות.

בין היתר קובע התיקון, כי מדיניות התגמול של החברה צריכה לקבל אישור מצד רוב מקרב בעלי מניות המיעוט. המועד האחרון ליישום התיקון נדחה בעבר, ולבסוף נקבע על תחילת 2014.

שמונה חודשים חלפו מאז, ומנתונים שהגיעו ל"גלובס" עולה כי מתוך 451 חברות רלוונטיות, ב-27 חברות (6%) טרם אושרה מדיניות התגמול בהתאם לתיקון 20.

חברות זרות שנסחרות בבורסה המקומית, כמו גם יחידות השתתפות, אינן מחויבות ביישום תיקון 20. ב-424 חברות - כ-94% מכלל החברות שנדרשו ליישם את התיקון - אושרה תוכנית התגמול. מדובר על שיפור מהותי בהשוואה למצב בימים שלאחר הדד-ליין בינואר 2014, אז אושרה מדיניות לפי התיקון רק בכשני שלישים מהחברות.

תיקון 20 מאפשר לדירקטוריון החברות לאשר את מדיניות התגמול גם אם אסיפת בעלי המניות הצביעה נגדה. לפי סעיף בתיקון, לאחר התנגדות האסיפה יכולים ועדת התגמול ואחריה הדירקטוריון להתכנס, ולהחליט - על יסוד נימוקים מפורטים ולאחר שדנו מחדש במדיניות - כי אישור המדיניות, על אף התנגדות האסיפה הכללית, הוא לטובת החברה, וכך לאשר את אותה מדיניות על אף התנגדות האסיפה.

עד היום אושרה מדיניות תגמול בדרך זו ב-23 חברות, ביניהן החברות אר.אס.אל אלקטרוניקה, כפרית, סינאל וארקו.

דחו את האסיפות

לקראת המועד האחרון ליישום התיקון, אשר חל כאמור כבר לפני שמונה חודשים, היו חברות רבות שדחו את האסיפות שנקבעו לצורך אישור מדיניות התגמול. זאת במטרה לדון עם הגופים המוסדיים וגופי הייעוץ למוסדיים במקרים שהתגלו הסתייגויות לאישור המדיניות.

באותה עת ציינו ברשות ניירות ערך שלאור חשיבות הנושא והעומס המצטבר בשל ריבוי האסיפות, הרשות לא תתערב בדחייתן מעבר למועד האחרון, "תחת הנחה שייעשה מאמץ מצד החברות לסיים את הטיפול בהקדם האפשרי". ואולם, למרות הזמן הרב שחלף מאז, נכון להיום יש עדיין 11 חברות שבהן נדחתה האסיפה למועד בלתי ידוע.