משרד השיכון על עדכון תמ"א 35: "אסור להמשיך לטעות"

במשרד השיכון וברשות מקרקעי ישראל תומכים בהגדלת השטח בטווח שבין 5% ל-10%, במשרד להגנת הסביבה, הירוקים, פורום האדריכלים ועוד גופים שונים מתנגדים להוספת שטחים חדשים לתכנון

שלמה בן אליהו מנכ"ל משרד השיכון  / צילום: גלובס טי וי
שלמה בן אליהו מנכ"ל משרד השיכון / צילום: גלובס טי וי

הדיון על עדכון תמ"א 35 יגיע ביום ג' הקרוב לדיון מכריע למועצה הארצית לתכנון ובנייה. עיקר הוויכוח באם לאשר את עידכון תמ"א 35 כפי שהוצע למועצה נסוב סביב השאלה בכמה להגדיל את השטחים בהם ניתן יהיה לבנות בשולי היישובים הקיימים, שטחים שהיום מוגדרים רובם כירוקים.

בעוד במשרד השיכון וברשות מקרקעי ישראל תומכים בהגדלת השטח בטווח שבין 5% ל-10%, במשרד להגנת הסביבה, הירוקים, פורום האדריכלים ועוד גופים שונים מתנגדים להוספת שטחים חדשים לתכנון ומציעים להסתפק בגבולות הקיימים ולהתמקד בהתחדשות עירונית.

נציין כי לקראת הדיון נראה שגם מינהל התכנון במשרד הפנים נוטה לכיוון הגדלת הגבולות הקיימים לתכנון מ-2% כפי שהוצע עד כה ל-4% ואף למעלה מזה.

"על פי תמ"א 35 כפי שהיא לא נעמוד ביעדים שהממשלה הציבה לנו ולכן ההמלצה שלנו היא לא לקבל את העידכון כפי שמוצע אלא להרחיב את השטחים עליהם ניתן יהיה לבנות", כך הסביר שלמה בן אליהו, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון בשיחה עם "גלובס".

"גם האומדנים על פיהם מחשבים את הצורך ביחידות דיור אינם מדוייקים והמספר שמתייחסים אליו תמיד, צורך של 45 אלף יחידות דיור בשנה הוא לא מדוייק. על פי נתונים שלנו, בין שנת 2020 ל-2030 המספר הזה יעמוד כבר על סביב 53 אלף יחידות דיור בשנה, ובין 2030 ל-2035 המספר יעלה ל-60 אלף יחידות דיור בשנה".

עוד מסביר בן אליהו כי הטענה שהגדלת מרווח התכנון בשולי הערים במרכז תבוא על חשבון הפריפריה איננה מצדיקה להשאיר את המצב הקיים כפי שהוא וגם הוכחה בעבר כמוטעית: "עם ישראל לא פועל על פי מתכנני התב"עות ומצביע ברגליים. יכולים לתכנן בפריפרייה הרבה אבל בסופו של דבר זה לא מה שיביא את האנשים לרכוש שם דירות במקום במרכז. היה כבר ניסיון לעשות את זה והוא לא צלח. אסור להמשיך באותה הטעות. במקביל להרחבת השטחים לתכנון במרכז אנחנו ממשיכים לטפל גם בפריפריה באמצעות פרויקטי תחבורה למשל שיקצרו את הדרך בין המרכז לגליל ולנגב".

מהצד השני של המתרס נמצאים ארגוני הסביבה, התכנון וגם המשרד לאיכות הסביבה שערכו בסוף השבוע האחרון דיון משותף מיוחד. "צריך לבחון כל מקרה לגופו ולהעדיף בנייה בתוך הערים שתחסוך כסף גם לדיירים, גם לרשויות המקומיות וגם תאפשר לאזרחי ישראל ליהנות ממעט השטחים הפתוחים שעוד נותרו לנו", כך אמר השר להגנת הסביבה עמיר פרץ לאחר הדיון. "יש מספיק עתודות קרקע בטוחות לבנייה ולכן הניסיון לגרוע 4% מהשטחים הפתוחים כמכשיר להאצת הבנייה בישראל הוא ניסיון להסיט את תשומת הלב הציבורית מהמהלכים הנדרשים באמת".

לגבי שינוי העמדה של מינהל התכנון לגבי היקף השטח ממנו ניתן יהיה לחרוג בתמ"א 35 נמסר ממשרד הפנים כי אין בכוונתם להתייחס לדברים טרם הדיון במועצה הארצית.