מייסד עליבאבא: מורה לאנגלית ששווה 13 מיליארד דולר

ג'ק מא שיוביל השבוע את הענקית הסינית לאחת ההנפקות הגדולות בהיסטוריה שלח בסוף השבוע מכתב למשקיעים: "הצרכנים במקום הראשון, העובדים במקום השני ובעלי המניות במקום השלישי'"

ג'ק מא / צילום: רויטרס
ג'ק מא / צילום: רויטרס

לפני 15 שנה, כשג'ק מא פרש מהוראת אנגלית לטובת האינטרנט, הוא כנראה לא שיער לעצמו שיציר כפיו, חברת המסחר המקוון הסינית עליבאבא, תהפוך לענקית בתחומה ותהפוך אותו למיליארדר והוא רק בן 49. הוא אולי קיווה שזה יקרה, אך לא שיער או האמין שכך אכן יקרה. וזה אכן קרה. עליבאבא (סוג של אמזון הסינית אך קצת יותר מזה), עומדת להפוך לציבורית בשוק ההון האמריקאי, וזאת לפי שווי ממוצע "אחרי הכסף" של 155.3 מיליארד דולר. רק לצורך ההשוואה, אמזון האמריקאית שווה 160 מיליארד דולר.

מא, שמכהן כיו"ר החברה והוא למעשה בעל המניות הפרטי הגדול ביותר בחברה, מגיע להנפקה זו כשבאמתחתו 8.8% מההון. בהנפקה הוא צפוי למכור מניות תמורת 803 מיליון דולר ולהיוותר עם 7.8% מההון - החזקה ששווה 12.2 מיליארד דולר, ובסך הכול - שווי הון של 13 מיליארד דולר. ברור שהון זה יעניק לו מקום של כבוד ברשימת עשירי העולם השנתית של המגזין "פורבס".

בעל המניות הפרטי השני בגודלו בחברה הוא ג'וזף סאי (50), שנמנה על צוות מייסדי החברה ומכהן כסגנו של מא. סאי ימכור מניות תמורת 268 מיליון דולר, וסך הונו בחברה יעמוד על 5.3 מיליארד דולר. לפני עליבאבא, סאי עבד בתעשיית הפרייבט אקוויטי, והוא עו"ד במקצועו.

הסיפור של הנפקת עליבאבא הוא במקביל הסיפור של יאהו!, ענקית האינטרנט האמריקאית שהשכילה להשקיע בחברה הסינית הרבה לפני שמישהו הבין את עוצמתה וגודלה. יאהו! מגיעה להנפקה לעיל כשבאמתחתה 22.4% מההון, בהנפקה תמכור מניות תמורת 7.7 מיליארד דולר ותיוותר עם החזקה ששווה 25.3 מיליארד דולר, ובסך הכול - 33 מיליארד דולר. יאהו! עצמה נסחרת לפי שווי של 39 מיליארד דולר בלבד, מה שאומר שהשוק לא מעניק פרמיה נדיבה לפעילותה המסורתית, זו שמעבר להחזקתה בענקית הסינית.

אחרון מבין בעלי המניות הגדולים בחברה הוא ענק התקשורת היפני סופטבנק שנסחר בבורסת טוקיו לפי שווי של 85 מיליארד דולר. להבדיל מיתר בעלי המניות לעיל, סופטבנק לא ימכור מניות בהנפקה, ואחריה יוותר עם החזקה של 32.4% ששווה 50.3 מיליארד דולר.

היעד: לשרוד 102 שנים

ג'ק מא, מייסד פלטפורמת הסחר האלקטרוני הגדולה ביותר בעולם, חלם תמיד בגדול. "העולם העניק לנו הזדמנות לבנות אתר אינטרנט שמסוגל לשרת 1 מיליארד בני אדם", אמר מא לקהל עובדים מריעים באטלנטה לפני כמה שנים.

הוא עדיין לא הצליח להשיג יעד זה. מספר הקונים הפעילים השנתי של עלי באבא עומד על 279 מיליון. אך חזונו, שהוצג ביום ו' במכתב לבעלי מניות פוטנציאליים, נותר שאפתני ללא פשרות.

מה שנדרש מהמשקיעים, על פי מכתבו של מא, זה סבלנות, ומעל הכול - אמון בצוות ההנהלה של עליבאבא, שאימץ מבנה יוצא דופן של משטר תאגידי כדי להבטיח את המשך שליטתו בניווט החברה.

אמירות פילוסופיות

מא, לשעבר מורה לאנגלית, שילב לסירוגין אמירות פילוסופיות והצעות מעשיות בדברי ההסבר שלו למשקיעים פוטנציאליים על תפקידם העתידי במסעה של עליבאבא אל היעד: להפוך לחברה שתוכל לשרוד "לפחות 102 שנים, כך שחייה של חברה שלנו ישתרעו על שלוש מאות שונות לפחות".

"אמרתי פעמים רבות כי עבורנו יהיו 'הצרכנים במקום הראשון, העובדים במקום השני ובעלי המניות במקום השלישי'. אני יכול להבין שמשקיעים ששומעים את זה לראשונה עלולים לחשוב שקצת קשה להבין את זה", כתב מא. הוא הסביר כי לדעת החברה תלויה הצלחתה ב"מערכת האקולוגית" של מוכרים, צרכנים, עובדים, שותפים עסקיים ובעלי מניות.

לעליבאבא יש "חובה" לדאוג לאינטרסים של בעלי המניות בהיותם חלק ממערכת אקולוגית זו, אך למשקיעים, בתורם, יש "אחריות חשובה לסייע לנו לקיים ולהצמיח את המערכת האקולוגית שלנו באמצעות הסכמה לעמדתנו כי ההצלחה תוגדר כצמיחה ושגשוג בני-קיימא וארוכי טווח".

במטרה להבטיח חזון ארוך-טווח זה אימצה החברה מבנה שותפות יוצא דופן של 27 יחידים שישמרו בידיהם את הזכות למנות את מרבית חברי מועצת המנהלים.

ההנפקה הראשונית של עליבאבא בבורסת ניו יורק עשויה להיות ההנפקה הראשונית הגדולה ביותר אי פעם. חברת הסחר האלקטרוני הסינית מעריכה את השווי של עצמה ב-130 מיליארד דולר, אך כמה אנליסטים טוענים ששוויה מגיע ל-220 מיליארד דולר. אז כמה באמת שווה עליבאבא, לדעתכם?

מבנה הבעלות מעורר מחלוקת חריפה. אחת הסיבות שעליבאבא יוצאת לבורסה בניו יורק היא שרשויות הפיקוח בהונג קונג דחו את הצעתה, והעלו תהיות לגבי מתכונת זכויות ההצבעה המשוקללות של עליבאבא לעומת המודל המסורתי של "מניה אחת - קול אחד".

מתכונת "ייחודית וחדשנית"

זמן קצר לפני שעליבאבא נטשה את תוכניתה לצאת להנפקה בבורסה בהונג קונג, העלה מנכ"ל בורסת הונג קונג, צ'רלס לי, פוסט יוצא דופן בבלוג, שבו תיאר חלום שחלם.

בחלומו יצא אדם בשם "מר מסורת" בזכות התקנות הקיימות של הבורסה. מתנגדו, "מר חדשנות... איש צעיר בעל שיער קוצים", טען כי "השמרנים חסרי המעוף בהונג קונג" טועים בסירובם לקבל את התקדימים שקבעו גוגל ופייסבוק, שמבנה ההצבעה המשוקלל שלהם מאפשר לחזונם של מייסדי החברה לצאת כשידו על העליונה.

במכתבו כתב מא כי השותפות שמציעה עליבאבא היא מתכונת "ייחודית וחדשנית" שתאפשר להנהלת החברה לפעול כצוות בבואה לקחת החלטות מפתח.

"השקענו המון מחשבה ביצירת המתכונת הזו, ומתוך תחושת אחריות כבדה אנו נוקטים זהירות רבה בבחירת וצירוף שותפים לשותפות", כתב מא.

חסידי מבנה המשטר התאגידי האמריקאי מביעים ספקות לגבי יכולתו של משטר ההצבעה המשוקלל ליצור מנגנון הולם של בלמים ואיזונים. עם זאת, שיבחו חלק מהם את העובדה שעליבאבא בחרה בארבעה דירקטורים עצמאיים, שמרביתם נהנים זה זמן רב ממוניטין בתחום העסקים הבינלאומיים.

לדברי מא, "חילוקי דעות לגבי היבטים תרבותיים, ערכיים ואף בנושא המיצוב הגיאופוליטי" הם שיצרו ספקנות בלתי נמנעת לגבי ענקית האינטרנט הסינית.

למרות זאת, התווה מא יעד שאפתני נוסף: "כחברה ציבורית תתקשה עליבאבא לא לעורר חילוקי דעות, אך אנו מקווים שחילוקי הדעות ייצרו דיון בונה ויתרמו פרספקטיבות חדשות לדו-שיח על הגלובליזציה".

בעלי המניות העיקריים בעליבאבא
 בעלי המניות העיקריים בעליבאבא

כמה עליבאבא שווה
 כמה עליבאבא שווה