הוועדה המקומית בירושלים אישרה פינוי בינוי בעיר גנים

התכנית מציעה בינוי של 408 יחידות דיור בשני מגדלים בני 22 ו-25 קומות ועוד שני בנייני מגורים בני 12 קומות שייבנו מעל מרכז מסחרי בן ארבע קומות

פינוי בינוי בירושלים / הדמייה באדיבות: דן איתן/רות להב-ריג אדריכלים ומתכנני ערים
פינוי בינוי בירושלים / הדמייה באדיבות: דן איתן/רות להב-ריג אדריכלים ומתכנני ערים

התקדמות בפרויקט התחדשות עירונית בשכונת עיר גנים בירושלים. הוועדה המקומית לתכנון ובניה אישרה תוכנית פינוי בינוי בשכונה, בין הרחובות נורית וקוסטה ריקה, במתחם הכולל 100 דירות קיימות בשטח ממוצע של כ-55 מ"ר בשלושה בניינים ומשתרע על פני 12.65 דונם.

התכנית, אותה יזמה חברת פלא יזמות נדל"ן של היזם מאיר פלא בשיתוף פעולה עם עיריית ירושלים, מציעה בינוי של 408 יחידות דיור בשני מגדלים בני 22 ו-25 קומות ועוד שני בנייני מגורים בני 12 קומות שייבנו מעל מרכז מסחרי בן ארבע קומות. התוכנית, שהוכנה על ידי האדריכלים דן איתן ורות להב כוללת גם שטחי ציבור, גני ילדים, מעון ובית כנסת.

חשוב לציין כי התוכנית אמנם אושרה בוועדה המקומית לתכנון ובנייה אולם עליה עוד לעבור את אישור הועדה המחוזית. נכון להיום, 100% מדיירי הפרויקט נתנו הסכמה עקרונית ליזם אך רק כ-50% חתמו על חוזה מול היזם.

חברת פלא יזמות נדל"ן, יזמית הפרויקט, זכתה במכרז של רשות מקרקעי ישראל להקמת מרכז מסחרי בשכונה בשנת 2010. לאחר הזכייה התברר לחברה כי על פי תוכנית האב של ירושלים סומן האזור כמיועד להתחדשות עירונית והתקבלה ההחלטה לקדם במקום פינוי בינוי. בהמשך הוחלט כי הפרויקט יוקדם בשיתוף פעולה עם העירייה ויבוצע במתווה של "בינוי פינוי בינוי" במסגרתו ייבנה הבניין הראשון עוד טרם הפינוי וההריסה של הבניינים הישנים. הבניין החדש צפוי להיבנות על שטח ציבורי קיים.

"אנו מברכים על החלטתה של הוועדה המקומית", אמר עו"ד יעקב סתיו ממשרד סתיו יעקב את ליבוביץ' עורכי דין, מנהל הפרויקט ונציג חברת פלא יזמות נדל"ן. "הקמת הפרויקט תוביל להענקת הגנה מקסימלית לביטחונם של הדיירים הוותיקים, אשר נאלצו לסכן חייהם במשך הקיץ האחרון, בהעדר מרחבים מוגנים בבניינים הישנים. התכנית תהווה מוקד למשיכת אוכלוסייה חדשה וזוגות צעירים לשכונה, תעניק ביטחון אישי לדיירים הוותיקים ותהווה וצעד ראשון בדרך לעידוד פרויקטים נוספים בירושלים". עוד מסר עו"ד יעקב כי על פי התוכנית המוצעת, יקבלו בעלי הדירות הקיימות תוספת של לא פחות מ-22 מ"ר לשטח הדירה הקיימת, מרפסת בשטח 10 מ"ר ומקום חניה והוסיף כי: "החברה לקחה על עצמה לשאת בתשלומי ניהול הבניינים עבור דיירי הפרויקט הוותיקים, ל-10 שנים ראשונות".

ראש-העיר ירושלים, ניר ברקת ציין: "המפתח להצלחה של פרויקטים 'בינוי-פינוי-בינוי' הוא התארגנות התושבים. כאשר היוזמה באה מהשטח זו חובה שלנו כמערכת העירונית לתת לתושבים את כל התמיכה שהם זקוקים לה, על מנת שהפרויקט ייצא לפועל. חברת פלא יזמות נדל"ן בע"מ שיתפה איתנו פעולה בעניין הזה ואני מזמין יזמים נוספים להרים את הכפפה. אנו רואים בקידום תכניות 'בינוי-פינוי בינוי' תכניות דגל מרכזיות במסגרת מאמצי העירייה לחיזוק וחידוש השכונות בירושלים".

את הפרויקט מלווים מטעם היזמים עורכי הדין זיו כספי וחיים פרטוש ממשרד גינדי כספי בשיתוף פעולה עם משרד סתיו יעקב את ליבוביץ' עורכי דין. "ירושלים היא העירייה הראשונה שחרטה על דגלה קידום התחדשות עירונית בצורה משמעותית. החלטתה מינואר השנה לפטור פרויקטים של התחדשות עירונית מהיטלי השבחה סללה את הדרך להתכנותו הכלכלית של הפרויקט בצפיפות לא גדולה מידי, שיהיה סביר בהיקפו ונכון מבחינה תכנונית" כך עו"ד כספי. "הפרויקט צפוי להיות מאושר להפקדה בוועדה המחוזית לתכנון ובניה במהלך החודשיים הקרובים", הוסיף עו"ד כספי והתייחס גם להתחייבות החברה היזמית לתשלום דמי הניהול בעשר השנים הראשונות במקום בעלי הדירות הישנות ואמר: "מדובר בהטבה שלא הוצעה באף פרויקט בארץ. יש לזכור כי עלויות ההחזקה יכול ויהיו משמעותיות עבור האוכלוסייה הקיימת, שהינה במצב סוציואקונומי נמוך".

דורון נויוירט מנכ"ל חברת מוריה האחראית על תחום התחדשות עירונית בירושלים: "חברת מוריה מלווה את תהליך קידומו של הפרויקט בשכונת עיר גנים בירושלים במסגרת המינהלת העירונית החדשה המקדמת את תחום ההתחדשות העירונית בירושלים. מנהלת זו הוקמה בכדי לסייע ולקדם יוזמות פרטיות חדשות בתחום "בינוי-פינוי-בינוי" החל משלב התכנון עם בדיקות היתכנות ראשונית ,ליווי תכנוני, סיוע אדריכלי ולכל אורך התהליך תוך הסרת חסמים בירוקראטיים בשיתוף פעולה עם כל הגורמים הרלוונטיים. אנו מאמינים שקידום הפרויקט בעיר גנים ימשוך אחריו יוזמות פרטיות נוספות בתחום ההתחדשות העירונית בירושלים כבר בזמן הקרוב".