עלות הקמת הנמל בחיפה עשויה לעלות מאות מ' ש'

החברות הישראליות שמנהלות מו"מ להקמת נמל המפרץ דורשות סכומים גבוהים מהסכום שהציעה החברה הסינית שזכתה במכרז ■ מקורות בשוק: הסינים לא מחויביים למדדי רווח והפסד ויכולים להרשות לעצמם להציע מחיר כה נמוך

החברות הישראליות שמנהלות מו"מ להקמת נמל המפרץ בחיפה דורשות סכומים גבוהים במאות מיליוני שקלים מהסכום שהציעה החברה הסינית שזכתה במכרז - כך נודע ל"גלובס". את המו"מ מנהלת חברת נמלי ישראל (חנ"י) שמקדמת את הקמת הנמלים הפרטיים החדשים באשדוד ובחיפה בעבור הממשלה.

שתי הקבוצות הישראליות שמתמודדות, שפיר הנדסה ואשטרום וקבוצת שיכון ובינוי ולודרקו, סירבו לבנות את נמל הצפון במחיר שהציעה החברה הסינית PMEC; לפי תנאי המכרז, מנהלת כעת חנ"י משא ומתן עם שתי הקבוצות במקביל - תהליך של התמחרות מי מהן תציע את ההצעה הנמוכה ביותר. אם לא תצליח להגיע לפשרה עם אחת מהן, תיאלץ חנ"י לפרסם מכרז חדש.

ביוני השנה זכתה חברת PMEC - חברה-בת של החברה הממשלתית הסינית צ'יינה הארבור - במכרזים להקמת שני הנמלים ב-3.35 מיליארד שקל (בעבור נמל הדרום באשדוד) וב-3.5 מיליארד שקל (בעבור נמל המפרץ בחיפה), וניתנה לה האפשרות לבחור איזה מבין השניים להקים. לאחר שהחברה הסינית בחרה להקים את הנמל באשדוד, חנ"י פנתה לקבוצת שפיר הנדסה ואשטרום שהגיעה למקום השני, והציעה לה לבנות את נמל המפרץ בתנאים דומים לאלה שהציעה החברה הסינית. ואולם ל"גלובס" נודע כי השתיים סירבו להשוות את תנאי הצעותיהן לתנאי ההצעה הזוכה שהגישה החברה הסינית. אי לכך פנתה חנ"י למציעה השלישית במכרז - קבוצת שיכון ובינוי ולודרקו מלוקסמבורג - ואף היא סירבה.

מקורות בשוק טוענים כי הקבוצה הסינית, חברה ממשלתית אשר לא מחויבת למדדי רווח והפסד, יכולה הייתה להרשות לעצמה להציע מחיר כה נמוך. להערכת אותם מקורות, הסינים הגישו הצעה כה נמוכה בגלל שהם רואים את הקמת הנמלים כמיזם אסטרטגי, מה גם שהקמת הנמל על ידי חברה סינית עשויה להקל על זכייתה של חברה סינית במכרז להפעלת הנמל, הנמצא כיום בשלב המיון המוקדם.

לעומת זאת, מקורות אחרים בענף טוענים כי ההצעה הסינית לא הייתה נמוכה כלל מהערכת חברת נמלי ישראל, וכי זהו המחיר שמשקף בדיוק את עלות הבנייה. לטענתם, חנ"י העריכה בראשונה את היקף הבנייה ב-4 מיליארד שקל, אך מרגע שהחליטה החברה לקצץ את היקף הנמלים ב-15%-20% הערכתם ירדה ל-3.4 מיליארד שקל, מחיר הקרוב מאוד להצעתה של החברה הסינית.

מחברת נמלי ישראל נמסר: "ההליך המכרזי טרם הסתיים ולכן אין בכוונתנו להתייחס".