איריס שטרק: "הטוטו צריך לצאת מההתנהלות במחשכים"

יו"רית מינהלת כדורסל הנשים זועמת על כוונת הטוטו לבטל את הסכם השיווק לליגה: "אני רואה שכל מה שלא כדורגל לא מעניין, ניקח אותם לבג"ץ" ■ ריאיון לוחמני

איריס שטארק / צלם: עודד קרני, מינהלת הליגה
איריס שטארק / צלם: עודד קרני, מינהלת הליגה

במדינה שבה הספורט הוא לא דרך חיים ולא סם חיים, כמעט בלתי אפשרי לאיים על הציבור בהשבתה או דחייה של ליגה. קחו לחובבי הספורט את הטלוויזיה, שלא יוכלו לראות ספורט מהעולם - הם יתמוטטו. כשמדברים על השבתת ליגת נשים מקצוענית בישראל - ה"איום" הזה אפילו נשמע קצת מצחיק.

ובכל זאת, לאיום להשבתת ליגת העל לנשים בכדורסל בגלל חוסר תקציב עשויות להיות השלכות טיפה יותר מרחיקות לכת על הספורט הישראלי מאשר על קהילה מצומצמת יחסית של אנשים שעוקבים אחרי כדורסל הנשים. למה? כי הוא נוגע באחד מהנושאים הרגישים ביותר - האופן בו מחליט הטוטו כיצד לחלק את הסכמי השיווק שלו. הוא מעמיד בעקיפין למבחן, למשל, את השאלה שאף אחד לא נתן לה תשובה ברורה מעולם: מה הם אותם "קריטריונים שיווקיים" לפיהם קבע הטוטו שההסכם עם ההתאחדות לכדורגל שווה 80 מיליון שקל בעונה, למרות שאפילו גורמים בתוך דירקטוריון הטוטו מצהירים בגלוי שהוא "לא שווה יותר מ-50 מיליון"? לפי איזה מדדים אובייקטיביים קבע הטוטו בחודש שעבר שליגת העל בכדורסל "שווה" העונה בהסכם שיווק סכום של 14 מיליון שקל - עלייה של 2 מיליון שקל בהשוואה לעונה שעברה?

חוץ מזה, האיום בהשבתת הליגה לנשים לא עוסק רק בכספי טוטו - הוא גם מדליק מחדש את סוגיית השוויון בחלוקת המשאבים בין גברים לנשים בישראל. למשל, האם רשות השידור שלקחה על עצמה לשדר בערוץ 1 את ליגות העל גברים בכדורגל ובכדורסל עבור 21 מיליון שקל בעונה (לפני עלויות הפקה), יכולה להימנע מחשיפה מקבילה גם לליגות נשים בישראל? אגב, בעניין הזה התשובה כבר ניתנה בעבר כשבג"צ חייב ב-2004 את ערוץ 1 לשדר את משחקיה של א.ס. רמה"ש באירופה במקביל למשחקיה של מכבי ת"א ביורוליג, בטענה ש"רשות השידור מחויבת לשמור על עקרון השוויוניות בחלוקת שידורי הספורט בערוץ בין נשים לגברים".

■ ■ ■

הטריגר לכל הסיפור הוא כמובן החלטת הטוטו לחתוך לאפס את ההסכם השיווקי עם הליגה לנשים בכדורסל, שעמד על 2 מיליון שקל בעונה שעברה. החלטה שהדליקה את יו"רית מינהלת הליגה, איריס שטרק, והוציאה אותה למאבק בטוטו, ברשות השידור, אפילו בשרת התרבות והספורט לימור לבנת - מאבק שהגיע היום גם לדיון בכנסת. "אנחנו ניקח את הטוטו ורשות השידור לבג"ץ, אבל קודם כל את הטוטו", מבטיחה שטרק. "לצערי אני רואה שכל מה שלא כדורגל - לא מעניין. ואני רואה צורך להפסיק את הדבר הזה, כדורסל הוא ספורט נשים מכובד, משפחתי, זה הענף הנשי הגדול בספורט בישראל. וזה המקום שבו היה צריך לעשות תיקון, ולקבוע שחלוקת הכסף תהיה חצי חצי. בטוטו מודים במפורש שבשביל להקים מינהלת ליגה בכדורגל הם מוציאים עוד 30 מיליון שקל מעבר לשווי האמיתי של ההסכם".

- הטוטו פשוט טען שאין היגיון עסקי בלתת לכם הסכם שיווק.

"הטוטו לא יוכל להוכיח חד-משמעית איך הוא נותן ערך כמותי לסכומים האלו של הסכמי השיווק. הטוטו בעצמו אמר בעבר שהאלמנט השיווקי פרסומי בהסכם שווה רק מחצית מהסכום ומוגדר באלמנטים ובדרישות ובכספים כמו שילוט, שם הליגה, טקס, איכות השידור, רייטינג. עם המשפט הכללי הזה הם משחקים ונותנים כסף איך שהם רוצים. שיוכיחו איך הם נותנים את הכסף הזה. אם יש לכם פרמטרים, אז תחשפו אותם. צריך לצאת מההתנהלות במחשכים, להוציא החוצה את הקריטריונים, הפרמטרים והמדדים שנותנים שווי לכל ענף וענף".

- הכי קל לבוא לטוטו, אבל בואי נדבר על התפקיד שלכם במינהלת - המטרה היא לגייס כסף ובזה נכשלתם.

"מינהלת הנשים בכדורסל היא גוף חדש יחסית. חוץ מזה שים לב כמה מהתקציבים במינהלת הגברים הם תקציבי מדינה - 14 מיליון מהטוטו, ועוד מפעל הפיס, ועוד 6 מיליון שקל מערוץ 1 ועוד 300 אלף שקל מרכבת ישראל. אין בתודעה להשקיע בכדורסל נשים. זה תהליך שצריך לייצר ערך באמצעות חשיפה תקשורתית. גם ערוצי התקשורת, ערוץ הספורט ו-ONE לא הצליחו למכור ערך עבורנו. לא ביום אחד רוצים לפרסם אצלך, זה תהליך. תראה את המינהלת בכדורגל שביקשה עכשיו מהטוטו 5 מיליון שקל מהסכם השיווק של הכדורגל - לא בשביל חסויות שהם נותנים, אלא כדי לגייס אנשים ולהקים מנגנון שיווק".

לשטרק יש גם ביקורת מרומזת לכיוון שרת הספורט לימור לבנת. "יש לי ציפיות ממנה. אני מבינה שבשנה האחרונה היא רצתה לתקן את נושא הכדורגל, כי אני מבינה שיש הרבה מה לתקן שם. אבל נוצרה עכשיו הזמנות לשרה לתקן את העיוות בחלוקה בין גברים לנשים, ואני מצפה שהיא תוביל את השינוי הזה. אני לא רוצה להוביל. היא זו שבתור שרה יש לה את הכוח לעשות את זה, וזה מתאים למדיניות שהיא הצהירה עליה לאורך השנים. אני בטוחה שהיא יכולה. השרה מצהירה על מדיניות תומכת בנשים, וזה הרגע שבו צריך לבצע את הרפורמה המהותית ביותר מבחינתי, ולממש את אותה מדיניות של קידום נשים. והיא צריכה לעשות את זה בכלי המרכזי שיש בידיים, וזה הטוטו. אלו כספי ציבור. הכספים האלו לא נועדו להמר על סוסים בעולם, אלא כדי לעודד ספורט. ההימור על סוסים הוא לגיטימי רק כדי ליצור עידוד לספורט. אם יהיו אמות מידה אז אני בטוחה שכספי השיווק, אותם 110 מיליון שקל, יופנו לענפים אחרים. חוץ מזה, שבתוך השיווק צריך לחלק את הכסף שווה בשווה - חצי לנשים וחצי לגברים".

- קשה לחלק כסף שווה בין נשים לגברים כי הספורט מובנה אחרת. בכל העולם עובר יותר כסף לספורט גברים, כי הוא מכניס יותר ומושך יותר אוהדים.

"בעבר היה מובנה במשך שנים שלנשים אין זכות בחירה. אז בוא נמשיך את מה שהיה מובנה, לא? מה פתאום שנשים יפרנסו את עצמן, שנשים יקבלו שכר שווה, זה מובנה הרי לאורך שנים, לא? במשך שנים מובנה שנשים בדירקטוריונים הן מיעוט, ורק חוק הכניס אותם. אתה תבנה את זה בכוח. שינוי יוצרים בכוח החוק. זה מה שיוצר שוויון. אי אפשר להתעלם גם מפסק דין שניתן ב-2001 בבג"ץ שבו נכתב ש'ספורט נשים תחרותי בישראל סובל מנחיתות מבנית בהשוואה לספורט הגברים. את עיקר הסיבות לנחיתות זו ניתן להפנות בהעדר הקצאת משאבים מספקת'".

"גם העניין של ערוץ 1 הוא חלק מהמערכה המשפטית שלנו. ערוץ ציבורי נותן 6 מיליון שקל העונה לליגת העל גברים בכדורסל. אנחנו דורשים ממנו לשדר אותנו. עוד לפני עניין התשלום בכלל - תיתן לנו חשיפה, 6 מיליון שקל אתם משלמים לגברים! בערוץ 1 ענו לנו 'לא, זה לא כדאי לנו'. הלכנו עם זה לשר התקשורת גלעד ארדן, ופנינו ליועץ המשפטי לממשלה יהודה ויינשטיין וביקשנו ממנו להתערב כי יש פה הפליית נשים, והוא אמר שכרגע הוא לא יכול כי יש רשות שידור חדשה עכשיו. אבל זה לא יעזור - זה חלק מהקרב, לא יעלה על הדעת שערוץ ציבורי ייתן לגברים ולא נשים". אגב, בדיון ביוני 2013 בנושא "ספורט בישראל - התבוננות מגדרית" אף הודה איש ערוץ 1 אורי לוי כי "רשות השידור חייבת להעמיד קריטריונים לשידור ספורט נשים ולשדר בצורה שוויונית ספורט נשים. מה קרה מאז? שום דבר. למה לא קרה שום דבר? מפני שאף אחד לא אוכף שום דבר...".

■ ■ ■

במכתב ליו"ר הטוטו צחי פישביין שהוציאה מינהלת הנשים בסוף השבוע צוין גם קטע מדוח מבקר המדינה שרמז כבר ב-2001 כי תקציב החסויות הפך לצינור נוסף להעברת כספים נוספים במיוחד לענף הכדורגל. בתווך, במסגרת מסעי הלחצים התברר למינהלת ממכתב של ראש מינהל הספורט ד"ר אורי שפר כי מסתמן פתרון חלקי במסגרתו יעניק הטוטו בכל זאת 500 אלף שקל לנשים כהסכם שיווק. "אתה רואה? זאת בדיוק התשובה. איך ביום אחד היינו שווים אפס מוחלט ופתאום נהיינו ברגע אחד שווים 500 אלף שקל? זה העניין. כשאתה רוצה אתה עושה ככה, וכשאתה רוצה אתה נותן למישהו עוד חמישה מיליון שקל. מה זה, אלו לא כספי ציבור?"

- אם הטוטו יגיד עכשיו קחו חזרה את השני מיליון שקל חסות שלכם, זה יספק אתכם?

"לא, זה יאפשר לנו לפתוח את העונה. אבל בכל מקרה תכננו ללכת למהלך של השוואת תקציבים. הקרב הזה על השני מיליון שקלים הוא שולי. אני יודעת שבטוטו מאוד מוטרדים כי יודעים ומבינים שמה שהיה עד עכשיו לא יימשך. כשמדברים על הכוח והטייקונים - העולם של הספורט הגברי ובעיקר הכדורגל יושב מאוד חזק על מקבלי ההחלטות, וזה הרגע לקחת דף נקי ולעשות תיקון. האופנה המבורכת של ביאור נגעים, של מינהל תקין, של שוויון לאזרחים בכלל ולנשים, זה מצב שהוא אג'נדה שאי אפשר להתעלם ממנה. לצערי לאורך שנים לא אכפו את ההחלטות, לא של מבקר המדינה, לא של בג"ץ, ואני לא אשקוט. אני רואה בזה יעד. אני מאוד מקווה שנראה פה קובעי מדיניות שלוקחים את זה בחשבון. בשביל מה אני פה, בשביל עוד שקל או פחות שקל? אני רוצה לשנות משהו שיהיה לדורות".

מהטוטו נמסר בתגובה: "הטוטו תומך בספורט הנשים בכלל וכדורסל הנשים בפרט. כדורסל הנשים נהנה מהעדפה מתקנת בתמיכות הטוטו, כאשר קבוצה בליגת העל נשים מקבלת 20% יותר מקבוצה בליגת העל גברים. עם זאת, הטוטו מודע לבעייתיות אליה נקלעה מינהלת ליגת העל בכדורסל נשים ופועל יחד עם משרד הספורט כדי למצוא פתרון. הטוטו חוזר ואומר כי הבעיה היא לא בסכום אלא באופן שבו יועברו הכספים, שכן אין הצדקה מסחרית להעברתם ככספי שיווק של הטוטו למינהלת. הטוטו ומשרד הספורט הציעו פתרון להעברת הכספים באמצעות המועצה לספורט נשים 'אתנה', ותמוה שמנהלת הליגה מתעקשת שלא לתמוך בפתרון זה".

ממשרד הספורט נמסר: "השרה לבנת מובילה בשנים האחרונות מדיניות העדפה מתקנת לספורט הנשים בישראל. לראייה, הספורט הנשי בישראל בשנים האחרונות עשה את קפיצת המדרגה הגדולה ביותר אי פעם, לרבות בענף הכדורסל, ולראשונה קיימת העדפה תקציבית מתקנת בכל הגופים התומכים בספורט הנשי. שרת הספורט הצהירה על הסתייגותה מהחלטת דירקטוריון הטוטו, שאין בידה לשנותו, ועל כן בהובלתה פועלים למציאת פתרון ראוי, המוכר היטב לאיריס שטרק. אני קוראת לאיריס שטרק לאמץ את הפתרון שהציג לה משרד הספורט, ולהתמקד בגיוס ספונסרים שיזרימו כסף חדש לליגה".