מיטב דש: מאגר "לוויתן" חייב למצוא לקוח עוד השנה

מכיוון ששותפות מאגר "תמר" פועלת להגדלת האספקה של המאגר בכ-20%, בשנת 2018 לא יצטרך המשק הישראלי מעבר ל-3 מיליארד מטר מעוקב (BCM) בשנה

קידוח לוויתן אסדה / צלם: אלבטרוס, צילומי אוויר
קידוח לוויתן אסדה / צלם: אלבטרוס, צילומי אוויר

למאגר "לוויתן" תלות בייצוא וחשיבות עליונה לסגירת הסכמים עוד השנה, כך טוענים בבית ההשקעות מיטב דש ברוקראז'.

מכיוון ששותפות מאגר "תמר" פועלת להגדלת האספקה של המאגר בכ-20%, בשנת 2018 לא יצטרך המשק הישראלי מעבר ל-3 מיליארד מטר מעוקב (BCM) בשנה. מכאן, על מנת שהמממנים יסכימו להשקיע סכומי עתק בפיתוח מאגר "לוויתן", על שותפות לוויתן לחתום עם לקוח עוגן עוד השנה.

שותפות "תמר" פועלות להגדיל את יכולת האספקה של המאגר המכיל כמות של 10 טריליון מטר מעוקב (TCF) של גז בכ-20% באמצעות שני פרויקטים. הראשון הוא התקנת מדחסים, פרויקט שעלותו כ-216 מיליון דולר, והשני הוא הפיכת מאגר ים תטיס אשר כבר התרוקן למאגר אחסון ובכך ספק בעתיד גז גם ממאגר זה. המשק הישראלי צורך כיום כ-7 מיליארד מטר מעוקב של גז טבעי בשנה ובשנת 2018 צפוי לצרוך כ-11. מתוכם צפוי מאגר "תמר" לספק בשנה 8 BCM ,ולכן מעבר ל-3 מיליארד מטר מעוקב אותם תספק שותפות "לוויתן", עליה למצוא לקוחות בחול.

לפי הערכת האנליסט ערן יונגר, פיתוח המאגר והקמת ה-FPSO (הקמת מתקן צף בים לקבלה וטיפול בגז) תעלה על 6.5 מיליארד דולר, ועל מנת לגייס את המימון הנדרש, השותפויות חייבות עם לקוח גדול כבר השנה. עוד מוסיף יונגר כי ספקיות הגז "תמר" ו"לוויתן" צפויות להיות ספקיות הגז הגדולות אם לא היחידות בשנים הקרובות למתקני ההנזלה במצרים.