האם הניסוי החשוב בטיל "חץ 2" נכשל היום?

(עדכון) - במערכת הביטחון מודים כי עדיין לא ברור אם הניסוי שנערך היום במערכת "חץ 2" הצליח והאם הטיל המיירט אכן השמיד את המטרה ■ גורם ביטחוני הסביר: "רק בעוד כמה ימים, כשיפוענחו כל הנתונים, נדע איך עבד הניסוי" ■ גורם רוסי אמר כי זוהתה נפילה של טיל המטרה בים, כ-300 ק"מ מצפון לתל אביב

שעות ספורות אחרי הניסוי במערכת "חץ 2" אומר גורם ביטחוני כי עדיין לא ניתן לקבוע האם הוא הצליח. מקור ביטחוני רוסי טוען כי זוהתה נפילה בים של טיל המטרה, שלעברו שוגר הטיל המיירט, כ-300 ק"מ מצפון לתל אביב, אך הגורם הישראלי אומר כי המדיע שבידי הרוסים לא נכון בחלקו או לא מדוייק.

לדבריו הגורם הישראלי, "רק בעוד כמה ימים - כשיפוענחו כל הנתונים נדע איך עבד הניסוי". עם זאת, בשלב זה ניתן לקבוע כי כל מערכות השידור והמעקב של המערכת פעלו כמתוכנן.

הגורם הסביר כי מטרת הניסוי היא לשדרג את "מערכת חץ 2" שפותחה בשנת 2000 ונועדה במקור ליירט טילי סקאד לטווח של עד 300 ק"מ. עם זאת, הוא סירב להתייחס לשאלה האם ה"חץ 2" הופעל במהלך המלחמה האחרונה בעזה בניסיון ליירט את הרקטות ארוכות הטווח של חמאס שמגיעות לטווח של 160 ק"מ.

מערכת הגנה רב שכבתית

הבוקר ביצעו משרד הביטחון וה-MDA (מנהלת ההגנה מטילים בליסטיים של ארה"ב) יירוט ראשון מלא של מערכת "חץ 2", מול טיל מטרה אמיתי שדימה טיל בליסטי אירני דוגמת השיהאב.

"הניסוי נועד לבחון את יכולות המערכת בגרסתה החדשה, כנגד איומים עתידיים", הסבירו במשרד הביטחון. "המיירט שוגר על פי התכנית וביצע את שלבי הטיסה שתוכננו. המידע הרב שנאסף בניסוי מנותח על ידי המהנדסים".

מערכת "חץ 2" היא אחת השכבות העליונות בתפיסת ההגנה האקטיבית של מדינת ישראל הכוללת מספר פתרונות טכנולוגיים כנגד איומים שונים - מ"כיפת ברזל" בשכבה הנמוכה, "שרביט קסמים" לשכבת הביניים, "חץ 2" לשכבה גבוהה בתוך האטמוספרה ו"חץ 3" כנדבך הגבוה, שיבצע את היירוט מחוץ לאטמוספירה.

בפברואר האחרון בוצע על ידי מנהלת חומה במפא"ת (המינהל למחקר, פיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית) במשרד הביטחון יחד עם הסוכנות האמריקנית להגנה מפני טילים, ניסוי טיסה של מיירט "חץ 2" וגם ניסוי זה הושלם בהצלחה. מאחורי הפרויקט עומדים התעשייה האווירית ורפא"ל.