דנילוביץ': "אם בן-גוריון היה חי הוא היה מת עכשיו, במקום"

דיון סוער בעדכון תמ"א 35 במועצה הארצית לתכנון ובנייה ■ ראש עיריית באר-שבע: "רוצים לרצות את כולם, כאן ועכשיו. ככה לא פועלים. התכנית הזו היא פגיעה באינטרס הלאומי, בהתבססותה של מדינת ישראל"

רוביק דנילוביץ / צלם: איל יצהר
רוביק דנילוביץ / צלם: איל יצהר

דיון סוער בעדכון תמ"א 35 במועצה הארצית לתכנון ובנייה. לאחר שהמועצה החלה לדון בנושא בשעות הצהריים המוקדמות, הציגו הצדדים השונים את עמדתם לגבי עידכון התמ"א. כזכור, הארגונים הירוקים כמו החברה להגנת הטבע, ארגוני המתכננים והאדריכלים וגם המשרד להגנת הסביבה מתנגדים להגדלת שטחי הפיתוח כפי שהציע צוות העדכון לתמ"א בעוד נציגי משרד השיכון ורשות מקרקעי ישראל תומכים בהרחבת שטחי הפיתוח בהיקף שבין 5% ל-10%.

במסגרת הדיון הציגה ראש מינהל התכנון, בינת שוורץ, את המלצת הצוות הבינמשרדי שדן בנושא עדכון תמ"א 35 ואמרה כי ההמלצה קובעת גמישות של 4% מהמצב הקיים במחוזות המרכז, חיפה וירושלים וגמישות של 8% במחוזות הדרום והצפון. נציין כי עמדה זו קרובה יותר לעמדת משרד השיכון ורמ"י ומהווה שינוי לעומת ההמלצה המקורית של הצוות שעמדה על גמישות בהיקף של כ-2% בלבד.

לאחר מכן הוצגה עמדת משרד השיכון שמבקש, כאמור, להגדיל את היקף שטחי הפיתוח מעבר לגבולות הקיימים במסגרת תמ"א 35 ב-5% עד 10%. כדי לסתור את הטענה שיש מספיק שטחים מתוכננים להגדלת היצע הדיור וכי יש להסתפק בבנייה בתוך הגבולות הקיימים של תמ"א 35 הציגו במשרד השיכון נתונים המעידים על כך שמימוש תב"עות קיימות לוקח שנים ארוכות ורק 40%-60% יוצאות לפועל.

הצגת ההמלצה על-ידי שוורץ כמו גם הצגת הנתונים על-ידי משרד השיכון גררו תגובות סוערות מצד משתתפי הדיון.

חבר המועצה הארצית, איתמר בן-דוד, מנהל תחום התכנון בחברה להגנת הטבע התייחס לדברי משרד השיכון על מימוש התוכניות ואמר: "נראה כי הצוות המקצועי שהוקם, סימן מראש את המטרה מראש ו"שיחק" עם המספרים, כך שיתאימו להמלצות שלו. אחוזי המימוש שהוצגו לנו כאן הם נמוכים בכל קנה מידה. עשינו בדיקה על העיר מודיעין, ושם אחוזי המימוש עומדים על 94%, אז איך מגיעים ל-40%? ל-60%? זו דוגמא נוספת להטיה של נתונים, שנועדה לשרת מטרות מסוימות". במקביל נמסר מהחברה להגנת הטבע כי: "כל 2% של פריצה מתמ"א 35 הם הפחתה של כ-40 אלף דונם של שטחים פתוחים. פריצה של 4% ממחוזות המרכז, ירושלים וחיפה, משמעותה הפחתה של 80 אלף דונם ופריצה של 8% אחוז ממחוזות הצפון והדרום, משמעותם הפחתה של 160 אלף דונם".

ראש עיריית באר-שבע, רוביק דנילוביץ', שהשתתף בדיון אמר: "הסוגיה המרכזית הנידונה כאן מבחינתנו, היא הגדלת ההיצע באזורי הביקוש. מדינת ישראל צריכה לשאול את עצמה, מה היא בעצם רוצה שיקרה בנגב ובגליל? בנושא כזה מכריע ודרמטי, אי-אפשר לדבר רק על יחידות דיור, יש לו השלכות רחבות על תעסוקה, חינוך, תשתיות, צמצום פערים, וזה מקבל משנה חשיבות דווקא עכשיו, אחרי צוק איתן, שהדרום מלקק את הפצעים. מה שקורה כאן הוא היעדר תכנון, זה כניעה לקבוצות לחץ, ניסיון לחפות על טעויות העבר, רוצים לרצות את כולם, כאן ועכשיו. ככה לא פועלים. אם בן-גוריון היה חי, הוא היה מת עכשיו, במקום. התכנית הזו היא פגיעה באינטרס הלאומי, בהתבססותה של מדינת ישראל. צריך לבוא עם תכנית הרבה יותר גדולה ורחבה, ולא לבנות מטרופולין אחד גדול, בזמן שלנו, בנגב, אין מקום כאן יותר".

איריס האן מהמשרד להגנת הסביבה הציגה לחברי המועצה מצגת והסבירה: "מהנתונים של בינת שוורץ, אפשר לחשוב שאנחנו דומים לאוסטרליה, שופעים בשטחים פתוחים. מדינת ישראל היא מדינה צפופה, הולכת ומצטופפת עוד יותר, ומה שהוצג כאן הוא מטעה, תמונת המצב האמיתית היא ורודה הרבה פחות. הציגו לנו היום מצב בו גורמים רבים, כמו התנגדויות וחסמים שונים, מונעים מימוש של בנייה. ומה יהיה בשטחים הפתוחים, לא אותו דבר? לדעתנו, אין בסיס עובדתי מספק לשינוי כה דרמטי המוצע בגבולות המרקמים העירוניים בתמ"א. נתוני מנהל התכנון כוללים הנחות רבות ושנויות במחלוקת ועם טווח טעות עצום, ישנם פערים עצומים באשר לתשתית העובדתית. למעשה, מול נתוני מנהל התכנון, עומדים נתונים שונים בתכלית, של צוות התכנון עצמו, של מחוזות תל-אביב והמרכז, של מרכז השלטון המקומי ושל עבודות מקצועיות אחרות. לסיכום, אין הצדקה ואין לאפשר גלישה גורפת מגבולות המרקמים העירוניים של תמ"א 35, יש לבצע תיקונים ספציפיים, במרקמים בהם קיים מחסור נקודתי בעתודות דיור".

גם ראש עיריית חיפה, יונה יהב, תקף את עמדת מינהל התכנון ומשרד השיכון וכינה את התוכנית המוצעת כ"הזדכות בפועל על האתוס הציוני". עוד הוסיף יהב ואמר: "אם מנהל התכנון במשרד הפנים היה קיים ב-1948 לא הייתה קמה מדינת ישראל. הריני להבהיר, בצורה ברורה ושאינה משתמעת לשני פנים, שהקמת מאה אלף יחידות דיור נוספות במרכז הארץ, תביא להתרוקנות רבתי של צפון ודרום מדינת ישראל ותהיה הזדכות בפועל על האתוס הציוני של ארצנו ומורשת בוניה. מכיוון שמצוקת הדיור קיימת רק במדינת תל-אביב המנותקת, הרי שמאה אלף יחידות דיור נוספות, משמעותן היא מעל לחצי מיליון תושבים שיהגרו מצפון ומדרום הארץ אל תוך האזור הצפוף במזרח התיכון ומבין הצפופים בעולם".