חברות ישראליות מסתערות על הכורים הגרעיניים בעולם

מערכת סונאר של החברה הישראלית DSIT תשמש להגנה על כורים גרעיניים באירופה החברה דיווחה על עסקה שנייה בתוך שבועיים, בכמיליון דולר

מערכת הסונאר התת–ימי / צילום: באדיבות DSIT
מערכת הסונאר התת–ימי / צילום: באדיבות DSIT

התשובה הישראלית לטרור שמאיים על כורים גרעיניים ומתקנים אסטרטגיים רגישים ברחבי העולם: החברה הישראלית DSIT דיווחה אמש (ב') על עסקה שנייה בתוך שבועיים לאבטחה של כורים גרעיניים באירופה. על פי הדיווח שמסרה החברה-האם שלה, Acorn Energy שנסחרת בנאסד"ק, החברה תספק מערכות מתקדמות להגנה על תעלות שמזרימות מים לקירור ליבת הכור הגרעיני - המשמש להפקת אנרגיה. מקורות בענף העריכו את היקף העסקה במיליון דולר.

חברת DSIT עוסקת בפיתוח, בייצור ובהתקנה של סונאר המאפשר גילוי מוקדם של איומים תת-ימיים שמתקרבים למתקנים רגישים, כמו אסדות גז ונפט, גבולות ימיים, נמלים וכורים גרעיניים. מדובר בסונאר תת-ימי מסוג אקו-שילד שמותקן בקרבת המתקן המאובטח ובכוחו לאתר ממרחק רב צוללנים, צוללות או מטעני נפץ. לפני כשבועיים DSIT דיווחה על עסקה אחרת להספקת מערכות הגנה המבוססות על הסונאר אקו-שילד לכור גרעיני במדינה אחרת באירופה.

בחברה סירבו להסגיר היום פרטים על אודות הלקוחות. עם זאת, לדברי מקורות המעורבים בענף, ההתקשרות שעליה דווח הלילה נעשתה עם חברה שמפעילה עוד כורים גרעיניים רבים ברחבי היבשת. המקורות העריכו כי עסקה זו יכולה להוביל בעתיד לעסקאות נוספות של הספקת מערכות הגנה לכורים, שכיום חשופים לפיגועי טרור בתווך הימי. "יש לנו את היכולת לגלות, לעקוב ולסווג כל איום תת-ימי בצורה אוטומטית ובלי התערבות של מפעיל. הטכנולוגיה שמבוססת על סונאר דומה לזו שקיימת בהדמיית אולטרסאונד - אך בכיסוי של שטח גדול באופן משמעותי", אמר היום (ג') ל"גלובס" סמנכ"ל השיווק של החברה, דן בן דב. "תעלות שמזרימות מים לקירור ליבות הכורים מהוות חוליה חלשה, ומערכות הסונאר שלנו יכולות לסגור בצורה די טובה את הפינות האלה".

העסקאות שעליהן דיווחה DSIT בשבועיים האחרונים הן הראשונות שהחברה עושה בתחום ההגנה על כורים גרעיניים המשמשים להפקת אנרגיה. לפני כן פרסה מערכות סונאר מסוג זה גם בקרבת נמלי ים, גבולות ימיים ומתקנים רגישים אחרים בכמה מדינות ברחבי העולם, וגם בישראל.

DSIT היא לא החברה הישראלית היחידה שמכוונת כעת את פעילותה אל תחום ההגנה של כורים גרעינים, כשברקע איום הטרור העולמי מתרחב: חברת מגנ"א מערכות, שעוסקת בפיתוח של מערכות מכ"ם לגילוי וזיהוי של איומים, פועלת זה כמה שנים בתחום ההגנה של מתקנים רגישים בעולם, ובהם כורים גרעיניים ביפן וברחבי אירופה. "ארגוני טרור קיצוניים מרימים ראש, כמו דאע"ש, שלוחות של אל קאעידה ועוד, ובהרבה מדינות בעולם קיים חשש שהם יובילו פעולת טרור שבמסגרתה ישתלטו על כור גרעיני ויובילו לאסון גדול. האיום הזה מגביר את הצורך של מדינות להיערך מפניו", אמר מנכ"ל מגנ"א מערכות, חיים סיבוני.

בחברות הישראליות שמעורבות בתחום ההגנה של מתקנים רגישים אומרים כי ברחבי העולם קיימים בין 400 ל-470 כורים המשמשים להפקת אנרגיה גרעינית ועם התעצמות האיומים - אפשר שהביקוש למערכות התרעה אמינות עוד צפוי לעלות בשנים הקרובות. "משימת ההגנה על כורים שנמצאים בסמוך לים, אגמים, או נהרות היא משימה מורכבת ומחייבת יכולת לזהות בשלבים מוקדמים מאוד אדם בודד שמצליח להתקרב לאזור המאובטח - בין אם מדובר בצוללן או בשחיין. כל הצלחה של ניסיון פיגוע כזה עלולה לשאת תוצאה קטסטרופלית. בעולם כבר מבינים את האיומים האלה וחלק מהמדינות נערכות כדי להתמודד איתם", אמר סיבוני.