יצרו דאע"ש מאין

הערב תסתיים הסדרה של צבי יחזקאלי בחדשות 10 על הארגון שמסעיר את העולם

דאע"ש / צילום: רויטרס
דאע"ש / צילום: רויטרס

דאע"ש - פרק אחרון, יום ד' 20:40 (לערך), ערוץ 10

הערב (ד') תסתיים הסדרה התיעודית של צבי יחזקאלי בחדשות 10 אודות הארגון שמסעיר את העולם.

עבור הצופה הסביר מדובר בסדרה מרתקת שמנסה לא רק לזעזע, אלא גם לנסות ולפצח את המכניזם של התנועה. עבור צופה מקצועי יותר יש כאן גם הנאה מהאופן שבו יצרו "יש מאין" או במקרה דנן "דאע"ש מאין", סדרה תיעודית.

למזלו של יחזקאלי היו לו בארכיון חומרים שצילם לפניי שנתיים באירופה ושהפכו לפתע לרלוונטיים על רקע מותם של חלק מהמרואיינים כ"שאהידים" בשורות הארגון. הוא הוסיף לכך חומרים חדשותיים עדכניים ואת הבנתו העמוקה בנושא, והתוצאה הייתה סדרה יומית מרתקת בת 4 פרקים.

אז מה חסר? הפרק החמישי: זה שבו מנסים להעריך מה יילד יום: קטונתי מלפרש את פלגי האסלאם השונים כיחזקאלי, אבל כשאני רואה איך כל מעצמות העולם מנסות לכונן קואליציה נגד ארגון ש-90% מלוחמיו ניתנים לחיסול בפצצה אחת, אני מתחיל לחשוש שמדובר במצג-שווא שנוח מאוד לכולם: מה לאמריקאים ולאירופים להתעמת עם הגרעין האיראני, המימון הקטארי לטרור או האסלאם הקיצוני באירופה, כשאותו דאע"ש נוצץ במרחקים כשלט ניאון בוהק שמסמא את עין הציבור, עד שנדמה שאלמלא היה קיים ארגון כזה, היה צריך להמציא אותו.

הפן הזה חסר לי מאוד (גם אם התחקיר העיתונאי היה מגיע למסקנות אחרות כמובן). בהיעדרו, גלשה הסדרה הטובה הזאת לפורנוגרפיה גרידא, היצר המציצני לראות מרואיין שמדבר, והופ - בפריים הבא הוא כבר מוכרז כשאהיד.

במילים אחרות: את פשיטת החי"ר של יחזקאלי בעומק האויב, צריך היה לגבות עם נדב אייל, שיביא את הזווית הבינלאומית, ואולי גם עם סיוע מרביב דרוקר, שהיה בודק עד כמה מודאגים בישראל מההתקרבות בין המערב לקיצוניים השיעיים של איראן, שעל רקע דאע"ש נראים לפתע כמתונים.

* ציון: 8

על זיכרון וגורל

"זיכרון גורלי 2012", יום ד' 20:05, ערוץ "הוט גולד"

היה היה פעם סרט פעולה נהדר באותו השם: הגיבור היה ארנולד שוורצנגר (בהופעתו הקולנועית הטובה ביותר), רעייתו הבוגדנית הייתה שרון סטון, והתוצאה הייתה פשוט פנטסטית.

יותר מ-20 שנה אחרי הסרט ההוא, החליטו בהוליווד לחדש, והתוצאה כמעט קטסטרופלית: לא קולין פארל (במיוחד לא קולין פארל!) ולא קייט בקינסייל מצילים את הסרט הזה מהשוואה לא מחמיאה למקור המצוין, השוואה שאפילו רק למענה כדאי לצפות בסרט הזה פעם אחת.

* ציון: 6