פשרה בייצוגית: ישראייר תעניק ללקוחות בזק הנחה על נופש

ישראייר פרסמה מבצע ללקוחות בזק, מבלי לציין כי ההטבה מצריכה הזמנה בסכום מינימלי ■ תעניק ללקוחות בזק 5% הנחה על חבילת נופש לחו"ל או לאילת

מטוס ישראייר / צלם: תמר מצפי
מטוס ישראייר / צלם: תמר מצפי

חברת התעופה ישראייר תעניק במשך חודשיים ללקוחות בזק הנחה בשיעור 5% על רכישת חבילת נופש זוגית לחו"ל או לאילת - כך נקבע במסגרת הסכם פשרה שאושר בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, והביא לסיומה של תביעה ייצוגית שהוגשה נגד ישראייר לפני כשנה, בטענה להטעיית צרכנים במסגרת מבצע שהוצע ללקוחות בזק.

על-פי הסכם הפשרה, ההנחה תחול על רכישת חבילת נופש זוגית - טיסות הלוך ושוב ומלון - לחו"ל או לאילת, שתבוצע במישרין מול ישראייר באמצעות מוקד ההזמנות הטלפוני שלה בלבד, ולא באמצעות סוכן נסיעות.

עוד הוסכם כי ההנחה תחול לגבי חבילת נופש זוגית לחו"ל או לאילת בחודשים נובמבר ודצמבר 2014, בכפוף לזמינות מקומות בתאריכים המבוקשים.

ההנחה תהיה על המחירים המתפרסמים לקהל הרחב, בפרסומים שעורכת ישראייר, ולא תחול על מחירים להזמנה ישירות דרך אתר האינטרנט. כמו כן, לא יותר כפל הנחות/מבצעים על ההזמנה.

הנחה עם תנאים נסתרים

הסכם הפשרה הוגש במסגרת תביעתה הייצוגית של הלקוחה שרה כהן נגד ישראייר, באמצעות עו"ד יוסף קלו, בה נטען כי ישראייר פרסמה הצעה ללקוחות בזק, במסגרתה הוצע להם להזמין חבילות נופש זוגיות לחו"ל במהלך החודשים יוני-יולי 2013 בהנחה בשיעור 100 דולר מן המחירים לקהל הרחב, או חבילות נופש זוגיות לאילת בהנחה בשיעור 300 שקל מן המחירים לקהל הרחב.

לטענת כהן, ישראייר לא גילתה במסגרת הפרסום כי ניצול ההטבות שפורסמו מותנה בהזמנת חופשה לחו"ל בסכום מינימלי של 1,000 דולר או חופשה לאילת בסכום מינימלי של 3,000 שקל.

תנאים מוקדמים אלה התבררו לה, לטענתה, רק כאשר ביקשה לנצל את ההטבות במסגרת הזמנת חופשה בשווי 888 דולר לוורנה וחופשה בשווי 2,098 שקל לאילת. בסופו של יום הזמינה כהן חופשה זוגית לוורנה במחיר 835 דולר (לאחר קבלת 6% הנחה בהיותה חברת מועדון "חבר").

התנהלות זו, טענה כהן בתביעתה, מהווה הטעיה (חוזית ונזיקית), הפרת חובת הגילוי, הצגת מצג-שווא רשלני וניהול משא-ומתן בחוסר תום-לב. בנוסף, נטען, יש בה משום התעשרות שלא כדין של קבוצת ישראייר על חשבון לקוחות בזק.

ישראייר לא הגישה תגובה לבקשת אישור תביעתה של כהן כייצוגית, וזאת על רקע משא-ומתן לפשרה שניהלו עמה, ואשר הוביל להסדר הפשרה.

במסגרת הבקשה המשותפת שהגישו הצדדים לאישור הסדר הפשרה, ציינו כי מחיר אופייני של חבילת נופש זוגית בחו"ל נע בין 700 דולר ל-3,200 דולר, כך שהנחה בשיעור 5% מגלמת הטבה בשווי 35 דולר ל-160 דולר לחבילה.

כן ציינו כי מחיר אופייני של חבילת נופש זוגית באילת נע בין 2,000 שקל ל-6,000 שקל - כך שהנחה בשיעור 5% מגלמת הטבה בשווי 300-100 שקל לחבילה.

הצדדים המליצו עוד כי ישראייר תישא בשכר-טרחה בא-כוחה של כהן, בסך 18,000 שקל בתוספת מע"מ, ובגמול לכהן עצמה בסך 12,000 שקל.

סגן הנשיאה, השופט יצחק ענבר, קיבל כאמור את הסדר הפשרה, תוך שהוא מציין כי הסכומים שנקבעו בו סבירים.