עוד מלחמה? ארה"ב מחדשת אזהרת מסע חמורה לישראל

האזהרה - "בגלל הפוטנציאל לאלימות וחידוש מעשי האיבה" ■ הנוסח יוצר רושם של מדינה במלחמה: "אם אתם נוסעים, ודאו מיקומו של המקלט הקרוב", או: "אם אתם רוצים לעזוב את ישראל, דאגו לעצמכם"

צוק איתן / צילום: רויטרס
צוק איתן / צילום: רויטרס

דווקא לאחר סיום המלחמה בעזה, חידש משרד החוץ האמריקאי את אזהרת המסע המשותפת לישראל, לגדה המערבית ולעזה. האזהרה החדשה, שעלתה אמש לאתר הסטייט דיפרטמנט, מחליפה את קודמתה, שראתה אור ב-21 ביולי, בעיצומו של מבצע צוק איתן, אך ניסוחה עלול לעורר רושם שהמלחמה עדיין משתוללת במלואה עוזה. האזהרה מאזכרת מקלטים, פינוי אזרחים בעת חירום ומסכות גז.

התגובה הספונטנית של קורא, שאינו בקיא במתרחש, עלולה להיות: לא אכניס את הראש למיטה החולה הזו. יהודי אמריקאי, שעומד לצאת לישראל לביקור משפחתי בימים הקרובים, תהה: האם ממשל אובמה יודע משהו שאנחנו לא יודעים?

ההודעה מציינת, שהסטייט דיפרטמנט מזהיר מפני נסיעה לישראל ולשטחים בגלל "הסביבה הביטחונית הסבוכה שם והפוטנציאל לאלימות ולחידוש מעשי האיבה".

הנוסח מעורר האימה עלול להקשות על חידוש זרם התיירים מארה"ב לישראל, שנחלש מאוד בגלל "צוק איתן". יתר על כן, חברות ביטוח אמריקאיות אינן נוהגות לבטח נוסעים למדינות שהסטייט דיפרטמנט מזהיר מפני ביקור בהן, דבר שעלול לפגוע בביקורים של אנשי עסקים. בעבר נהגה שגרירות ישראל בוושינגטון למחות באזני הממשל על אזהרות מסע קשות, אך לא ברור אם השגרירות נהגה כך גם עתה. בתשובה לפניית "גלובס" הודיעה השגרירות, שהיא מעדיפה לא להתייחס לנושא.

"במהלך העימות האחרון בין ישראל לארגוני הטרור בעזה, הגיעו רקטות ארוכות-טווח רבות, ששוגרו מעזה, למקומות רבים בישראל ובגדה המערבית, לרבות תל-אביב, ירושלים וערים אחרות בצפון ובדרום", נאמר במסמך. "הפסקת אש הוכרזה ב-26 באוגוסט ונכון ל-10 בפסטמבר, היא מחזיקה מעמד. מערכת 'כיפת ברזל הצליחה ליירט בהצלחה רקטות רבות, אך בכמה מקרים הטילים המיירטים גרמו נזקים ופציעות".

"אזרחים אמריקאים שמבקרים בישראל, או אזרחי ארה"ב שמתגוררים במדינה ובגדה המערבית, צריכים לוודא שהם מודעים למיקומו של המקלט הקרוב או מבנים מוגנים אחרים", מתריעה אזהרת הנוסעים. היא קוראת לאזרחים האמריקאים לחפש באינטרנט רשימת מקלטים ציבוריים או לבדוק מיקומם אצל עובדי המלונות שבהם הם שוהים. "אנו ממליצים להישמע להוראות פיקוד העורף על ההתנהגות הנאותה במקרה של התקפת רקטות או משברים אחרים". המסמך מנוסח כאילו לא היתה הפסקת אש מעולם.

ההודעה מציינת, שנתב"ג פתוח לטיסות מסחריות ופועל כסדרו, "אם כי עיכובים או ביטולי טיסות עלולים להתרחש", אך, בקטע שעלול להעלות אסוסיאציות על הימים האחרונים של סייגון לפני נפילתה לידי הווייטקונג, בסוף מלחמת וייטנאם, היא מדגישה: "אזרחים אמריקאים שמבקשים לעזוב את ישראל, הגדה המערבית או רצועת עזה צריכים לטפל בעצמם בסידורי הנסיעה שלהם. מבצעי פינוי (של אזרחים אמריקאים) ביזמת הממשל האמריקאי נערכים רק כאשר אין חלופות של טיסות מסחריות. היעדר דרכון אמריקאי תקף עלול לפגוע ביכולתם של אזרחי ארה"ב לעזוב את המדינה ולפגוע ביכולת השגרירות או הקונסוליה (של ארה"ב) לספק סיוע".

המסמך ממליץ לנוסעים להביא בחשבון במכלול שיקוליהם את התקנות הפנימיות שמסדירות נסיעות בתוך ישראל של עובדי השגרירות האמריקאית בת-אביב והקונסוליה בירושלים. בין התקנות: יש הגבלות על נסיעות לדרום ישראל, לרבות באר-שבע ואזורים שמדרום לבאר-שבע, "בגלל המצב הבטחוני". כמו כן, אסורה כל נסיעה מדרום לאשדוד. ועוד: על עובדי הממשל האמריקאי בישראל נאסר לנסוע באוטובוסים בכל מקום בישראל או בגדה המערבית "בגלל התקפות שהיו בעבר על התחבורה הציבורית".

אזהרת הנוסעים מזכירה, שממשלת ישראל חילקה מסכות גז לאזרחים החל ב-2010, אך הפסיקה לעשות זאת בתחילת השנה "בתגובה על התפתחויות אזוריות". בכל זאת, המסמך מדגיש, כי מבקרים וזרים שמתגורים בישראל אינם זכאים לקבל מסכות והם יכולים לרכוש אותן באופן פרטי אם רצונם בכך. (כאמור, למרות שהממשלה חדלה לספק מסכות גז). וכדי להסיר ספק, מדגישה אזהרת הנוסעים שהשגרירות בתל-אביב והקונסוליה בירושלים אינן מספקות מסכות גז לאנשים שאינם עובדי הממשל האמריקאי או בני משפחותיהם.

בשבח נדיר מציין המסמך, שתנאי הבטחון האישי באוזרים מטרופוליטניים גדולים בישראל שווים, או טובים יותר, לאלה ששוררים בערים גדולות אחרות בעולם. אך בירושלים, אזרחים אמריקאים "צריכים להיות מודעים לאין ספור מתיחויות פוליטיות, תרבותיות ודתיות שחילחלו לעיר".

ובקטע שמופיע בכל אזהרות הנוסעים האחרונות נאמר: "אזרחים אמריקאים מסוימים, שמחזיקים (גם) בדרכון ישראלי, או בתעודת זהות פלסטינית, או שהם מוסלמים או ממוצא ערבי, התנסו בקשיים משמעותיים בכניסה לישראל או לגדה המערבית או ביציאה מהן".