הרווח של תשובה, הפספוס של נושי דלק נדל"ן: עסקת רודשף

(עדכון) - הרוכשת היא קרן תשתיות אירופית בשם Antin Infrastructures Partners, שתשלם עבור רשת תחנות הדרך הבריטית כ-900 מיליון שקל במזומן

אסי ברטפלד / צלם: אוריה תדמור
אסי ברטפלד / צלם: אוריה תדמור

קבוצת דלק חתמה בסוף השבוע על הסכם מחייב למכירת כל החזקותיה ברשת תחנות התדלוק וחנויות הנוחיות הבריטית רודשף (Roadchef) לקרן התשתיות האירופית Antin Infrastructures Partners. התמורה שתתקבל מהעסקה תעמוד על כ-153 מיליון אירו (כ-900 מיליון שקל), שישולמו במזומן. המהלך מהווה חוליה נוספת ולא אחרונה בהליך שינוי המיקוד העסקי של קבוצת דלק, מחברת החזקות בעלת השקעות בתחומי פעילות מגוונים לקבוצה הממוקדת בתחום האנרגיה וחיפושי הגז והנפט.

במקביל, דיווחה היום קבוצת דלק - שבשליטת יצחק תשובה ובניהול אסי ברטפלד - כי קיבלה את התשלום השני בגין מכירת החברה הבת דלק אירופה לקרן הזרה TDR בהיקף של כ-90 מיליון אירו (כ-420 מיליון שקל). התשלום הוקדם בשנה, והוא מגיע בעקבות תשלום של 90 מיליון אירו שכבר הועבר לדלק עם ביצוע העסקה. לצד זאת, ממומנת העסקה גם באמצעות הלוואת מוכר ל-5 שנים שכוללת את יתרת התשלום - 175 מיליון אירו.

בדלק הביעו היום שביעות רצון מהעסקה ברודשף והקדמת התשלום השני בעסקת דלק אירופה. "סוף שבוע מוצלח עבר על קבוצת דלק שבסיומו יתווספו לקופתה כ-1.3 מיליארד שקל", נכתב בהודעת בחברה. "בחודשים האחרונים השלימה הקבוצה סדרת מימושים מוצלחים בהיקף כולל של כ-4.2 מיליארד שקל, שיניבו לקופתה תזרים מזומנים של כ-2.5 מיליארד שקל".

בניגוד לעסקאות אחרות שמובילה דלק, ובראשן מכירת הפניקס, מימוש ההחזקה ברודשף צפוי להסתיים מהר, ולהניב לחברה רווח נאה. על פי הדיווח היום, "ההסכם אינו כולל תנאים מתלים ומועד ההשלמה צפוי להתקיים בסוף ספטמבר 2014. במועד השלמת העסקה תשולם התמורה במלואה". עם זאת, בדלק מציינים ש"אין ודאות מלאה כי העסקה תושלם". על פי הדיווח, כשתושלם העסקה צפויה דלק להכיר ברווח שנאמד בשלב זה בכ-220 מיליון שקל.

רודשף מחזיקה ב-28 תחנות שירות העוסקות בעיקר במכירת דלק, קמעונאות והסעדה בצדי כבישים מהירים באנגליה. החברה נרכשה בשנת 2007 על ידי קבוצת דלק שהחזיקה ב-25% מהמניות, והחברה הבת דאז, דלק נדל"ן, שחזיקה ב-75%. בשנים הבאות הסבה רודשף הפסדים כבדים לרוכשות, כאשר בד בבד הורע מצבה של דלק נדל"ן, עד שזו קרסה (לאחר שפוצלה מקבוצת דלק) וביצעה הסדר חוב ענק שכלל תספורת של כ-70% למחזיקי האג"ח, על חוב בהיקף של 2.1 מיליארד שקל.

בתחילת 2011, עוד קודם להסדר החוב, אך לאחר שדלק נדל"ן כבר הייתה נתונה בקשיים, רכשה קבוצת דלק את מניותיה ברודשף, במחיר ששיקף לרודשף שווי של כ-115 מיליון ליש"ט - כ-25% פחות ממחיר העסקה הנוכחי. בדיעבד, רכישת מניות רודשף הייתה מוצלחת במיוחד עבור קבוצת דלק והרבה פחות עבור דלק נדל"ן ונושיה. עם זאת, בשנים שעברו מאז שרכשה את מלוא מניות דלק נדל"ן, קבוצת דלק השקיעה סכומים נוספים לא זניחים בהשבחת רודשף. אגב, מתעניינת נוספת ברכישת רודשף לאחרונה, הייתה ככל הידוע קרן אייפקס הבריטית.

מסע מימושים נרחב

כאמור, לפני מספר חודשים פצחה קבוצת דלק במסע מימושים נרחב, הכולל את כל הפעילויות שאינן בעסקי האנרגיה והחיפושים שלה ישראל. מדובר במכירה שבוצעה כבר של מרבית החזקותיה בחברת הזיקוק דלק US בתמורה לכ-4 מיליארד שקל (נותרה עם 7.5% מהמניות שתימכרנה בעתיד); מכירת החזקותיה בדלק אירופה לקרן TDR בתמורה לכ-1.7 מיליארד שקל; ומכירת החזקותיה בחברת הנוסטרו ברק קפיטל לשותפה אייל בקשי בתמורה לכ-234 מיליון שקל. בנוסף, החברה חתמה על הסכמים למכירת 34% ממניות חברת הביטוח האמריקאית ריפבליק בתמורה לכ-275 מיליון שקל, ולמכירת 47% ממניות קבוצת הביטוח הפניקס למשפחת קושנר בתמורה לכ-1.7 מיליארד שקל.

בקבוצת דלק, בניהולו של אסי ברטפלד, מעוניינים לממש החזקות נוספות ובראשן חברת הנדסת התפלה IDE (המוחזקת בחלקים שווים עם כיל). גם ההחזקה הפיננסית שנותרה בחברת דלק רכב, שבשליטת גיל אגמון (24.2%) עומדת למכירה.

בדוחותיה למחצית הראשונה של 2014 דיווחה הקבוצה כי מהלך המימוש האגרסיבי נעשה גם במחיר הפסדי הון גדולים - שהסתכמו בהפחתות של כ-984 מיליון שקל במחצית הראשונה של השנה.

מבול המימושים של קבוצת דלק
 מבול המימושים של קבוצת דלק