קציני וחיילי 8200 כתבו מכתב סרבנות לפעולות נגד פלסטינים

43 קצינים וחיילי מילואים מיחידת המודיעין: "אנו מסרבים להמשיך ולהיות כלי להעמקת השלטון הצבאי בשטחים הכבושים" ■ "המידע שנאסף ונאגר פוגע בחפים מפשע ומשמש לרדיפה פוליטית וליצירת פירוד בחברה הפלסטינית"

חיילים / צילום: רויטרס
חיילים / צילום: רויטרס

43 קצינים וחיילי מילואים בעבר ובהווה ביחידת המודיעין 8200 שלחו מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, לרמטכ"ל בני גנץ ולראש אמ"ן כוכבי ובו הצהירו כי יסרבו "לקחת חלק בפעולות נגד פלסטינים".

"אנו מסרבים להמשיך ולהיות כלי להעמקת השלטון הצבאי בשטחים הכבושים", כתבו החיילים במכתבם. "במהלך השירות הצבאי למדנו כי המודיעין הוא חלק בלתי נפרד מהשליטה הצבאית בשטחים, והמידע שנאסף ונאגר פוגע בחפים מפשע ומשמש לרדיפה פוליטית וליצירת פירוד בחברה הפלסטינית".

החיילים קובלים על כך שהאוכלוסייה הפלסטינית חשופה לאמצעי ריגול ומעקב של המודיעין הישראלי ללא שום פיקוח. "בניגוד לאזרחים ישראלים או אזרחי מדינות אחרות, אין פיקוח על שיטות האיסוף, המעקב והשימוש במידע המודיעיני ביחס לפלסטינים - בין אם הם מעורבים באלימות ובין אם לא.

"קיימת תפיסה שהשירות בחיל המודיעין נטול דילמות מוסריות ותורם אך ורק לצמצום האלימות והפגיעה בחפים מפשע", כתבו במכתב, "אולם במהלך השירות הצבאי למדנו כי המודיעין הוא חלק בלתי נפרד מהשליטה הצבאית בשטחים".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "יחידה 8200 פועלת מיום הקמתה לאיסוף מודיעין המאפשר לצה"ל וגופי הביטחון למלא את משימותיהם, ומסייע מדי יום בהגנה על אזרחי מדינת ישראל. היחידה פועלת באמצעים מגוונים ובזירות רבות, תוך הפעלת שיטות וכללים המכוונים לצורכי המודיעין ולצרכיו בלבד.

"המשרתים ביחידה מוכשרים לאחר תהליך איתור קפדני, בהכשרה שאין לה אח ורע בקהילת המודיעין בארץ ובעולם, במהלכה, מוטמע בתכנים הנלמדים דגש מיוחד על תחומי האתיקה, המוסר ונהלי העבודה. הללו מיושמים הלכה למעשה במהלך שירותם של החיילים והקצינים ביחידה, ואלו זוכים לבקרה מתמדת של מפקדים בדרגות שונות.

"הטענות הקונקרטיות העולות בכתבה אינן מוכרות באגף המודיעין. פניית החתומים לכאורה על מכתב זה לכלי התקשורת, בטרם הפנו טענותיהם אל מפקדיהם או אל הגורמים הרלוונטיים בצה"ל, תמוהה ומעלה ספק באשר לרצינות הטענות. לאורך השנים, ובשנים האחרונות במיוחד, זוכה היחידה להערכה יום-יומית שפעמים רבות באה לידי ביטוי באותות הערכה, צל"שים ופרסי ביטחון ישראל. באשר לטענות הנוגעות לפגיעה בחפים מפשע, הרי שתהליך אישור המטרות בצה"ל הנו ארוך וקפדני המביא בחשבון גם את נושא הבלתי מעורבים", נמסר מדובר צה"ל.