"נשרת בגאווה": מאות יוצאי 8200 חתמו על מכתב נגד הסרבנים

חייל המשרת בסדיר אמר לחדשות 2 Online: "הם הורסים לנו את השם, לא מספיק יש לנו אויבים בעולם?" ■ קצין ביחידה: "אנחנו יודעים טוב מאוד מה אנחנו עושים ובטוחים בעצמנו, הם לא יצליחו לשנות את זה"

חיילי צה"ל / צילום: רויטרס
חיילי צה"ל / צילום: רויטרס

המכתב שבו הכריזו 43 חיילים וקצינים במילואים ביחידת 8200 של חיל המודיעין כי הם "מסרבים להמשיך ולהיות כלי להעמקת השלטון הצבאי בשטחים הכבושים", עורר זעם רב בקרב חבריהם ליחידה שלא מבינים מאיפה נובע המהלך מעורר המחלוקת. "אנחנו חושבים שמישהו עומד מאחורי זה, אנשים לא סתם מתארגנים פתאום", אמר חייל המשרת ביחידה.

"דיברנו על זה כל הזמן במשך סוף השבוע, אנחנו לא מבינים מאיפה זה בא", אמר החייל לחדשות 2 Online. "פתאום באמצע שום מקום, אחרי שנים שזו היחידה מספר 1, מתחילים ללכלך. זה הכול פוליטי, יש מישהו שמניע אותם".

הוא הדגיש כי חשוב לזכור שמדובר בקומץ קטן: "אנשים ממש מקללים אותם, הם הורסים לנו את השם. לא מספיק יש לנו אויבים בעולם? הם מלבים את זה".

"זה נפל עלינו כרעם ביום בהיר"

חייל נוסף ביחידה סיפר כי "גם המפקדים שלנו לא הבינו מאיפה זה בא פתאום. לנו זה מריח מאוד מסריח. אנחנו עושים את אחד התפקידים הכי משמעותיים בצבא ואף אחד לא יודע מה אנחנו עושים, אז איך הם מעזים לפתוח את הפה ועוד על דברים שקריים שהוצאו מהקשרם לחלוטין. זה נפל עלינו כרעם ביום בהיר".

קצין ב-8200 הבהיר כי אנשי היחידה לא יתנו לסערה שהתפתחה לפגוע בתחושת השליחות: "אנחנו יודעים טוב מאוד מה אנחנו עושים ואנחנו בטוחים בעצמנו. בטח שלא כמה עשרות אנשים, שאני לא יודע מה המניע שלהם, יצליחו לשנות את זה".

במהלך סוף השבוע חתמו מאות מיוצאי 8200 על מכתב תגובה לסרבנים, שאותו שלחו לראש הממשלה נתניהו, לשר הביטחון יעלון, לרמטכ"ל גנץ, לראש אגף המודיעין אביב כוכבי ולמפקד היחידה.

"אנו, בוגרי יחידה 8200, חיילי וחיילות מילואים בעבר ובהווה, מבקשים להביע זעזוע, שאט נפש והתנערות מוחלטת ממכתבם המצער של חברינו וחברותינו ליחידה, שבחרו בדרך הסרבנות הפוליטית והצהירו כי לא יהיו מוכנים לשרת יותר ביחידה", כתבו המוחים. "לסרבנות פוליטית אין מקום בצבא בכלל וביחידה 8200 בפרט".

מכתב התגובה: "נמשיך להתייצב בכבוד ובגאווה לשירות בכל זמן"

"משעה שאנו כחיילי המילואים נקראים לדגל, אנו שמים בצד את נטיותינו ודעותינו הפוליטיות ובאים לשרת את המדינה", הדגישו מאות החותמים. "כך ראוי שיעשה כל חייל, בוודאי ביחידה כמו שלנו. צר לנו שחברינו עושים שימוש פוליטי וציני בחובתם החוקית והמוסרית לשרת את היחידה במילואים, חובה שהיא בעינינו גם זכות נעלה ביותר, ומבקשים לקעקע את פעולותיה והישגיה בהגנה על ביטחון המדינה ותושביה".

על התיאורים הקשים של ההתנהלות ביחידה, כפי שעלו ממכתב הסרבנים, אמרו: "כמי שמכירים את היחידה במשך שנים רבות, איננו יכולים להשלים עם ההאשמות בדבר היעדר כללים אתיים ומוסריים בעבודת המודיעין ביחידה. כבר בימינו הראשונים ביחידה למדנו את חשיבות כללי המעקב והאיסוף בהתאם לסטנדרטים מקצועיים גבוהים. בשירותנו בסדיר ובמילואים היינו עדים למקרים רבים בהם הפעלת היכולות המודיעיניות של היחידה הביאה לשמירה על חיי אדם בשני הצדדים. יתר על כן, גם כאשר עולות דילמות מוסריות במהלך העבודה, ואף בימי לחימה, היינו ועודנו עדים להתמודדות בוגרת ואחראית התואמת את כללי המשפט הבינלאומי והקוד האתי והמוסרי של הצבא".

את מכתבם סיימו בהתחייבות להמשיך ולהתייצב לשירות מילואים: "אנו, משרתי המילואים של 8200, מבקשים להודיע בזאת שנמשיך להתייצב בכבוד ובגאווה לשירות בכל זמן שיידרש".