פסגות: צפו לייקור זניח בריבית המשכנתאות, השוק לא יתקרר

מנהל מחלקת המחקר של פסגות מנתח את השלכות ההגבלה החדשה של בנק ישראל בשוק המשכנתאות ■ "בנק ישראל רוצה הבנקים יציבים אם יהיה משבר מקרו גדול" ■ IBI: "גם ירידה של 20% במחירי הדירות לא תפגע בבנקים"

אתר הבנייה ביהוד / צילום: תמר מצפי
אתר הבנייה ביהוד / צילום: תמר מצפי

הבנקים יפצו על הפגיעה הצפויה בהם בעקבות הגבלות המשכנתא החדשות של בנק ישראל, אולם המהלך לא צפוי לקרר את שוק המשכנתאות. כך מעריך טרנס קלינגמן, מנהל מחלקת המחקר של פסגות המסקר את מניות הבנקים, בשיחה עם "גלובס".

"אם הבנקים יגלגלו את ההגבלות באופן מלא על הלקוחות אז הם יעלו את מרווח הריביות בכ-10%", אומר קלינגמן. המשמעות היא העלאת ריביות המשכנתאות באופן זניח יחסית; כך, למשל, אם ריבית הפריים במשכנתאות גבוהה ב-1.5% מריבית הבסיס של בנק ישראל, הרי שההגבלה החדשה עלולה לייקר את המרווח הזה ל-1.65%.

- האם הבנקים יגלגלו את הכל על הלקוח?

"בעבר, כשבנק ישראל הטיל הגבלות דומות, הבנקים הצליחו לקבל פיצוי חלקי אבל לא מלא. הייתה העלאת מרווח אבל יש תחרות בשוק שמשאירה את הריביות נמוכות".

קלינגמן מעריך כי "יכול להיות שזה יפגע במחזורי המשכנתאות כי זה כמו לקחת משכנתא חדשה והבנק ייקר את המרווחים".

- מה בנק ישראל מנסה להשיג כאן?

"לדעתי הוא רוצה שהבנקים ירתקו יותר הון נגד תיק האשראי לדיור שצמח במידה ניכרת בשנים האחרונות ורוצה לדאוג שהבנקים יציבים אם יהיה מתישהו משבר מקרו גדול. בעקיפין הוא גם מדכא את הביקוש למשכנתאות".

- אבל הוא מנסה להשיג את המטרה הזו כבר 4 שנים. מה השתנה פתאום?

"זו שאלה שצריך להפנות לבנק ישראל. כשמסתכלים על זה, שיעור המימון לדירות בישראל הוא מהנמוכים בעולם. אנשים מביאים גם 50% משווי הדירה כהון עצמי. בכל מדינה אחרת כמו אוסטרליה ואנגליה וקנדה - שחוו עליות מחירים חדות - אנשים גם לוקחים שם 80% משכנתא. ממוצע הביצוע של התיקים בבנקים מבחינת LTV (רש"ת: Loan to Value - ע.ב.י) הוא 52%. נכון שזוגות צעירים יכולים להתמנף עד 75% מערך הדירה, אבל הבנקים צריכים לרתק יותר הון כנגד זה ומעלים את הריביות אז זה פחות משתלם".

- הצעדים הקודמים לא הועילו לצינון השוק, למה שהפעם זה יצליח?

"בנק ישראל לא מנסה לקרר את שוק המשכנתאות אלא להגדיל עוד פעם את הרזרבות של הבנקים. הוא כבר מבין שהוא לא יכול לקרר את שוק המשכנתאות, בייחוד שהוא הוריד את הריבית ל-0.25% לאחרונה שזה מוסיף עוד דלק לשוק".

- תגובתך לירידות במניות הבנקים היום בבורסה...

"השוק מעניש את מזרחי טפחות הכי הרבה וזה מוצדק כי זה הבנק הכי חשוף לשוק המשכנתאות; דיסקונט הכי פחות חשוף. הירידות היום מוצדקות אבל לאורך זמן הבנקים ימצאו דרך לפצות את עצמם באמצעות העלאת מרווח הריביות".

IBI: "גם ירידה של 20% במחירי הדירות לא תפגע בבנקים"

עדי סקופ, אנליסט הבנקים של בית ההשקעות IBI, מסר היום בהודעה לתקשורת כי ההגבלה החדה של בנק ישראל צפויה להוריד את הביקוש למשכנתאות.

"תיקי האשראי למשכנתאות בבנקים הם בעלי LTV של כ-50-60%. מדובר בשיעורי מינוף מהנמוכים בעולם", אמר סקופ. "אפילו ירידה של 20% במחירי הדירות לא צפויה לפגוע בהון העצמי של הבנקים. גידול בהפרשות להפסדי אשראי עלולים לקפוץ מדרגה בתסריט של מיתון, אך עם שיעורי LTV נמוכים, הסכנה לפגיעה פרמננטית בהון נמוכה יותר מיתר תיקי האשראי של הבנקים. בהקשר זה נזכיר כי הפסדי האשראי בשנים האחרונות במגזר המשכנתאות היו אפסיות. מדובר בצעד משלים להפחתות הריבית האחרונות. מצד אחד, ירידת הריבית מלבה את שוק הנדל"ן. מצד שני, הגדלת דרישות ההון מהבנקים צפויה לצנן את הביקושים".