הטייקון הברזילאי בטיסטה מואשם בהונאת משקיעים

משרד התובע בריו דה ז'נרו מאשים את אייק בטיסטה כי לפני שנתיים הבטיח להשקיע מיליארד דולר בחברת הנפט OGX שבבעלותו אם מחיר המניה יירד מתחת לרמה מסוימת, אך לא ביצע את ההשקעה על אף שהמניות ירדו

אייק בטיסטה / צילום: רויטרס
אייק בטיסטה / צילום: רויטרס

תובעים פדרליים בברזיל הגישו כתב אישום פלילי בגין מניפולציה של השוק נגד הטייקון שירד מגדולתו, אייק בטיסטה. כמו כן מבקשים התובעים להקפיא נכסים פיננסיים ואחרים של בטיסטה בשווי כולל של 1.5 מיליארד ריאל (641 מיליון דולר).

אתמול (שבת) הודיע משרד התובע בריו דה ז'נרו כי הוא מאשים את בטיסטה בהונאת משקיעים באמצעות הבטחה "כוזבת" לפני שנתיים להשקיע מיליארד דולר בחברת הנפט OGX, ששמה הנוכחי הוא אולאו א גז פרטיסיפקוס (Oleo e Gas Participacoes), אם מחיר המניה יירד אל מתחת לרמה מסוימת.

בטיסטה לא ביצע את המכירה שהבטיח, על אף שהמניות ירדו לרמה האמורה. בטיסטה אמר כי לא ביצע את ההשקעה מאחר שמצבה של החברה השתנה לאחר ההבטחה.

בטיסטה מואשם גם כי השתמש אשתקד מספר פעמים במידע סודי כדי לרשום רווחים בסך 236 מיליון ריאל באמצעות מכירת מניות החברה, על-פי הודעת התובע.

אם יורשע, עלול בטיסטה לקבל עונש של עד 13 שנות מאסר.

אחד מנציגי קבוצת EBX של בטיסטה מסר כי הקבוצה לא תגיב על סעיפי האישום. בכמה הודעות שפורסמו בעבר על הפרשה הכחיש בטיסטה כי עבר על החוק.

באוקטובר 2013 ביצעה OGX בריו דה ז'נרו את פשיטת-הרגל הגדולה ביותר בתולדות אמריקה הלטינית, מכיוון שתפוקת הנפט מבארות הנפט הראשונות שלה הייתה קטנה מהמצופה, והמשקיעים איבדו את אמונם ביכולתה של החברה לפרוע את חובותיה ולממן את פיתוחם של שדות נפט חדשים.

פשיטת-הרגל הייתה נקודת השפל של EBX - קבוצת האנרגיה, הכרייה, הספנות והפעלת הנמלים של בטיסטה. מניית OGX, חברת הדגל של הקבוצה, איבדה יותר מ-99% מערכה מאז 2010.

משרד התובע טען כי בטיסטה ידע מראש שהבארות אינן מצדיקות את מחיר המניה.

השינויים באופציית המכר של בטיסטה בוצעו במסגרת תוכנית הארגון מחדש המעודכנת של אולאו א גז, שמה הנוכחי של OGX. התוכנית פורסמה במאי. ההחלטה הסופית על אופציית המכר תתבסס על דוחותיהם של יועצים משפטיים עצמאיים, לדברי המסמך ששחררה לפרסום אולאו א גז.

משרד התובע מבקש להקפיא את מטוסיו, סירותיו ומכוניותיו של בטיסטה וכן נכסים פיננסיים בברזיל, כדי לפצות בעתיד את המשקיעים שנפגעו ממניפולציית השוק לכאורה שביצע בטיסטה. כמו כן, משרד התובע מסר כי יקפיא נכסים שהעביר בטיסטה לבניו, ת'ור ואולין, ולאשתו, פלביה סמפאיו.

אנשי עסקים העריכו כי נפילתו הדרמטית של האיש העשיר ביותר בברזיל עלולה לפגוע גם באמון בשוקי ההון של ברזיל, וזאת בתקופה שבה רושמת כלכלת המדינה צמיחה חלשה.

במאי הורה בית משפט בברזיל להקפיא נכסים של בטיסטה בשווי 122 מיליון ריאל, במסגרת חקירת החשדות לביצועה של מניפולציית שוק.