התאחדות התעשיינים מטיפה לנו לקנות כחול-לבן - וקונה בסין

המוסר הכפול של התאחדות התעשיינים: קוראת לרכוש מוצרים מתוצרת ישראל - אבל לחבריה קנתה מאות חולצות מתוצרת סין ■ ההתאחדות: "תקלה"

מתוך קמפיין של התאחדות התעשיינים ומשרד הכלכלה / צילום: מתוך האתר
מתוך קמפיין של התאחדות התעשיינים ומשרד הכלכלה / צילום: מתוך האתר

התאחדות התעשיינים, שבכיריה קוראים מעל לכל במה לרכוש תוצרת מקומית במטרה לעודד את התעשייה הישראלית - רכשה לחבריה כ-200 חולצות מתוצרת סין.

החולצות נרכשו בשני צבעים, כחול ולבן, חולקו לעובדי ההתאחדות במהלך נופש מרוכז במהלך סוף השבוע האחרון בבית-מלון באילת ושימשו לתחרויות ספורט קבוצתיות בין עובדי המטה לבין עובדי הסניפים שלה בכל רחבי הארץ.

ברגע של מנוחה בין משחק מחניים למשחק כדורעף, בדק אחד מחברי ההתאחדות את תגיות החולצה שקיבל וגילה למבוכתו כי החולצות יוצרו בסין. זאת בעת שהתאחדות התעשיינים מפעילה זה שנים לחצים כבדים על גופים ממשלתיים ופרטיים לרכוש מוצרים מתוצרת הארץ ותוקפת, בעיקר באמצעות התקשורת, את אלה שבוחרים בתוצרת זרה.

בניסיון לקדם רכש מתוצרת ישראל, ההתאחדות גם הקימה במסגרת מוסדותיה את מטה כחול-לבן.

הקריאות של ההתאחדות לרכוש מתוצרת הארץ גברו ב-3 השנים האחרונות, על רקע רפורמות שהובילה הממשלה לפתוח את השווקים בארץ למוצרים מיובאים. אז הזהירה ההתאחדות כי יבוא של מוצרים מחו"ל יפגע בתעשייה המקומית ויוביל לסגירת ענפים רבים, בעיקר בתחום הטקסטיל. המקרה פורסם לראשונה הבוקר (ב') בגלי צה"ל.

המהלך המוזר של ההתאחדות עורר תרעומת וביקורת בקרב תעשיינים. אחד מהם אמר היום בשיחה עם "גלובס": "מדובר בירייה ברגל: כיצד התאחדות התעשיינים תוכל להרשות לעצמה לבקר גופים במשק, ואפילו את מערכת הביטחון, על העדפתם לרכוש מוצרים מחו"ל על פני תוצרת הארץ? גם אם מדובר בתקלה בהפעלת שיקול-דעת של אחד העובדים בהתאחדות, זו תקלה שאסור שתקרה במקום כזה. יש כאן בפירוש מצב של הטפת מוסר כפול".

לדברי אחד התעשיינים, בדיקה שנעשתה העלתה כי החולצות שנרכשו וחולקו לחברי ההתאחדות עשויות מבדים שאינם מיוצרים בישראל, בעקבות סגירת מפעלים שעסקו בייצורם.

"על אחת כמה וכמה, היה על ההתאחדות לרכוש מחברות טקסטיל שעדיין פועלות בארץ. מה היה קורה אם ההתאחדות הייתה קונה חולצות מתוצרת דלתא למשל?", שאל היום אחד התעשיינים.

בכירים בהתאחדות התעשיינים הודו היום כי מדובר בתקרית מביכה, שמקורה בטעות של אחד העובדים. מההתאחדות נמסר בתגובה כי "מקרה החולצות הוא תקלה שאינה משקפת את ערכי התאחדות התעשיינים. בהתאחדות מקפידים הקפדה יתרה על רכישת מוצרים מתוצרת כחול-לבן בלבד, מתוך תפיסה שיש להעדיף מוצרים אלה על פני מוצרים מיובאים. רכישת מוצרים מתוצרת ישראל עוזרת לצמיחת המשק, מעודדת את התעשייה המקומית ויוצרת מקומות עבודה חדשים".