תקציב 2015: האם הפעם נתניהו יטיל מסים על העשירים?

על הפרק: מס מיוחד שיוטל על אלה המחזיקים במספר דירות ונכסי נדל"ן מניב להשקעה, דרגת מס גבוהה נוספת למי שיוגדר כאלפיון עליון ואולי אפילו חזרתם של מיסי הירושה ■ וגם: מדוע נתניהו שותק בנוגע למקורות תקציב הביטחון?

בנימין נתניהו - מבצע "צוק איתן" / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו - מבצע "צוק איתן" / צילום: רויטרס

בימים האלה מחפשים במשרד ראש הממשלה רעיונות למקורות הכנסה שיעקפו את ה"מלכוד" של לפיד. בבסיס החיפוש: המסים העקיפים כבר מיצו את עצמם, אין דרך להעלות אותם בלי לגרום לפיצוץ חברתי, וגם ובעיקר: 19 המנדטים של לפיד בבחירות האחרונות, המזוהים כמעמד ביניים כלכלי ומרכז המפה הפוליטית, שיודעים מה הם רוצים, שאין להם נאמנות למפלגה ולשם, והם עוברים בחודשים האחרונים מלפיד שאכזב למשה כחלון שמבטיח.

זה אומר שהרעיונות שיבואו יגעו בעיקר ב"עשירים". למשל, מס מיוחד שיוטל על אלה המחזיקים בכמה נכסי נדל"ן, דירות ונדל"ן מניב להשקעה. אולי גם דרגת מס גבוהה נוספת למי שיוגדר כאלפיון עליון. אולי אפילו חזרתם של מיסי הירושה.

ורק נתניהו שותק / פרשנות - סטלה קורין ליבר

1. ראש הממשלה בעד. בעד. בעד בריבוע. בנימין נתניהו בעד "תקציב אחראי" כדבריו, הוא בעד גירעון מצומצם "שלא נדרדר את ישראל לגירעון בלתי נשלט", בעד הזרמות המיליארדים למערכת הביטחון, שכן הן הן ש"הצילו" את כלכלת ישראל לדבריו - "אני זוכר שהייתה ביקורת אז על ההוצאה המופרזת שאנחנו משקיעים כביכול בביטחון, ואני לא רוצה לחשוב מה היה קורה לכלכלת ישראל ולמדינת ישראל אלמלא השקענו את ההשקעות הללו". נתניהו בהחלט גם בעד "הגדלה משמעותית של תקציב הביטחון בעוד מיליארדים רבים, וזה חשוב!", כפי שאמר לפני יום-יומיים.

2. בעד בעד בעד. אבל מאיפה בדיוק? עוגת השוקולד של התקציב עגולה וידועה. אין הרבה אפשרויות לזלול ממנה בכל פה וגם להשאיר אותה שלמה. זה או-או. בנימין "פוקר פייס" נתניהו נגד העלאת הגירעון, כלומר נגד מימון התקציב על ידי לקיחת הלוואות (אוברדראפט לאומי). האם הוא בעד העלאת מסים? לא ברור. האם הוא תומך בעמדת הנגידה קרנית פלוג שיש להעלות מסים בכלל ולבטל פטורים בפרט? לא ידוע. האם הוא נגד העלאת מיסי עבודה והון? לא ברור. האם יתמוך בפועל בביטול פטורים? לא ידוע. האם ראש הממשלה תומך בקיצוצי ייעול בתוך תקציבי המשרדים? אף אחד לא יודע.

האם הוא, אפילו בלית ברירה, תומך במימון התוספות הדרמטיות לביטחון (9 מיליארד שקל באופן מיידי למימון והחזרת המלאים שנעשה בהם שימוש בצוק איתן, 11 מיליארד ל-2015, ועוד 10-12 מיליארד לחמש שנים עבור יישום לקחי צוק איתן) - מתוך כל תקציבי הממשלה האחרים? תעלומה. האם יש לו מידע סודי שמחייב גידול בביטחון על חשבון הבריאות, החינוך, הרווחה, יציאה מהמונח "ערי פיתוח", מתקציבי מיגון עוטף עזה, מהמוכנות האזרחית בצפון? אין לאף אחד מושג קלוש. יותר מזה: אף אחד לא באמת יודע אם הוא בעד או נגד מע"מ אפס. מצד אחד, זה עבר בממשל ה בתמיכתו, ומצד שני אנשיו מפיצים, גם באמצעות אחרים, שהוא מתנגד, והוא לא אומר מילה ולא חצי מילה.

3. יאיר לפיד, שר האוצר, לפחות מדבר ברור. אפשר שהוא טירון פוליטי, עקשן שנלכד במלכודת קורי העכביש של עצמו, פוליטיקאי שטיפס על עצים גבוהים ונשבע שלעולם לא יירד מהם אם לא יקבל את כל העוגה. אפשר לחלוק עליו, אפשר להציג מחקרים ופרופסורים שיוכיחו שהוא טועה ואפשר להתווכח איתו. לפיד תומך בהגדלה מסוימת של הגירעון, נגד העלאת מסים, נגד ביטול פטורי מס, בעד מע"מ אפס, בעד העלאה - מתונה? - של תקציב הביטחון המותנית בהתייעלות מוכחת של מערכת הביטחון וצמצום דרסטי בכל מה שאיננו הוצאות על התעצמות, מיגון חיילים ותמיכה בלוחמים ותומכי לחימה.

4. ראש הממשלה בעיקר "שומר על עמימות". אומרים בשמו שזה תפקיד של שר אוצר, קרי יאיר לפיד, "לבנות תקציב אחראי", ורק אז להביא אותו לראש הממשלה, שיעזור לו להעביר אותו בממשלה ובכנסת; שבממשלה הזו, בניגוד לקודמתה, נתניהו איננו שר-על כלכלי; שמערכת היחסים בין נתניהו ללפיד הפוכה מזו של מערכת היחסים עם יובל שטייניץ, שר האוצר הקודם, והיא נבנתה על ידי לפיד, לצורכי לפיד, למען מעמדו החברתי של לפיד ועתידו הפוליטי של מי שרוצה להחליף את נתניהו ולהיות ראש הממשלה. "אז שלא יבוא להתבכיין עכשיו שראש הממשלה לא עוזר לו", אומר מי שאומר.

5. אתמול הגדיל הראש לעשות ושלח/נפנף מעליו את שר האוצר ואת ראשי האוצר ושלח אותם להמציא לו פתרונות תקציביים חדשים. זו עמדת נתניהו כפי שניתן להבין אותה: לפיד מלכד אותו, את התקציב ואת המדינה. ברגע שהכריז על "ייהרג ובל יעבור" - לא להעלאת מסים, לא לקיצוצים חברתיים, כן למע"מ אפס - הוא בעצם השאיר את הכול להעלאת הגירעון. לזה נתניהו לא מסכים, שכן יציבות החוב ושמירה על גירעון נמוך חשובה וקריטית לצמיחה עתידית.