ביה"ד לעבודה: מותר לעובדי חברת החשמל להתחיל לשבות

חברות דירוג האשראי דורשות מחברת החשמל הבהרות על רקע הכישלון המסתמן במגעים לרפורמה בחברה‏ ■ היקף השביתה ומתכונתה ייקבעו ביום שישי

חשמל / צילום: יוסי וייס, דוברות חברת החשמל
חשמל / צילום: יוסי וייס, דוברות חברת החשמל

‎‎חברות דירוג אשראי דורשות מחברת החשמל הבהרות על רקע הכישלון המסתמן במגעים לרפורמה בחברה - כך נודע ל"גלובס". בשלב זה לא מדובר על הורדת דירוג האשראי של החברה, שהיקף חובותיה עולה על 70 מיליארד שקל, ואולם מתגברים הסימנים לעצבנות בקרב חברות הדירוג.

‏היום (ג') אחר-הצהריים פרסם בית הדין האזורי לעבודה בחיפה את החלטתו להתיר לוועד עובדי חברת החשמל להשבית את החברה החל בים שישי, 19 בספטמבר, לאחר ששוכנע כי המשא-ומתן בין המדינה לנציגות העובדים הגיע למבוי סתום.

בית הדין הדגיש כי השביתה מופנית נגד "סירוב המדינה לקיים משא-ומתן עם נציגות העובדים על ההשלכות של הפעולות שאותן היא מקדמת להכנסת יצרנים פרטיים למשק החשמל על תנאי עבודתם של עובדי החברה וביטחונם התעסקותי".

היקף השביתה ומתכונתה ייקבעו בדיון שייערך בבית הדין ביום שישי בבוקר.

‏נזכיר כי רק אתמול (ב') הזהיר מנכ"ל החברה, אלי גליקמן, מפני הורדת דירוג האשראי של החברה במקרה של כישלון מהלך הרפורמה. בדיון שהתקיים בבית הדין לעבודה בחיפה אמר גליקמן: "ברגע אחד שאין דיוני רפורמה הסוכנויות יורידו את הדירוג!"

‏נציין כי ב-3 ביולי העלתה חברת דירוג האשראי מעלות ‏S&P‏ את דירוג האשראי של חברת החשמל מ-‏AA‏- ל-‏AA‏ (החוב המקומי). במעלות נימקו את העלאת הדירוג ב"שיפור במצב הנזילות הכוללת כמו גם שיפור ביחסים הפיננסיים", והדגישו כי העלאת הדירוג נעשתה ללא קשר ליישום הרפורמה בחברת החשמל. במסגרת זו ציינה במעלות: "יישום מוקדם של הרפורמה עשוי להעלות את דירוג האשראי של חברת החשמל אף יותר", אך לא התייחסו לאפשרות של כישלון במגעים לרפורמה.

‏דירקטוריון חברת החשמל קיים ביום חמישי האחרון דיון סוער בהצעת ה-‏Take‏ ‏it or Leave it‏ של המדינה, והנחה את החברה להיערך לאפשרות של המשך פעילות בהיעדר רפורמה. ההצעה שהוגשה בהנחיית שר האוצר כללה הקשחה ניכרת בהצעת המדינה לעובדים תמורת הסכמתם לביצוע רפורמה בחברה. ההצעה נדחתה על הסף על-ידי יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, אך החברה עדיין לא הגיבה רשמית להצעה.

‏במקביל למשבר הרפורמה נודע ל"גלובס" כי דירקטוריון חברת החשמל שינה באחרונה את היעדים שהציב לחברה בתחום היחסים הפיננסיים. כך, למשל, הועלה יעד המינוף הפיננסי מ-60% ל-81% ויחס החוב ל-‏Ebidta‏ מ-1 ל-4 ל-1 עד 6.5.

‏מחברת החשמל נמסר בתגובה לפניית "גלובס": "דירקטוריון החברה רואה בדאגה רבה את הפסקת המשא-ומתן לרפורמה במשק החשמל והעברת עמדה חד-צדדית מטעם המדינה, וזאת עקב ההשלכות הכבדות למשק החשמל ובחברת החשמל העלולות לנבוע מהיעדר רפורמה מוסכמת במשק החשמל, וקורא לשר האוצר, שר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים ומנהל רשות החברות הממשלתיות לפעול לחידוש המשא-ומתן ולהשלמתו".

‏בנוסף הנחה הדירקטוריון את ההנהלה להיעזר ביועץ חיצוני אחד או יותר, לפי הצורך, מומחה בעל שם בתחום התשתיות והאנרגיה, לצורך ניתוח הסיכונים לחברת החשמל ולמשק החשמל בנסיבות‏ אלה של אי-קיום רפורמה, וכן ההשלכות על תוכנית העבודה ואסטרטגיית הפעולה של החברה. ‏‎‎‏

מנכ"ל פורום יצרני החשמל הפרטיים, איתי אייגס, מסר בתגובה: "הפורום יבקש בדיון שיתקיים ביום שישי הקרוב, להחריג באופן גורף כל פעולה של ועד עובדי חברת החשמל כנגד היצרנים הפרטיים הפועלים ואלו שבתהליך הקמה. כפי שהסבירו אתמול סגן הממונה על התקציבים, הממונה על השכר באוצר ומנהל רשות החברות הממשלתיות - כניסתם של היצרנים הפרטיים למשק החשמל ופתיחת התחרות במשק החשמל אינה משפיעה כלל, וחשוב מזה אינה פוגעת באופן ישיר בעובדי חברת החשמל".