צרכנות נבונה: כך תחסכו מאות שקלים בקניות לראש השנה

למה לא לחכות עם הקניות לרגע האחרון, איך כדאי לפצל את הקניות בין האינטרנט לחנויות, אילו מוצרים במבצע משתלם לקנות עכשיו, כמה נחסוך אם לא נבחר במותגים המובילים, וכמה תעלה הזמנה של סל קניות שלם באינטרנט?

קניות בסופרמרקט / צילום: תמר מצפי
קניות בסופרמרקט / צילום: תמר מצפי

הישורת האחרונה לפני החג היא זו שבה מתרכזות, בסופו של דבר, מרבית הקניות. זה השלב לסמן כמה נקודות לייעול בדרך על הקנייה שכולם רוצים לצלוח במינימום הוצאות ועוגמת-נפש.

הבשורה המעודדת השנה היא שהמחירים של חלק גדול ממוצרי הסל ירדו בהשוואה לשנה שעברה. במועצה לצרכנות השוו את סך הסל שבדקו בשנה שעברה (20-28 באוגוסט) לסל זהה השנה, וגילו כי בחלק מהמוצרים ומהרשתות המחירים צנחו משמעותית, ובאחרות הירידה מתונה יותר.

לדוגמה, דבש יד מרדכי (350 מ"ל) ירד בכל הרשתות ב-13%-30%, ויין סלקטד כרמל מזרחי ירד ב-40% (מ-30 שקל ל-18 שקל) בשופרסל דיל.

גם מחירי הרימון ירדו, אלא שיש לזכור כי מחירי הירקות והפירות מושפעים ממכלול של גורמים, הכוללים בין היתר את העובדה שהיצוא נחלש בעקבות מבצע "צוק איתן". לפי בדיקת המועצה לצרכנות, מחיר לק"ג רימונים ירד במרבית הרשתות. ביינות ביתן, למשל, המחיר ירד מ-8 שקלים ל-5 שקלים לק"ג (37%).

גם מחירן של כרעיים טריות ירד. למשל, בשופרסל דיל המחיר ירד מ-28 שקל ל-23 שקל לק"ג בממוצע (ירידה של 18%).

גם באתר mySupermarket מזהים ירידה של 10% במחירים ביחס לשנה שעברה, אך כאן יש לשים לב שהאתר משווה רק בין הרשתות המוכרות באינטרנט, כך ש מדובר במחירים הרלבנטיים למזמינים באתרים. לאור זאת, יש לייחס את הירידה לשינוי שביצעו שופרסל ומגה כאשר החליטו להשוות את המחירים באתר שלהן למחיר בסניפים המוזלים שלהן.

כמה עולה סל בלי לקום מהכיסא?

סקירות המחירים המתפרסמות בתקשורת מתייחסות לרוב לרשימת מוצרים מצומצמת, הכוללת פריט אחד או ק"ג אחד מכל מוצר. אלא שרשימה מצומצמת זו אינה משקפת את הקנייה האמיתית של משפחה לימי החג (כולל אירוח).

בנוסף, הבדיקה מתייחסת לרוב לרשתות המוזלות. אך כמה נשלם על סל שלא יצריך מאיתנו לנסוע, לחפש חניה ולסחוב?

הרכבנו סל של 58 מוצרים ובדקנו את מחירו באתרי הרשתות באמצעות אתר mySupermarket. המוצרים כוללים מגוון פירות וירקות, שתייה קלה, יין, קפה, מזון יבש (אורז, קמח, סוכר), ירקות קפואים, בשר, עוף, דגים, מוצרי ניקוי לבית ולמטבח, סלטים ועוד.

כדי לדמות קנייה אמיתית, החלפנו חלק מהמוצרים הקבועים בחלופה שנמצאת במבצע ברגע הקנייה. ההשוואה בוצעה בין הרשתות שדוגם האתר: שופרסל ישיר, מגה באינטרנט, יינות ביתן, ויקטורי ורמי לוי.

המחירים בסל, ששיקף כמות למשפחה בת 5 נפשות לימות החג ולאירוח, עמדו על 905 שקל ברמי לוי, 938 שקל בויקטורי, 995 שקל במגה, 1,050 שקל ביינות ביתן ו-1,070 שקל בשופרסל.

רגע לפני החג, הנה כמה המלצות שיהפכו את ההוצאה לנסבלת יותר:

1. פיצול קנייה בין האינטרנט לחנות פיזית

ההצטיידות לקראת ראש השנה מתרכזת לרוב סביב קנייה אחת גדולה, והשלמות בצידה בהתאם לצורך. לא רבים מפצלים את הרכישה באופן כזה שבו יחלקו את עצמם בין מספר רשתות כדי לנצל את המחירים הנמוכים יותר בכל רשת - מטעמים מובנים של סרבול, חוסר נוחות וזמן יקר שדורשת מלאכת ההשוואה והפיצול.

אולם פיצול הקנייה משמעותו אינה דווקא היגררות מחנות לחנות בהתאם למבצעים המקומיים: עולם האינטרנט מציע היום לא מעט חלופות - לא רק את אתרי הבית של רשתות השיווק עצמן, אלא גם אתרים ייעודיים המציעים סחורה מסוימת שניתן לפצל מהקנייה המשפחתית הרגילה.

כך, למשל, באתר "סיטון" - מיזם אינטרנטי המאפשר הזמנה באינטרנט ובאפליקציית סלולר, נמכרים מוצרי מזון יבש, חומרי ניקוי, מוצרי היגיינה ועוד במחירים מוזלים, כך שניתן לרכז קנייה גדולה שתספיק לתקופה ולחסוך בעלות הכוללת.

וזו רק אלטרנטיבה אחת לחיסכון: מוצרי ניקיון והיגיינה מוצעים במחירים תחרותיים בחנויות הפארם המקוונות; חנויות לממכר כלים חד-פעמיים, מצרך נדרש לקראת החגים, פועלות אף הן למכביר; ביותר ויותר אתרים מציעים היום מוצרי אלכוהול במחירים אטרקטיביים, ירקות אורגניים הם כבר תעשייה ברשת - וגם מוצר כמו דגים טריים ניתן להזמין עד הבית בנפרד (באתרים כמו "שוק הדגים" או "דג ברשת").

היתרון אינו תמיד בא לידי ביטוי בחיסכון בעלות; לפעמים, כמו בשתי הדוגמאות האחרונות, המבחר עצמו הוא היתרון, עם היצע שחורג מהמוכר על מדפי הסופר - אבל גם האתרים ברובם נלחמים על כיסו של הצרכן ומציעים לו הנחות ומבצעים, לרוב עם יתרון לתושבי המרכז, בכל הנוגע לאזורי חלוקה ועלות המשלוחים.

2. המותגים המוכרים יקרים יותר - שווה לנסות את המתחרים הקטנים

המבצעים האגרסיביים לקראת החג מציבים בחזית פעמים רבות מותגים מוכרים במיוחד, כמו יד מרדכי בקטגוריית הדבש - וכך קורה לא אחת שדווקא המותג היקר הופך לרגע לקנייה משתלמת יותר.

אולם דווקא בקניות רחבות-היקף כמו אלה הנערכות לקראת החג, כדאי לזכור את היתרון שבטווח מותגים רחב - מהמוכר למוכר פחות - שמייצר סקאלת מחירים עם שונות המתבטאת לפעמים בעשרות אחוזים. וכך, גם אם פעמים רבות נעה היד אוטומטית לעבר הלוגו המוכר, כדאי ומומלץ להעיף מבט במתחרים המקבילים ליד - ולהשוות.

הנה כמה דוגמאות שנשלפו מאתר ההשוואות mySupermarket, המרכז את המחירים בחנויות המקוונות:

■ דבש: במרבית המקרים, יוצבו על הצד היקר של הסקאלה מוצרי יד מרדכי ועמק חפר - המותגים המוכרים יותר בתחום, עם מחיר שמשתנה בהתאם לתכולה (יורד ככל שהיא עולה), ונע בין 3 ל-6 שקלים ל-100 גרם דבש. תחת המותג הפרטי של שופרסל ניתן למצוא דבש שמחירו 2-3 שקלים ל-100 גרם - ובקנייה גדולה, מדובר בהבדל ניכר.

במגה, אגב, מחיר הדבש במותג הפרטי זהה למחיר דבש יש מרדכי, בעלות של 20 שקל ל-500 גרם (4 שקלים ל-100 גרם); וברמי לוי קילו של יד מרדכי מתומחר מלכתחילה זול הרבה יותר (23 שקל לקילו).

■ לקטי ירקות קפואים: אחת הדוגמאות המובהקות לפערים בעלות נמצאים כאן - כשהמותג המוכר סנפרוסט מתומחר לרוב בעלות של 18-23 שקל ללקט ירקות, בעוד מותגים מתחרים מציעים תערובות דומות שמחירן מתחיל ב-10 שקלים בלבד.

■ אבקה להכנת שוקו: שם המותג "שוקולית" של עלית דבק באבקות למיניהן, אולם את העלות (כ-12 שקל ל-500 גרם) ניתן להפחית הן באמצעות מותגים מוכרים פחות, והן ברכישת "שוקוזיס" המוצע בחלק מן הרשתות - אבקה דומה של עלית עצמה, בכשרות מהודרת ובמחיר מופחת. בסניפי רמי לוי, לדוגמה, מצאנו קילו "שוקוזיס" בעלות של אריזות שוקולית בנות 850 גרם - 15 שקל.

■ קטשופ: ההבדל בין מותגי אסם והיינץ לחלופות נע לרוב סביב 10%-20%.

■ חמאת בוטנים: הפער בין מותג כמו "סקיפי" למתחרים אחרים מגיע גם ל-30%.

כשמתרגמים את כל אלה לכמויות של קנייה משפחתית מקיפה, על אחת כמה וכמה לקראת החגים, המשמעות עשויה לבוא לידי ביטוי של ממש בקופה.

עם זאת, שימו לב: מותג פרטי או מוכר פחות אינו בהכרח זול יותר. עין פקוחה ומודעות בסיסית, לפיכך, הם כלי עבודה נדרשים.

3. המבצעים השווים

לא רק מוצרי חג נמכרים במבצע בימים אלה. זו גם הזדמנות להצטייד במוצרי ניקיון וטואלטיקה ומזון יבש. כך למשל, הדבש נמכר כעת ב-9-10 שקלים - מחצית ממחירו בשאר ימות השנה.

"אצל רמי לוי נמכר כיום שמפו הד אנד שולדר'ס 500 מ"ל ב-14 שקל במקום ב-24 שקל. ב-YOU נמכר קפה טייסטרס צ'ויס ב-20 שקל במקום בכ-35 שקל. שני המוצרים כלולים דרך קבע בבדיקות הסלים, ולכן מחירם נחתך. המחיר הזה לא יישאר לאורך זמן", אומר דוד עידן מהמכון למחקרים צרכניים.

לדבריו, "המחירים עולים, אבל בהדרגה. YOU לא תוכל למכור טייסטר צ'ויס לאורך זמן ב-20 שקל. מוצר כזה יעבור למבצע מתון יותר ובהדרגה יחזור למחירו המלא".

בשורה התחתונה, כדאי לנצל את הימים האלה כדי לקנות מוצרים שאינם מוצרי חג קלאסיים ובכל זאת נמכרים במבצע.

דוגמאות: שלישיית טונה סטארקיסט ב-10 שקלים ורדיד אלומיניום סנו ב-11 שקל (במקום ב-26 שקל) בשופרסל, נייר טואלט מולט (30 גלילים) ב-15 שקל ביינות ביתן (בקנייה מעל 150 שקל), נוזל כלים פיירי 1.5 ליטר ב-12 שקל ודגני בוקר צ'יריוס ב-10 שקלים ליחידה (במקום בכ-25 שקל) בוויקטורי.

4. לא לחכות לשבוע הבא: מתי משתלם לקנות?

"הרשתות מפשילות שרוולים ויוצאות לקרב המחירים על סל החג בטווח זמן של 20-17 ימים לפני החג", אומר עידן.

שילוב של כמה גורמים מוביל למבצעים עמוקים מהרגיל, כשכל הרשתות רוצות לזכות בכותרת בעיתון, שעל בסיסה יוכלו לצאת בקמפיין "הסל הזול ביותר".

מאחר שסל המוצרים שנבדק יחסית קבוע לאורך השנים, וכולל 70-80 פריטי חג פופולריים ומוצרים נפוצים אחרים כמו מוצרי תינוקות, מוצרי ניקיון וטואלטיקה - מורידות הרשתות במיוחד את המחירים של מוצרים אלה.

הרשתות יודעות באילו מתחמים ובאילו רשתות נערכות בדיקות המחירים, באיזה יום בשבוע (לרוב בימי שלישי), ובעיקר, מה מועד הפרסום (שבועיים לפני החג לערך, לרוב בעיתוני סוף השבוע). לכן, ההמלצה היא לערוך קניות בימים אלה ובסוף השבוע הקרוב, ולא להמתין לערב החג.

סיבה נוספת לקנות כעת היא המלאי, שכנראה יאזל בחלקו (במכוון או שלא במכוון) סמוך לחג.

לעתים מעלות הרשתות את המחירים לאחר הבדיקה, כפי שקרה בפסח האחרון, וזו הסיבה שבגללה שיגרה השבוע המועצה לצרכנות מכתב להנהלות רשתות השיווק: "יש רשתות שהוזילו את מחיריהן עד למועד פרסום הסלים באמצעי התקשורת אך העלו את המחירים ובאופן משמעותי מיד עם פרסומם של מחירי הסלים. אנו נעקוב אחר התנודות", נכתב במכתב.

קניות לחג באינטרנט
 קניות לחג באינטרנט